بازدید سایت : ۳۴۳۶۵

فارس به کانون اقتصادی و ترانزیت جنوب کشور تبدیل خواهد شد

فارس استانی محروم در وضعیت راه ها و برتر در حوزه حمل و نقل

فارس به کانون اقتصادی و ترانزیت جنوب کشور تبدیل خواهد شد
تین نیوز

نشست خبری اعضای شورای هماهنگی مدیران راه و شهرسازی فارس در خصوص گزارش عملکرد مجموعه وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، مدیرکل راه و شهرسازی فارس در این نشست با بیان اینکه فارس به عنوان بزرگترین و نخستین استان کشور در بحث نهضت ملی مسکن فعالیت دارد، گفت: در حال حاضر 9 هزار هکتار زمین برای اجرای این طرح تامین و تخصیص داده شده است.

ناصر رضایی  با اشاره به اینکه در طرح قانون جوانی جمعیت از 10 هزار و 500 خانوار مشمول، کار واگذاری 5 هزار و 500 قطعه انجام شده و 5 هزار قطعه دیگر در آستانه تعیین تکلیف است، افزود: علی رغم آنکه فارس جزو سه استان برتر کشور در حوزه حمل و نقل است، اما در شمار چهار استان محروم از نظر وضعیت راه ها در پهنه کشور محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه فارس به کانون اقتصادی و ترانزیت جنوب کشور تبدیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: طبق برنامه های ریزی های انجام شده، با تعریف آزادراه، بزرگراه و خطوط ریلی زمینه اتصال نقاط مختلف کشور از فارس به جنوب تعریف شده است.

رضایی با اشاره به تعریف ۲۷ نقطه ساحلی در کشور برای ایجاد ارتباط ترانزیتی حمل و نقل از طریق دریا، گفت: فارس نخستین استانی است که صاحب بندر ساحلی می شود.

وی همچنین از کلنگ زنی دهکده لجستیک شیراز در جوار راه آهن شیراز بوشهر خبر داد و گفت: اجرای پروژه های متعدد حمل و نقلی در سرنوشت اقتصادی و تحولات زیرساختی آن و توسعه سایر مناطق کشور تاثیر و نقش مهمی خواهد داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با تصریح بر اینکه تمام اقدامات انجام شده، نواقص و کمبود ها را می پذیریم، گفت: از 480 هزار درخواست ثبت نام شده برای نهضت ملی مسکن 172 هزار نفر حائز شرایط بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: با تصویب ایجاد شش شهرک دولتی در استان فارس، 75 هزار از این واحد ها در این شهرک ها احداث خواهد شد.

بررسی و رفع نواقص 2 هزار واحد مسکن مهر

مدیرکل بنیاد مسکن فارس نیز دراین نشست با بیان اینکه تا امروز ۲۵۵ هزار واحد مسکونی مقاوم سازی شده است، گفت: در بازسازی منازل خسارت دیده از سیل و زلزله، ۱۰ هزار و ۶۵ مورد بازسازی واحدهای مسکونی داشتیم.

علیرضا حمیدی  با بیان اینکه در نهضت ملی مسکن در استان و لارستان ۳۰ هزار نفر متقاضی بودند، از تأمین زمین برای ۲۶ هزار نفر خبر داد و افزود: در بحث نهضت ملی مسکن در بخش فارس و لارستان ۳۰ هزار متقاضی زمین داشتیم که برای این تعداد ۲۶ هزار زمین تأمین شده است و ۱۹ هزار و ۲۶۶ زمین در مراحل پروانه ساخت است؛ از این تعداد آمار، ۳۸۳ واحد به صورت رسمی تحویل داده شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس با اشاره به حل مشکلات مسکن مهر، گفت: ۲ هزار واحد مسکن مهر با مشکلات سیستم فاضلاب نامناسب، نداشتن آسانسور و عدم اتمام بعضی از واحدها روبه رو هستیم که با توافقات صورت گرفته رفع نواقص این پروژه در حال بررسی است تا با تأمین منابع در دستور کار قرار بگیرد.

 وی افزود: موضوع بعدی بحث نهضت ملی مسکن روستایی است که در سفر قبلی شهید آیت الله رئیسی ۷ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن روستایی به متقاضیان تحویل دادیم و امروز ۲ هزار و ۵۰۰ واحد آماده تحویل داریم.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس بیان کرد: در دولت شهید رئیسی طرح هادی ۱۱۰۰ روستا نیاز به بازنگری داشت که از این تعداد ۶۷۵ طرح هادی بازنگری شده است.

احداث 217 کیلومتر راه بزرگراهی، روستایی و فرعی در لارستان

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان هم به احداث 217 کیلومتر راه بزرگراهی، روستایی و فرعی احداث شده در منطقه لارستان اشاره کرد و گفت: 160 کیلومتر از مسیر های این بخش بهسازی شده است.

حسن شبانی افزود: 3 هزار میلیارد تومان به بحث توسعه، عملیات عمرانی و بهسازی پروژه های حمل و نقلی و جاده ای منطقه لارستان اختصاص داده شد که تاکنون 200 میلیارد آن تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمام پروژه های نیمه فعال و راکد عمرانی این اداره کل طی دو سال گذشته به مرحله فعالیت بازگردانده شده است، یادآور شد: در بحث جوانی جمعیت نیز تاکنون 1815 قطعه زمین به واجدین شرایط واگذار شده و 1500 قطعه دیگر در آستانه واگذاری است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با بیان اینکه ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در منطقه لارستان به صورت ویلایی و دو طبقه خواهد بود، گفت: در بحث تامین زمین برای متقاضیان نهضت ملی مسکن هیچ مشکلی نداریم و هم اینک برای 16 هزار و 703 نفر واجد شرایط این طرح از بین 47 هزار متقاضی، سه هزار هکتار زمین اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: در حوزه نیرو های مسلح نیز احداث 4 هزار واحد تعیین تکلیف شده و برای سایر گروه های ایثارگران و خانواده شهدا تامین زمین انجام شده است.

شبانی با اشاره به همکاری خیرین در بحث بهسازی راه های حمل و نقلی و جاده ای منطقه لارستان، خاطرنشان کرد: از مجموع اعتبار مورد نیاز برای مرمت و بهسازی این راه ها، نیازمند 5 هزار میلیارد تومان اعتبار بوده ایم که 50 درصد آن توسط خیرین و مابقی توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور تامین شده است.

حذف ۱۷۴ نقطه پرتصادف در فارس

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس نیز در این نشست گفت: توانستیم ۱۷۴ نقطه پر تصادف را در استان حذف کنیم و همچنین ۲۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از شبکه راه ها ایمن سازی شده است.

عبدالمجید دستاران  به خریداری ۲۰ ماشین ناوگان راهداری و انجام ۴۱ هزار عملیات راهداری زمستانی، شامل برف روبی و نمک پاشی اشاره کرد و افزود: ۸۳.۳ میلیون تن جابه جایی کالا از مبدأ استان فارس به کل کشور صورت گرفته است، همچنین ۲۷ میلیون نفر مسافر از مبدأ استان جا به جا شده اند.

وی ادامه داد: در بخش روکش آسفالت، لکه گیری، به سازی، درزگیری راه های شریانی اصلی و فرعی در مجموع ۴۲۰۰ کیلومتر اقدامات انجام شده است و در بحث خط کشی راه ها ۱۷ هزار و ۶۰۰ کیلومتر و در بخش احداث و مقاوم سازی ابنیه فنی راه ها در مجموع ۶۱۹ کیلومتر خدمات طی بازه زمانی مذکور ارائه شده است.

دستاران با بیان اینکه ۳۵ هزار و ۴۰۰ دانش آموز از ایمن سازی آموزشی مدارس در حاشیه راه ها بهره بردند، گفت: در این مدت، ۱.۹۹۴ میلیون تن کالاهای اساسی توسط ناوگان حمل و نقل کالای استان حمل و جا به جا شده است.

معاون راهداری و حمل و نقل استان فارس گفت: ۳۵ هزار راننده طی سه سال گذشته در بخش حمل و نقل آموزش دیده اند و ۵ عدد مجوز معاینه فنی سنگین و فوق سنگین صادر شده است.

دستاران با شااره به اینکه ۱۴ باب مجتمع خدماتی بین راهی بهره برداری شده است، افزود: در این سه سال ۱۰۲ عدد مجوز موافقت اصولی مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی صادر شده است و ۱۵ باب مجتمع خدماتی بین راهی شروع به ساخت و ساز کردند.

پروژه زه کشی فرودگاه شیراز در دستور کار است

مدیرکل فرودگاه های فارس هم با اشاره به اینکه در استان فارس ۸ فرودگاه وجود دارد، گفت: فرودگاه های لارستان، شهید دستغیب و لامرد عملیاتی هستند و فرودگاه دستغیب و لارستان بین المللی هستند.

فخرالدین کشاورز با اشاره به پروژه زهکشی فرودگاه شیراز نیز افزود: اجرای زه کشی و هدایت آب های تحت الارضی به طول ۳۰ کیلومتر، لایروبی و اصلاح زه کشی های هدایت سطحی سطوح پروازی به طول ۴۰ کیلومتر و اجرای لوله رانی زیر تاکسی وی های ارتباطی به تعداد ۲۱ مورد اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان در خصوص پروژه زه کشی فرودگاه شیراز در دستور کار است.

وی با اشاره به ترمینال جدید پروازهای بین المللی فرودگاه شیراز، ادامه داد: این پروژه در ۶ سال اخیر مسکوت مانده بود و اکنون در حال رفع موانع حقوقی و فنی است.

کشاورز ادامه داد: پروژه نصب رادار تنگ ریز، با هدف ارتقای ایمنی پروازها و افزایش پوشش راداری جنوب و جنوب غرب کشور با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان در فرودگاه شیراز دستور کار قرار دارد. این رادار تا شعاع ۴۰۰ کیلومتری را پوشش می دهد و اولین رادار MODE S و PSR با نصب تمام ایرانی است.

وی بیان کرد: پروژه نصب، با هدف نوسازی زیرساخت های ناوبری هوایی و ارائه سرویس ایمن در مسیرهای هوایی و طرح های ورودی خروجی فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز طراحی شده است که اعتبار ۴۱ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

کشاورز با اشاره به دریافت اولین گواهینامه فرودگاهی و تدوین نظام نامه ها گفت: ۳۰ دستورالعمل نظام نامه ای فرودگاهی و طرح های اضطراری، همچنین بررسی آنالیز و تحلیل ۳۰۰ چک لیست، بررسی ۸۰ یافته  و ارائه برنامه برای ۸۰ اقدام اصلاحی در خصوص یافته ها، همچنین تدوین هزار و ۲۰۰ برگ مستند از مفاد این نظامنامه است.

مدیرکل فرودگاه های فارس تصریح کرد: زیباسازی محیط، بهسازی ترمینال ها، به سازی پارتیشن ها، اماکن، سطوح پروازی و معابر فرودگاهی همچنین تقویت و به روزرسانی سامانه نظارت تصویری فرودگاه و اجرای راه بندی های امنیتی به منظور افزایش ضریب امنیت با اعتبار ۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که به سازی، تعمیر و نگهداری ابنیه صورت بگیرد.

کشاورز افزود: ارتقای خدمات تسهیلات ترمینالی، خرید و نصب تجهیزات روشنایی سطوح پروازی فرودگاه شهید دستغیب شیراز همچنین پروژه تعویض و نوسازی کابل فشار متوسط تغذیه برق روشنایی باند، خرید و استقرار برد مراقبت سیار که از توایدات داخلی است از دیگر برنامه های فرودگاه است که اعتبارات لازم برای آن ها مشخص شده است.

وی با اشاره به تحریم های صورت گرفته در خصوص واردات هواپیما گفت: بر اساس قوانین تحریم، هواپیمای زیر ۱۵ سال ساخت را نمی توانیم وارد کشور کنیم.

مدیرکل فرودگاه های استان فارس در پایان با اشاره به اهمیت تردد در درون استان گفت: امیدواریم بتوانیم یک شبکه پروازی درون استانی را رونق دهیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.