بازدید سایت : ۳۵۸۹۲

بیشترین حوادث شغلی کارگران در کدام بخش اتفاق می افتد؟

در حالی که تنها ۴ تا ۵ درصد کارگران بیمه شده کشور در حوزه ساختمان فعالیت می کنند، آمارها نشان می دهد که بیشترین حوادث شغلی در حوزه ساختمان برای کارگران رخ می دهد.

بیشترین حوادث شغلی کارگران در کدام بخش اتفاق می افتد؟
تین نیوز

در حالی که تنها ۴ تا ۵ درصد کارگران بیمه شده کشور در حوزه ساختمان فعالیت می کنند، آمارها نشان می دهد که بیشترین حوادث شغلی در حوزه ساختمان برای کارگران رخ می دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، موضوع ایمنی و بهداشت محیط کار نیازمند مشارکت معنادار همه شرکای اجتماعی و دولت هاست و این امر علاوه بر بهبود ارتقای شاخص های ایمنی و سلامت در محیط کار، زمینه تحقق رفاه اجتماعی کارگران و جامعه را در پی خواهد داشت.

بر اساس گزارش ها در دولت سیزدهم ارتقای ایمنی ۷۶۰ هزار کارگاه زیر ۱۰ نفر کارکن در دستور کار قرار گرفت و طرح آموزش ایمنی کار برای ۱۰ هزار کارگر ساختمانی در سراسرکشور اجرا شد. بر اساس آمارها بیشترین حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی رخ می دهد و در وقوع بیش از ۸۰ درصد حوادث کار، عوامل انسانی نقش دارد که این امر اهمیت رعایت نکات ایمنی به منظور کاهش آمار حوادث ساختمانی را نشان می دهد.

طبق اعلام وزارت کار در کارگاه های زیر ۲۰ نفر به ویژه کارگاه های ساختمانی بیشترین نرخ حوادث ناشی از کار دیده می شود و در بازرسی های انجام گرفته از کارگاه های مشمول قانون کار نیز، فعالیت ساختمان در بین فعالیت های اقتصادی بیشترین سهم آسیب های شغلی منجر به فوت را داشته است؛ چنانچه علی حسین رعیتی فرد - معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تایید این مطلب، عمده حوادث شغلی در حوزه کارگری را مربوط به بخش ساختمان می داند و می گوید: بیش از ۳۸ درصد حوادث ناشی از کار کشور و همچنین ۵۰ درصد فوتی های ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی اتفاق می افتد.

در همین راستا حبیب الله جلیلی _ رئیس مرکز تحقیقات، تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به راه اندازی قرارگاه ایمنی در محیط کار می گوید: ایجاد قرارگاه ایمنی در محیط کار فرصتی مغتنم برای ایجاد ساختار منظم، منضبط و کارآمد در راستای ساماندهی نظام آموزش ایمنی نزد کارگاه های کوچک خواهد بود و موجب کاهش حوادث شغلی، ارتقاء، حفظ و صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور می شود.

وی با بیان این که بین ۴ تا ۵ درصد کارگران بیمه شده کشور در حوزه ساختمان فعالیت می کنند، گفت: با وجود این آمار اما بیشترین حوادث شغلی در حوزه ساختمان برای کارگران رخ می دهد.

رئیس مرکز تحقیقات، تعلیمات و حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت کار، آمار کارگاه های زیر ۱۰ نفر کارکن را ۷۶۰ هزار کارگاه ذکر کرد و گفت: در دولت سیزدهم برای ارتقای ایمنی آنها اقدامات پایدار و موثری صورت گرفت.

اما در این خصوص هادی ساداتی _ نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی در گفت وگو با ایسنا، معتقد است: عوامل متعددی در بالا بودن حوادث ساختمانی نقش دارند که صرفنظر از دغدغه های روزمره کارگران، عدم رعایت نکات ایمنی و حفاظت فنی در ساختمان توسط کارفرما و کارگر نیز اثرگذار است.

طبق گزارش ها ۳۸ درصد حوادث ناشی از کار و ۵۰ درصد فوتی های ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی رخ می دهد. او می گوید: بیشتر کارفرمایان تمام تلاششان این است که مصالح و نیروی کار را تامین کنند و شاید چندان به مسایل ایمنی توجه نکنند، در حالی که بحث رعایت نکات ایمنی نه تنها از جانب کارگر بلکه از جانب کارفرما هم ضروری است.

در دولت شهید رئیسی برای نخستین بار، موضوع آموزش ایمنی کارگران کارگاه های زیر ۱۰ نفر در قالب طرح «آماک» اجرایی شد که طی آن کارگران بابت شرکت در دوره های آموزشی هزینه ای پرداخت نمی کنند.

در راستای اجرای طرح آموزش ایمنی کار (آماک) برای کارگران آسیب پذیر کل کشور در بهمن ماه سال گذشته، در مرحل نخست برنامه عملیاتی قرارگاه، بیش از ۲۲۰۰۰ نفر-ساعت آموزش ایمنی کار برای زنان سرپرست خانوار برنامه ریزی و اجرا شد. سپس در قالب تفاهم نامه مشترک میان مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، مؤسسه کار و تأمین اجتماعی و کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی آموزش حدود ۱۰ هزار نفر کارگر ساختمانی در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.