تکمیل خط ۲ مترو شیراز ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد
رئیس سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه اجرای هر کیلومتر مترو ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد، گفت: با توجه به بومی سازی که در حال انجام است هر یک کیلومتر اجرای خط مترو ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان بدون هزینه ناوگان نیاز است و برای تکمیل پروژه ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
رئیس سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه اجرای هر کیلومتر مترو ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد، گفت: با توجه به بومی سازی که در حال انجام است هر یک کیلومتر اجرای خط مترو ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان بدون هزینه ناوگان نیاز است و برای تکمیل پروژه ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، امیر یقطین در چهارمین بازدید مدیریت شهری شیراز و خبرنگاران از روند اجرای نوبت شب پروژه های عمرانی بزرگ مقیاس به تشریح اقدامات در حال انجام در خصوص پروژه مترو شیراز پرداخت و اظهار کرد: خط یک مترو به طول ۲۴ کیلومتر در حال اجرا است و با توجه به نیازی که احساس شد که اگر بتوانیم یک لوپ میان خطوط ۱ و ۴ ایجاد شود قسمت اعظم بافت تاریخی، سنتی و حرمین مطهر شهر با خط ۴ پوشش داده می شود، پس تصمیم بر آن شد از ایستگاه شماره ۶ رازی در خط یک تبادل مسافر صورت گیرد.
امیر یقطین افزود: در حال حاضر خط 3 یا ادامه خط یک در حال اجراست که ایستگاه گلستان در ابتدای شهرک گلستان تی بی ام 9 متری توسط شرکت شمس عمران از سوی وزارت دفاع مسافر قرار داده شده است و این خط به طول 10 کیلومتر در حال اجرا است.
وی ادامه داد: با توجه به لینک ارتباطی که میان خط 1 و 4 طراحی شده است در خط یک از ایستگاه چهارراه زند یک تونل در حال احداث است و عملیات تجهیز کارگاه در دست اقدام است و این تونل از ایستگاه زندیه در حال طراحی و احداث است و این ایستگاه به سمت مسیرهای چهارراه مشیر، سه راه نمازی، بست شهید دستغیب، باب الرضا و عبور از حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) به سمت خیابان حضرتی شاهزاده قاسم تردد و دسترسی مسافر پیش بینی و طراحی شده است.
رئیس سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه خط 2 که قسمت عمده عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است، اضافه کرد: ایستگاه آزادی ایستگاه شفت تخلیه خاک است که پشتیبانی تی بی ام ها برای ادامه مسیر تا میدان کلبه سعدی صورت می گیرد و این یک قسمت الحاقی به خط 2 است.
یقطین خاطرنشان کرد: شهردار و شورای اسلامی شهر به شهروندان شیراز قول اتمام حفاری مکانیزه این خط تا تابستان 1404 را دادند و امید است با اتمام عملیات در این بازه زمانی بتوانیم تست گرم این خط تا میدان کلبه سعدی را انجام بدهیم.
وی اظهار کرد: در حال حاضر عملیات حفاری باقدرت در حال اجراست و پیمانکار درصدد است تا تونل این خط تا تابستان سال آینده به اتمام برسد و بتوانیم ایستگاه کلبه سعدی را در یک مرحله از پیشرفت به جهت ورود قطار برسانیم.
رئیس سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه در خط 2 مشکل اصلی که با آن مواجه هستیم کمبود واگن است که اینها مستلزم حمایت و کمک دولت است، تأکید کرد: در طرح جامع حمل ونقل و ترافیک خط 2 تا میدان کلبه سعدی مدنظر است اما در مسیر بلوار فضلیت نیز با توجه به ورودی مسافر از تونل فضلیت، طراحی و احداث یک ایستگاه در این خیابان در دستور کار است.
یقطین تصریح کرد: هر کیلومتر اجرای مترو 50 میلیون دلار هزینه دارد و با توجه به بومی سازی که در حال انجام است هر یک کیلومتر اجرای خط مترو 2000 تا 2500 میلیارد تومان بدون هزینه ناوگان نیاز است و برای تکمیل پروژه 13 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
وی همچنین با اشاره به تخصیص 1400 میلیارد تومانی اوراق مشارکت با سهم مشارکتی 50 درصد شهرداری و 50 درصد دولت، اضافه کرد: از این میزان 1100 میلیارد را دولت اعلام کرده است شهرداری باید برای خرید ناوگان بپردازد، این در حالی است که قیمت هر واگن در حال حاضر یک میلیون و 100 هزار یورو است و تهیه ۵ واگن که یک رام را تشکیل می دهند، بالغ بر 5 میلیون و ۵۰۰ هزار یورو هزینه دارد.