بازدید سایت : ۳۶۳۸۵

راه های خروج از ایران به طور ناگهانی گران شد

در روز های اخیر، بدون اعلام مراجع رسمی، افزایش 30 درصدی عوارض خروج از کشور اعمال شده و در حال حاضر عوارض خروج طبق تعرفه مشخص شده در بودجه سال 1403 دریافت می شود. حال نرخ عوارض خروج از کشور در سال جاری چقدر است؟

تین نیوز

در روز های اخیر، بدون اعلام مراجع رسمی، افزایش 30 درصدی عوارض خروج از کشور اعمال شده و در حال حاضر عوارض خروج طبق تعرفه مشخص شده در بودجه سال 1403 دریافت می شود. حال نرخ عوارض خروج از کشور در سال جاری چقدر است؟

 
 
به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، سفر یک امر مهم در زندگی همه انسان ها به شمار می رود. سالانه افراد زیادی به دلایل مختلف از جمله کار، تحصیل، درمان، تفریح و... از کشور خارج می شوند. این سفرها از مرز های زمینی، دریایی و هوایی انجام می شود. مسافران برای سفر از طریق هر یک از این مرز ها، باید عوارض خروج پرداخت کنند. حال سوال اینجاست که عوارض خروج چیست؟ و در سال جاری چقدر افزایش یافته است؟

عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور در واقع مبلغی است که مسافران برای انجام سفر های خارجی به دولت پرداخت می کنند. مهم نیست سفر خارجی از کدام یک از مرز ها انجام شود یا سن مسافر چقدر باشد؛ حتی کودکان زیر دو سال هم مشمول پرداخت عوارض خروج از کشور هستند. این عوارض تحت عنوان مالیات خروج از کشور به حساب دولت واریز می شود.

افزایش 30 درصدی عوارض خروج در سال 1403

طبق بودجه سال 1403، نرخ عوارض خروج از کشور افزایش یافته بود تا اینکه در روز های اخیر بدون اعلام مراجع رسمی، قیمت های جدید اعمال شده است. در حال حاضر نرخ ها نسبت به سال گذشته، 30 درصد افزایش پیدا کرده است و مسافران برای خروج از کشور باید با نرخ جدید عوارض خروج را پرداخت کنند.

البته پرداخت عوارض خروج از کشور به مواردی نظیر تعداد دفعات سفر، سیاحتی یا زیارتی بودن سفر، سفر حج، مرزنشین بودن، وزرشکاران تیم ملی با مجوز وزارت ورزش بستگی دارد که معمولاً این گروه از افراد مشمول تخفیف در پرداخت عوارض خروج از کشور هم می شوند.

عوارض خروج سفر های سیاحتی برای سفر اول 520 هزار تومان، برای سفر دوم 780 هزار تومان و برای سفر سوم یک میلیون و 40 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

برای سفر حج هم بدون در نظر گرفتن تعداد دفعات سفر، نرخ عوارض خروج 172 هزار تومان است.

برای سفر های عتبات عالیات نیز عوارض خروج کشور در سفر های هوایی 45 هزار تومان و در سفر های زمینی و دریایی 15 هزار تومان است.

همچنین عوارض خروج برای مرزنشینان برای سفر از طریق مرز هوایی، در سفر اول 75 هزار تومان، سفر دوم 600 هزار تومان و سفر سوم 800 هزار تومان است. نرخ عوارض خروج مرزنشینان برای سفر از طریق مرز های زمینی و دریایی، در سفر اول 25 هزار تومان، سفر دوم 600 هزار تومان و سفر سوم 800 هزار تومان است.

نرخ عوارض خروج برای ورزشکاران تیم ملی با مجوز وزارت ورزش، بدون در نظر گرفتن تعداد دفعات سفر، 264 هزار تومان است.

عوارض خروج از کشور را می توان هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین و حتی به وسیله دستگاه های ATM موجود در فرودگاه پرداخت کرد.

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

طبق اطلاعات منتشرشده از سوی علی بابا، افرادی نظیر خدمه سفر، افرادی که برای تحصیل از کشور خارج می شوند، بیماران و جانبازان، زائران کربلا در ایام اربعین و... از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند.

بر اساس این گزارش، پرداخت عوارض خروج از کشور یک امر ضروری به شمار می رود. تمام افرادی که از طریق مرز های مختلف از کشور خارج می شوند باید این مبلغ را پرداخت کنند. نرخ عوارض خروج از کشور هرساله در بودجه همان سال مشخص می شود و افراد با توجه به فاکتور های مختلفی این رقم را پرداخت می کنند

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.