بازدید سایت : ۴۷۶۵۶

اولین حمل و نقل ترکیبی چین – ارمنستان از طریق ایران

برای نخستین بار با استفاده از روش حمل و نقل ترکیبی محموله ای از چین به ارمنستان در مسیر شاخه جنوبی کریدور شرق به غرب توسط یک شرکت حمل و نقل بین المللی ایرانی انجام شده است.

اولین حمل و نقل ترکیبی چین – ارمنستان از طریق ایران
تین نیوز |

برای نخستین بار  با استفاده از روش حمل و نقل ترکیبی محموله ای از چین به ارمنستان در مسیر شاخه جنوبی کریدور شرق به غرب توسط یک شرکت حمل و نقل بین المللی ایرانی انجام شده است. این اقدام نقطه عطفی از توانمندی ، هوشیاری و برنامه ریزی شرکت مذکور در توسعه فرایندهای ترانزیتی در کشور به حساب می آید.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا، آرمین دوست خواه گفت: محموله ای از چین به ارمنستان از طریق ایران حمل شد که نخستین عملیات در شاخه جنوبی کریدور شرق به غرب به شمار می آید. به دلیل هزینه و ترافیک بالای مسیر دریایی، مشتری حمل ترکیبی را برای کاهش زمان انتخاب کرد. زمان ترانزیت از چین تا مرز اینچه برون ۱۵ روز بود که یک رکورد محسوب می شود. در مرز، عملیات ترانشیپمنت با موفقیت انجام شد و تریلی حامل کالا در زمان مناسبی در گمرک ارمنستان تخلیه گردید.

وی با اشاره به چالش ها و نیازمندی های عملیات حمل محموله از چین به ارمنستان از طریق ایران، گفت: در عملیات حمل محموله از چین به ارمنستان، با دو چالش عمده روبرو شدیم. نخست، کمبود تجهیزات تخلیه و بارگیری در مرز ورودی که موجب کندی عملیات شد. دوم، صف طولانی کامیون ها در مرز خروج که زمانبندی حمل را تحت تأثیر قرار داد. علاوه بر این چالش ها، با توجه به افزایش درخواست های مشتریان برای حمل در این مسیر، نیاز به تعریف یک الگوی هماهنگ و زمانبندی شده در عملیات حمل ترکیبی داریم. ضروری است که این روش ها به صورت استاندارد و با رعایت اصول لجستیکی طراحی و اجرا شوند تا نیازهای مشتریان به بهترین نحو پاسخ داده شود.

دوست خواه با اشاره به بررسی پیشنهاد حمل محموله با کامیون های پلاک خارجی، گفت: پیشنهاد شده است که محموله ها با کامیون های پلاک خارجی تا مرز حمل شوند و سپس نیمه یدک ها به کشنده های ایرانی متصل و ادامه مسیر داده شود. این رویکرد، مشابه تجربه ای است که چند سال پیش در ترکمنستان داشتیم و نتایج رضایت بخشی نداشت، به همین دلیل نیاز به بررسی دارد تا مشخص شود آیا با منافع ملی هماهنگ است یا خیر. با توجه به اهمیت بالای توسعه ترانزیت، تشکیل ستاد ملی ترانزیت می تواند در تعریف یک الگوی مناسب و پایدار کمک کند. تمرکز بر روش هایی که بهترین نتایج اقتصادی و ترانزیتی را فراهم آورند، از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین، تأسیس صندوق یا بانک ترانزیت در قالب این ستاد، می تواند به توسعه زیرساخت ها و به روز نگه داشتن خدمات ترانزیتی کمک شایانی کند.

وی با اشاره به همکاری سه جانبه ایران، هند و افغانستان، افزود: در مسیر حمل محمولات ترانزیتی از بندر چابهار، که برای ما تجربه ای پیشرو بود، شاهد تخصیص معافیت تحریمی برای این بندر بودیم. این معافیت بدون مشورت قبلی با ما اتخاذ شد؛ اگرچه ممکن است در صورت مشورت، دولت اولویت دیگری را پیشنهاد می داد. این اقدام نتیجه مذاکرات دیپلمات های ارشد ایران، هند و افغانستان بود که منافع ملی سه کشور را از طریق بندر چابهار به یکدیگر پیوند داده اند. این تجربه نشان می دهد که گره زدن منافع اقتصادی با سایر کشورها می تواند مزایای تجاری فراوانی ایجاد کند. به همین منظور، حضور فعال و هماهنگ وزارتخانه ها و سایر نهادها برای تحقق منافع ملی در حوزه ترانزیت ضروری است. امیدواریم که سازمان ها به توسعه ترانزیت توجه بیشتری نشان دهند و با تلاش مشترک، گامی موثر برای نسل های آینده برداریم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.