بازدید سایت : ۴۱۰۹۳

تاکید شهید رئیسی بر تامین واگن متروی قم

سه پروژه ریلی خط یک و دو مترو و منوریل که در قم وجود دارد قرار است به صورت یکپارچه دسترسی به همه نقاط شهر را محقق کنند.

تاکید شهید رئیسی بر تامین واگن متروی قم
تین نیوز

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: در جلسه ای که بیستم اردیبهشت سال جاری در محضر شهید آیت الله رئیسی برای خطوط متروی قم برگزار شد، او نیز به صورت ویژه برای تأمین واگن متروی قم به مسئولان تاکید کرد. 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، محمد رضا انگشت باف اظهار کرد: سه پروژه ریلی خط یک و دو مترو و منوریل که در قم وجود دارد قرار است به صورت یکپارچه دسترسی به همه نقاط شهر را محقق کنند.

وی افزود: خط یک مترو محدوده غرب به شرق قم و خط دو مترو محدوده شمال به جنوب را متصل می کند و منوریل نیز مسیر تعریف شده را طی خواهد کرد؛ این سه خط قرار است در آینده در میدان مطهری به هم متصل شود و در آنجا تبادل مسافر داشته باشد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به اینکه تا به امروز در پروژه متروی قم حدود ۴۰۹ هزار متر مکعب بتن ریزی و دو میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب حفاری و خاک برداری انجام شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس ارزش روز نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

انگشت باف با اشاره به اینکه برای اتمام فاز دوم مترو تا جمکران همین میزان بودجه نیاز است، تصریح کرد: با توجه به قرارداد خرید ۵۰ دستگاه واگن به مبلغ ۶۷ میلیون یورو که توسط وزارت کشور انجام شده است و تمام مبالغ توسط دولت پرداخت می شود، در آینده نگرانی برای تأمین واگن و بهره برداری وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در جلسه ای که بیستم اردیبهشت سال جاری در محضر شهید آیت الله رئیسی برای خطوط متروی قم برگزار شد، وی نیز به صورت ویژه هم به استاندار و هم معاون اجرایی تاکید کرد که مشکل واگن های متروی قم حل و موضوع ماده ۶۲ و قسط اول پیش پرداخت توسط سازمان برنامه پرداخت شود تا فاز نخست که تنها مشکل واگن دارد به مدار مسافرگیری اضافه شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: واگن یک کالای خاص و استراتژیک در مسئله مترو است و به تازگی اقداماتی برای بومی سازی مترو انجام شده، اما هنوز به مرحله تجاری سازی نرسیده است؛ این موضوع در حال حاضر وابسته به خارج است که دولت در این زمینه با کشور چین قرارداد دارد.

انگشت باف ادامه داد: در این زمینه دو راهبرد در قم مطرح بود که اولین راهبرد خرید واگن ها از مشهد یا تهران به دلیل مشابهت با واگن های مورد نظر قم بود که از طرف نمایندگان، دولت و استانداری پیگیری شد، اما به نتیجه نرسید.

وی ادامه داد: راه دوم مذاکره وزارت کشور با شرکت چینی تولید کننده واگن بود که در حال رسیدن به نتیجه است، اما در میانه راه یکسری مسائل و بوروکراسی های اداری در سازمان برنامه و بانک مرکزی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم اظهار کرد: چنانچه قسط اول که حدود هفت میلیون یورو از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران پرداخت شود، شرکت چینی به ایران تعهد داده است تا ظرف شش تا ۱۰ ماه، واگن های قم را پس از پرداخت قسط اول تحویل دهد.

انگشت باف ادامه داد: نرخ هر یک کیلومتر متروسازی در ایران ۲,۵۰۰ میلیارد تومان است و برای ۹ کیلومتر خط متروی مورد نیاز قم ۱۲ یا ۱۳ هزار میلیارد تومان پول نیاز است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.