بازدید سایت : ۷۸۵۸۷

کلنگ تبدیل اردن به هاب لجستیکی منطقه‌ ای زده شد

گزارش جدید پایش تحولات جهانی، حاکی از این است که اردن و امارات در حال اجرای توافق کلان سرمایه گذاری های مشترک ۵.۵ میلیارد دلاری به منظور تبدیل اردن به هاب لجستیکی منطقه ای هستند.

کلنگ تبدیل اردن به هاب لجستیکی منطقه‌ ای زده شد
تین نیوز |

گزارش جدید پایش تحولات جهانی، حاکی از این است که اردن و امارات در حال اجرای توافق کلان سرمایه گذاری های مشترک ۵.۵ میلیارد دلاری به منظور تبدیل اردن به هاب لجستیکی منطقه ای هستند.  

 
 
به گزارش تین نیوز به نقل از اتاق ایران آنلاین، در نود و دومین گزارش از سلسله گزارش های پایش تحولات تجارت جهانی، مجموعه ای از تحولات اخیر در دولایه جهانی و منطقه ای محیط ژئواکونومیک ایران ارائه شده و خلاصه ای از آخرین گزارش ها و انتشارات بین المللی در قالب بخش پژوهش ها و کتاب های تازه، ارائه شده است.

در بخش تحولات جهانی، تعهد میلیاردی چین به آفریقا، تغییر تعرفه های ایالات متحده در قبال چین، شکست مذاکرات اتحادیه اروپا و چین و اتهام چین به آمریکا در خصوص نقض قوانین سازمان تجارت جهانی توسط این کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

از نکات قابل توجه در این گزارش، می توان به اعمال محدودیت صادرات تیتانیوم و اورانیوم توسط روسیه و تحقیق چین در واردات کلزا از کانادا اشاره کرد.

در سطح تحولات منطقه ای، ارتقای چشم انداز اقتصادی عربستان مورد توجه قرار گرفته است که ناشی از انجام اصلاحات اقتصادی جامع انجام شده در هشت سال بوده و حاکی از انتظار رشد قوی در بخش غیرنفتی، به ویژه با توجه به اصلاحات اقتصادی و سرمایه گذاری های کلان در این کشور است.

همچنین، مذاکرات عربستان و چین در خصوص تقویت همکاری در صنعت خودروسازی با شرکت های مطرح چینی، بازگشایی دفاتر سرمایه گذاری چین در سه شهر در عربستان و تبدیل کشور اردن به هاب لجستیک در منطقه، از دیگر تحولات مهم منطقه است.

بر اساس این گزارش، اخیراً دولت اردن و امارات متحده عربی، قراردادی به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار برای اجرای پروژه راه آهن استراتژیک به امضا رسانده که بندر عقبه را به مناطق معدنی غور الصافی متصل می کند. این قرارداد بخشی از توافق کلان سرمایه گذاری های مشترک میان دو کشور به ارزش ۵.۵ میلیارد دلار به شمار می رود که در اواخر سال ۲۰۲۳ به امضا رسید.

اتخاذ سیاست توسعه حمل و نقل کشور عراق با پروژه ملی جاده توسعه، انجام مذاکرات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس GCC و اندونزی در مورد انعقاد توافق نامه تجارت آزاد FTA، گفت وگوی تجاری این اتحادیه با کشور نیوزلند و فروش 500 میلیون دلار اوراق قرضه اسلامی توسط صندوق ثروت ملی ترکیه از موارد قابل توجه دیگر در این گزارش است.

در بخش پژوهش های تازه، در خصوص تجارت فراگیر و گزارش سالانه سازمان تجارت جهانی موسوم به «گزارش تجارت جهانی ۲۰۲۴» که مهم ترین گزارش این نهاد در سال است، نیز مطلبی ارائه شده است.

این گزارش تحت عنوان «تجارت و فراگیری: چگونه تجارت برای همه منفعت داشته باشد»، به تحلیل جامع تأثیرات تحول آفرین تجارت جهانی در سه دهه گذشته پرداخته و نقش کلیدی سازمان تجارت جهانی را در تقویت رشد اقتصادی و توسعه درآمدی کشورها بررسی می کند.

از سوی دیگر، گزارش مؤسسه پیترسون در خصوص تحلیل ارائه شده در چشم انداز تجارت جهانی به ویژه در روابط میان اقتصادهای بزرگ مانند ایالات متحده، اتحادیه اروپا (EU) و چین مورد بررسی قرار گرفته و در آخر به چگونگی روابط اقتصادی اتحادیه اروپا و ترکیه در عصر چند پارگی ژئواکونومیک پرداخته می شود.

مرکز پژوهش های اتاق ایران در حرکتی منسجم و کارشناسی، تهیه و انتشار سلسله گزارش های پایش تحولات تجارت جهانی را با هدف بررسی رویدادهای کلیدی در محیط ژئواکونومیک ایران در دستور کار قرار داده است و در این گزارش ها مسائل مهم روز از منظر تأثیرگذاری بر دیپلماسی اقتصادی و موقعیت ژئواکونومیک ایران موردبحث و بررسی قرار می گیرند.

متن کامل نود و چهارمین گزارش از سلسله گزارش های پایش تحولات تجارت جهانی

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.