وضعیت خطوط مترو در جوار حافظیه در حال بررسی
پیرو شکایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، عملیات اجرای فاز ۲ قطار شهری شیراز فعلآ متوقف شده است تا به سرعت و دقت تعیین تکلیف شود.
به دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به همراه جمعی از مدیران تخصصی و کارشناسان مامور به بازدید از خط ۲ متروی قطار شهری شیراز که از نزدیکی حافظیه می گذرد، شد تا آن را مطابق الزامات قانونی و نظریات کارشناسی تعیین تکلیف کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در بازدید مصطفی ده پهلوان، رئیس پژوهشگاه به همراه مدیران تخصصی (معاون پژوهشی، مشاور تخصصی و روسای پژوهشکده های باستان شناسی، حفاظت و مرمت، بناها و بافت های تاریخی) از قطار شهری شیراز مقرر شد تمامی اسناد، اطلاعات و داده های در اختیار را سازمان قطار شهری و شهرداری شیراز در اختیار وزارت میراث و پژوهشگاه قرار دهند تا پس از ارزیابی و بررسی شرایط طرح، تصمیم نهایی و شایسته اتخاذ شود.
پیرو شکایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، عملیات اجرای فاز ۲ قطار شهری شیراز فعلآ متوقف شده است تا به سرعت و دقت تعیین تکلیف شود.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در حاشیه این بازدید با انتقاد از اینکه شهرداری شیراز و سازمان قطار شهری الزامات قانونی در خصوص استعلام از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در مرحله امکان سنجی و پیش از آغاز عملیات اجرایی اخذ نکردند، انتقاد کرد و گفت: تعامل، گفت وگو و رعایت قانون و ملاحظات کارشناسی مسیر حل چالش ها و مشکلات است.
وی تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته میراث فرهنگی نه تنها مانع توسعه نیست بله محور و خمیره توسعه است. اساسا توسعه ای که در آن گذشته تاریخی و فرهنگی شهرها قربانی شود، توسعه نیست.
ده پهلوان گفت: وزارت میراث مخالف ساخت مترو در هیچ جای کشور نیست بلکه آن را به شرط رعایت الزامات قانونی لازم و نیاز جدی شهرها هم می داند.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: تا ارزیابی شرایط و روشن شدن نتایج، فعلا عملیات اجرای فاز ۲ قطار شهری شیراز متوقف می شود.
وی بیان کرد: درحال حاضر اولویت ما این است که بسنجیم و اطمینان حاصل کنیم، عبور خط ۲ متروی شهری از کنار آرامگاه حافظ آسیب، لطمه و تخریب را متوجه این مجموعه تاریخی و فرهنگی نمی کند زیرا لسان الغیب ثروت و آبروی فرهنگی ماست و شهره دوست و بیگانه است.
به گفته علی کلانتری مزرعه نو، سرپرست سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز عبور مترو از عمق ۲۶ متری، فاصله ۸۰ متری رواق و ۱۲۰ متری آرامگاه از سطح زمین نه تنها آسیبی به مجموعه تاریخی و فرهنگی حافظ وارد نمی کند بلکه به بهبود شرایط گردشگری شهر شیراز کمک می کند.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، در این بازدید مفصل و طولانی، علاوه بر مدیران پژوهشگاه و سازمان قطار شهری شیراز، کارشناسان و مدیران اداره کل استان فارس نیز حضور داشتند و از نزدیک با شرایط و پیشرفت طرح آشنا شدند.
مطابق دستورالعمل اجرایی مطالعات فرهنگی و تاریخی و پیوست تخصصی میراث فرهنگی در محدوده طرح های عمرانی، مجوز اجرای طرح های عمرانی را شورای فنی طرح های عمرانی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر می کند.