کارت های سوخت حداکثر ۱۵ روزه صادر می شود
کارت سوخت کل جایگاه های کشور در شیراز صادر و توزیع می شود؛ پیش از این، بازه زمانی تقریباً ۴۵ روزه برای توزیع کارت سوخت وجود داشت، اما اکنون این کار حداکثر بین ۱۰ تا ۱۵ روز طول می کشد.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس گفت: کارت سوخت کل جایگاه های کشور در شیراز صادر و توزیع می شود؛ پیش از این، بازه زمانی تقریباً ۴۵ روزه برای توزیع کارت سوخت وجود داشت، اما اکنون این کار حداکثر بین ۱۰ تا ۱۵ روز طول می کشد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، اسدالله طاهری درباره کارت سوخت های آزادی که باید در جایگاه های عرضه سوخت وجود داشته باشند، گفت: در گام نخست هم از مردم هم از شرکت های دولتی درخواست می شود تا هنگام استفاده از سوخت حتماً از کارت سوخت خودرو خود استفاده کنند، چراکه این کارت سوخت ها بیشتر برای مواقع اضطرار و نیروهای امدادی در نظر گرفته شده است.
طاهری عنوان کرد: برای هر سکو یک کارت با هفت هزار لیتر ظرفیت در نظر گرفته شده تا در مواقع اضطرار از آن استفاده شود، مردم نیز اگر از هر جایگاهی شکایتی دارند، شکایت خود را به سامانه ۰۹۶۲۷ گزارش دهند.
وی میزان مصرف گازوییل در پنج ماه گذشته در استان فارس را حدود یک میلیارد و ۲۶ میلیون لیتر عنوان کرد و افزود: این میزان حدود ۶ درصد از مصرف سال گذشته بیشتر است و میزان مصرف سوخت هوایی نیز به دلیل تعطیلی فرودگاه جهرم برای تعمیرات، نسبت به سال گذشته سه درصد کاهش داشته است.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس ادامه داد: در پنج ماه گذشته حدود یک میلیارد و ۲۸۵ میلیون لیتر بنزین در استان فارس مصرف شده که ۱۰ درصد بالاتر از میانگین پنج ماهه سال گذشته است.
طاهری اضافه کرد: فارس یکی از فقیرترین استان ها در زمینه تامین سوخت است چراکه در ۵۰ سال اخیر نه پالایشگاه جدیدی در این استان راه اندازی شده و نه استان به خطوط لوله انتقال بنزین و گازوییل دسترسی دارد.
به گفته مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس روزانه هشت میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین و بیش از ۶ میلیون لیتر گازوییل در استان توزیع می شود که همه اینها به وسیله نفتکش های جاده پیما صورت می گیرد.
طاهری با بیان اینکه این استان از ۱۳۳ جایگاه سی ان جی، ۷۳۸ فروشنده تعاون روستایی و ۳۹ تاسیسات سیلندرپرکنی بهره می برد گفت: چهار فرودگاه فعال استان فارس سالانه حدود ۲۵ میلیون لیتر فرآورده های نفتی را استفاده می کنند، همچنین روزانه حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار مترمکعب سوخت CNG توزیع می شود البته استقبال از CNG در استان کمتر شده است.
او در پاسخ به این پرسش که با توجه به همجواری استان های فارس با استان های هم مرز پاکستان آیا آماری در این زمینه وجود دارد که چند درصد بنزین و یا گازوییل فارس قاچاق می شود گفت: برای پاسخ دادن به این پرسش عدد دقیقی نمی توان مشخص کرد زیرا چندین برابر کشفیات روزانه بنزین و گازوییل از فارس قاچاق می شود.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس با بیان اینکه هم اکنون روزی ۶۰ میلیارد ریال کرایه نفت کش برای انتقال فرآورده های نفتی از جنوب کشور به استان فارس پرداخت می شود گفت: این رقم معادل ماهانه یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و سالانه ۲۴ هزار میلیارد ریال است و به دلیل همین مساله اتصال فارس به خطوط انتقال در دستور کار است.
وی اضافه کرد: روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفتکش از استان فارس به سمت بندرعباس و همین تعداد برعکس برای انتقال فراورده های نفتی حرکت می کند، البته راه اندازی خط لوله ۴۲۰ کیلومتری از مهر آران بندرعباس به سمت فارس در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس گفت: کمتر از ۱۷ درصد بنزین مصرفی فارس از طریق پالایشگاه شیراز و مابقی نیاز از استان های هم جوار از جمله هرمزگان، یزد، اصفهان، خوزستان و بوشهر تامین می شود.
وی بر لزوم اتصال استان فارس به پالایشگاه تولید بنزین و گازوییل هرمزگان از طریق خطوط لوله تاکید کرد و افزود: احداث خط لوله انتقال سوخت از هرمزگان به شیراز در شورای اقتصادی مطرح شد و در نهایت احداث این خط انتقال در تعهدات وزارت نفت قرار گرفت.
طاهری درباره جزییات این پروژه گفت: هزینه اجرایی این خط بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد ریال برآورد می شود. این اقدام چنانچه از طریق فایناس و مشارکت بخش خصوصی انجام شود، طبق پیش بینی ها هزینه انجام شده طی سه تا چهار سال بر می گردد.
مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی فارس از اجرای طرح تخصیص نفت گاز براساس اسناد حمل برخط در این استان خبر داد و گفت: بخش های زیادی از گازوییل از جنوب کشور به سراسر کشور ارسال می شود و برای اینکه این بار مورد سوءاستفاده قرار نگیرد و قاچاق نشود، طرح تخصیص نفت گاز به صورت آزمایشی در استان فارس اجرا شد.
وی افزود: این طرح با همکاری شرکت پخش فرآورده های نفتی، راهداری، همیاری شهرداری ها، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و پلیس امنیت اقتصادی اجرا می شود.
او یکی از اهداف این کار را مبارزه با قاچاق سوخت دانست و گفت: این طرح از ابتدای شهریور ماه به صورت آزمایشی آغاز شده؛ وقتی نفت گاز از بندرعباس توسط نفتکش بار می شود، مسیر نفتکش از قبل مشخص می شود که باید دقیقاً از چه مسیری حرکت کند و در این مسیر از GPS هم استفاده می شود و اگر یک نفتکش از مسیر خارج شد، کارت سوخت آن در هیچ جایگاه دیگری کار نخواهد کرد.
طاهری معتقد است امسال استان فارس تابستان بسیار پرمصرفی در بحث استفاده از سوخت را تجربه کرد و به طور کلی فارس استانی پرمصرف به شمار می رود.
مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی فارس درباره تجهیزات سامانه هوشمند، گفت: استان فارس با معضل خرابی بسیار بالای تجهیزات سامانه (نازل های سوخت) مواجه بود و حتی حدود یک سال پیش، خرابی سامانه ها در استان بالای ۴۰ درصد بود، اما از ۲ ماه گذشته یک کارگاه بزرگ در شیراز و مرکز استان برای تعمیر سامانه قطعات هوشمند راه اندازی شده و اکنون میزان خرابی در فارس زیر پنج درصد است.
او با بیان اینکه این کارگاه افزون بر تعمیر تجهیزات سامانه هوشمند، قطعات را هم تست می کند، گفت: حدود ۲۷ جایگاه عرضه سوخت در سه سال گذشته در استان فارس افتتاح شد و در این مدت ۲ جایگاه اختصاصی CNG در استان به بهره برداری رسید.
طاهری درباره آزادراه شیراز ـ اصفهان هم گفت: تنها خدمات رسانی که تاکنون به صورت کامل در این آزادراه انجام شده، احداث پمپ بنزین است؛ اکنون سه جایگاه در مجتمع های خدماتی رفاهی و سه جایگاه سیار در این آزادراه مشغول به فعالیت هستند و اگر بخش خصوصی همراهی کند، می توان ۲ جایگاه دیگر هم تا پایان سال راه اندازی کرد.
وی درباره تولید پالایشگاه شیراز، اظهار کرد: اکنون فقط ۱۷ درصد نیاز مصرف بنزین استان و به طور کلی حداکثر ۳۰ درصد مصرف فرآورده های نفتی استان توسط پالایشگاه شیراز تامین و بقیه فرآورده های نفتی به اجبار به صورت کار عملیاتی دقیق و بالا از سایر مبادی تامین می شود.
طاهری با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۰ هزار خودرو عمومی مثل وانت و تاکسی به ناوگان ۲گانه سوز تبدیل شده، درباره فرسودگی پمپ بنزین ابیوردی که متعلق به این شرکت است نیز گفت: این پمپ بنزین از پیش از انقلاب اسلامی فعال بوده و اکنون لوله های آن فرسوده است و هر آن احتمال حادثه وجود دارد.
وی ادامه داد: اما شهرداری شیراز از ۲ سال پیش مدعی است که مالک این جایگاه است و نه اجازه بازسازی را به ما می دهد و نه سند مالکیت آن را رو می کند.
آن طور که مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی فارس می گوید تقریباً ۶۰ درصد بنزین استان فارس از بندرعباس با فاصله حدود ۶۰۰ کیلومتری تأمین می شود و برای نواحی غربی استان مثل نورآباد، کازرون، کوهچنار و مصیری از ناحیه بوشهر و ماهشهر فرآورده های نفتی حمل می شود و برای مناطق جنوبی مثل لار، لامرد، مهر، خنج، اوز و گراش مستقیماً از بندرعباس سوخت انتقال داده می شود و سوخت مورد نیاز برای بقیه نواحی از ذخیره سازی بندر به وسیله نفتکش ها ارسال می شود.
طاهری عنوان کرد: استان فارس اکنون از حدود ۳۳۰ جایگاه پمپ بنزین و نفت گاز بهره می برد و کار سوخت گیری به وسیله چهار هزار و ۲۰۰ نازل در استان انجام می شود.