حرکت به سوی آینده ای سبزتر با نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی در شیراز
شیراز به عنوان یکی از کلان شهرهای ایران با چالش های متعددی در زمینه حمل ونقل عمومی روبه رو است، یکی از مهم ترین این چالش ها، تردد اتوبوس های فرسوده و ناکارآمد در این شهر است که نه تنها بر کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان تاثیر منفی می گذارد، بلکه مشکلات زیست محیطی و ترافیکی را نیز به همراه دارد.
شیراز به عنوان یکی از کلان شهرهای ایران با چالش های متعددی در زمینه حمل ونقل عمومی روبه رو است، یکی از مهم ترین این چالش ها، تردد اتوبوس های فرسوده و ناکارآمد در این شهر است که نه تنها بر کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان تاثیر منفی می گذارد، بلکه مشکلات زیست محیطی و ترافیکی را نیز به همراه دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، در یک روز سرد زمستانی با شُر شُر باران خودم را به ایستگاه اتوبوسرانی در سطح کلان شهر شیراز می رسانم و ۲۰ دقیقه ای در انتظار اتوبوس هستم تا اینکه بالاخره سروکله یک اتوبوسی که قیافه آن از حال زارش خبر می دهد، جلوی پایم می ایستد.
راننده اتوبوس با سرعت بالا پایش را روی گاز می گذارد و به راه می افتد، ازدحام جمعیت از یک طرف و از طرفی دیگر فرسودگی اتوبوس که برخی از صندلی هایش شکسته و تعدادی از میله هایش لق و شکسته شده است، از یک سو و بی توجهی راننده به دست انداز و ترمزهای ناگهانی اش از سوی دیگر صدای غرولند تمام مسافران را در آورده است.
یکی از آنها که چیزی نمانده بود که پرت زمین شود، با صدای بلند به راننده تذکر می دهد و بعد زیرلب می گوید: «اتوبوس ها که دیر به دیر می آیند، گاهی روزها بوده که یک ساعت هم در ایستگاه منتظر اتوبوس بوده ام و وقتی هم از راه می رسند وضعیتشان به این صورت است.»
شهروند دیگری صحبت های او را ادامه می دهد و می گوید: «اتوبوس های فرسوده را برای مناطق کم برخوردار و پایین شهر می گذارند، ما که هزینه کرایه تاکسی را نداریم که بخواهیم هر روز سوار تاکسی شویم.»
خانم دیگری که در وسط اتوبوس ایستاده است، می گوید: «کمبود اتوبوس های شهری یک طرف، ایستگاه های اتوبوس هم مناسب نیستند، نه تعداد اتوبوس ها کفایت شهروندان را می کند و نه ایستگاه های اتوبوس ها شرایط مناسبی برای انتظار کشیدن دارند، اتوبوس هایی در سطح شهر تردد می کنند که عمر آنها از عمر ما بیشتر است اما هنوز در چرخه خدمت رسانی هستند.»
صدای غرولند خانم ها به آقایان هم رسیده است، یکی از آنها سر صحبت را به دست می گیرد و ادامه می دهد: «شهرداری از ما عوارض می گیرد و به تناسب آن نیز باید خدمات مطلوب به شهروندان ارائه دهد، هر سال اعلام می کنند که چندین دستگاه اتوبوس یا تاکسی به چرخه حمل ونقل عمومی افزوده می شود اما تنها کافی است گشتی در سطح شهر داشته باشیم تا چشمان به اتوبوس های کهنه و فرسوده پر از مسافر بیفتد.»
گلایه های شهروندان شیرازی از کمبود اتوبوس های شهری و فرسودگی آنها داستان هرروز مسافرانی است که برای رفت وآمد در شهر ناگزیر به استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی هستند، این گلایه ها در حالی مطرح می شود که این کلان شهر عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در کشور را یدک می کشد و به دلیل برخورداری از اماکن تاریخی و فرهنگی متنوع یکی از مقاصد مهم گردشگری در کشور به شمار می رود و گرفتن تدابیر اساسی از سوی مسئولان شهری برای حل این مشکلات یک ضرورت اساسی است، چرا که اتوبوس های درون شهری در کنار ارائه خدمات به شهروندان بخشی از سیما و منظر شهر محسوب می شوند و با افزایش خدمات مطلوب زمینه رابرای استفاده بیشتر شهروندان فراهم می کنند و از ترافیک ناشی از تردد خودروهای تک سرنشین در مرکز شهر می کاهد.
۳۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال جاری به ناوگان حمل ونقل عمومی شیراز اضافه می شود
اواخر آذر سال جاری مدیریت شهری شیراز به مناسبت هفته حمل ونقل و ترافیک از میدل باس های جدید رونمایی کرد و از ورود این اتوبوس های جدید در سایز ۹ متری به ناوگان حمل ونقل مسافر از دی ماه خبر داد اما با اینکه به میانه دی رسیده ایم، همچنان شهروندان منتظر تحقق وعده شهرداری درباره نوسازی ناوگان با استفاده از میدل باس هستند.
آرش نعمتی، رئیس سازمان حمل ونقل مسافر شهرداری شیراز با اشاره به رونمایی از ۷۵ دستگاه میدل باس برای نخستین بار در شیراز با اعتبار ۲,۸۰۰ میلیارد ریالی به مناسبت هفته حمل ونقل به خبرنگار ایمنا می گوید: ۸۰ درصد از این ناوگان به مسیرهایی با مسافران بیشتر و ناوگانی که در جنوب شهر خدمات می دهند، تزریق می شود.
وی درباره زمان ورود میدل باس ها به ناوگان حمل نقل عمومی می افزاید: میدل باس ها در مرحله شماره گذاری هستند و تعداد ۲۸ دستگاه تا یک ماه آینده وارد ناوگان می شود.
رئیس سازمان حمل ونقل مسافر شهرداری شیراز با بیان اینکه در شرایط کنونی ۷۵۰ دستگاه اتوبوس در شهر شیراز فعال هستند که از این تعداد ۴۰۰ دستگاه اتوبوس عمر بالای ۱۰ سال دارند و عملاً فرسوده و از رده خارج هستند و قرار است آنها با اضافه شدن اتوبوس های جدید از چرخه خدمات دهی خارج شوند.
به گفته این مقام مسئول با مصوبه شورای شهر مبنی بر خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدی، تعداد ۳۰۰ دستگاه تا پایان سال جاری به ناوگان اضافه می شود.
نعمتی تصریح می کند: خرید هر دستگاه اتوبوس ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که شهرداری شیراز این خریدها را به صورت نقدی انجام داده است و تا هفته شیراز ۱۴۰۴ تعداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به چرخه فعلی اضافه شده باشد.
ضرورت ارائه خدمات با کیفیت توسط ناوگان حمل ونقل عمومی در شیراز
سیدابراهیم حسینی، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز با تاکید بر اهمیت به روز رسانی ناوگان حمل ونقل عمومی و ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به خبرنگار ایمنا می گوید: رضایتمندی شهروندان بسیار حائز اهمیت است، چرا که حمل ونقل شهری تنها یک خدمت عمومی یا زیرساخت اساسی شهری نیست، بلکه عقیده داریم که ناوگان حمل ونقل عمومی بخشی از سیما و منظر شهری و به شدت در رضایت مندی مردم تأثیرگذار است.
وی در خصوص لزوم بهبود مبلمان ناوگان اتوبوس رانی می افزاید: اتوبوس ها باید به سمتی پیش روند که سالم، مرتب، تمیز و برخوردار از دستگاه های سرمایشی و گرمایشی باشند و توجه به این مسائل موجب ترغیب شهروندان در استفاده داوطلبانه از حمل ونقل عمومی شوند.
به گفته رئیس شورای اسلامی شهر شیراز مدیریت شهری در یک حرکت ارزشمند، زیباسازی و به روزرسانی ظاهری و فنی اتوبوس ها را آغاز کرده است و در هفته حمل ونقل عمومی شاهد رونمایی از میدل باس های جدید برای ارائه خدمات با کیفیت به شهروندان بودیم.
با توجه به مشکلات جدی ناشی از وجود اتوبوس های فرسوده در شیراز، نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی یک اقدام ضروری است که باید هرچه سریع تر مورد توجه قرار گیرد، سرمایه گذاری در این حوزه نه تنها موجب ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خواهد شد بلکه تأثیرات مثبت اقتصادی و اجتماعی نیز خواهد داشت، از این رو نیازمند همکاری بین دستگاه های دولتی، شهرداری و بخش خصوصی برای تحقق این هدف هستیم تا شیراز بتواند به عنوان یک کلان شهر مدرن با توسعه پایدار مطرح باشد.