◄ فصل جدید خدمات پستی کشور در حوزه تجارت آنلاین/ نگاه ویژه دکاپست به موضوع تجارت الکترونیک
مدیرعامل شرکت دکاپست گفت: اهمیت خدمات پستی در تجارت آنلاین وارد فصل جدیدی شده است. بخش زیادی از مخاطبان و خریداران محصول، خرید خود را به صورت اینترنتی و آنلاین انجام می دهند. از این رو موضوع پست دیگر فقط محدود به فرستنده و گیرنده نیست و بخش زیادی از حوزه پست به تجارت آنلاین گره خورده است.
مدیرعامل شرکت دکاپست گفت: اهمیت خدمات پستی در تجارت آنلاین وارد فصل جدیدی شده است. بخش زیادی از مخاطبان و خریداران محصول، خرید خود را به صورت اینترنتی و آنلاین انجام می دهند. از این رو موضوع پست دیگر فقط محدود به فرستنده و گیرنده نیست و بخش زیادی از حوزه پست به تجارت آنلاین گره خورده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی هلدینگ دکا، محمدحسن کرباسیان در پنل تخصصی «چالش های امروز و فرصت های فردا در تجارت الکترونیک» در رویداد نئوپست که با محوریت “تحول آفرینی در لجستیک خرده فروشی با هوش مصنوعی” برگزار شد، گفت: برای مخاطب امروز ارتقای کیفیت خدمات پستی و بهره گیری از فناوری ها اهمیت زیادی دارد.
وی با اشاره به لزوم استفاده از هوش مصنوعی و فناوری در صنعت پست افزود: استفاده از فناوری و هوش مصنوعی دیگر یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی است که اگر مورد غفلت قرار گیرد، آن کسب و کار حذف خواهد شد. تغییر نیاز مخاطبان و افزایش نیازهای تجارت الکترونیک باعث شده فضای کسب و کارها تغییر یابد و شرکت های پست نیز باید با این تغییر همراه شوند.
مدیرعامل شرکت دکاپست در این رویداد با اشاره به اینکه در صنعت لجستیک، باربری ها، پست و … نیازمند تغییرات فناوری محور است، گفت: در حوزه پست زمانی فقط بحث فرستنده و گیرنده مطرح بود اما اکنون رصد لحظه ای مرسوله، نوع بسته بندی، نرم افزارها و اپلیکیشن ها برای مخاطب مهم است.
کرباسیان ادامه داد: غفلت در زمینه هوش مصنوعی و فناوری به معنای شکست کسب و کارهاست. خوشبختانه در صنعت لجستیک نخبگان و جوانانی وارد شده اند که این هدف را به پیش می برند. در شرکت دکاپست هوش طبیعی و هوش مصنوعی، تجربه و تخصص و جوان گرایی در کنار استفاده از افراد باتجربه را تلفیق کردیم و توانستیم در 11 ماه فعالیت دکاپست از ابتدای شکل گیری این برند، رتبه دوم اپراتورهای پستی سطح کشور را به عنوان دارنده مجوز اپراتور پستی از سازمان تنظیم مقررات، کسب کنیم. در این مدت متوسط توزیع دکاپست به 3/1 روز رسید، 400 دفتر نمایندگی در کشور فعال شد و همچنین زیرساخت فناوری و نرم افزار جامع و مناسبی ایجاد گردید.
وی اظهار داشت: شناخت و تحلیل نیاز مشتری و بررسی رفتار مشتری برای ما اهمیت زیادی دارد. این موضوع را در توسعه فنی، گسترش شعب و ایجاد زیرساخت ها مدنظر قرار دادیم. هم اکنون پوشش نمایندگی های ما در سراسر ایران است. برخی برندها فقط بر پلتفرم و برخی فقط بر عملیات تمرکز دارند. ما در دکاپست سعی کردیم هیچ بخشی را مغفول نگذاریم. باتوجه به پشتوانه ناوگانی که در اختیار داریم با پیش بینی لجستیک قوی، هم در فعالیت داخلی و هم در حوزه بین المللی اقدامات خوبی انجام شد و رشد برند دکاپست را در کمتر از یک سال به دنبال داشت.
گفتنی است در این رویداد که با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و مرکز نوآوری پست و لجستیک پیشرفته ایران برگزار شد، بیش از ۳۲۰ نفر از متخصصان، مدیران و علاقه مندان به حوزه لجستیک و هوش مصنوعی حضور داشتند.
در این همایش، محمد احمدی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست، به بررسی وضعیت فعلی لجستیک و چالش های آن پرداخت و بر لزوم تشکیل انجمنی برای شرکت های پستی تأکید کرد تا این صنعت به شکل منسجم تری در جهت توسعه حرکت کند.
وی با اشاره به بازار ۱۰۰ همتی حوزه لجستیک و پست در ایران، بر لزوم توجه به بهبود زیرساخت ها و استفاده از فناوری های نوین برای توسعه این صنعت تأکید کرد. احمدی، همچنین از ضرورت ایجاد تأمین کنندگان تخصصی در حوزه های نرم افزاری و سخت افزاری پست نوین در کشور سخن گفت و به اهمیت توجه به نگاه زیست بومی و پیوست های فرهنگی در توسعه صنعت پست اشاره کرد.
این رویداد با هدف آشنایی با آخرین پیشرفت ها در لجستیک و تجارت الکترونیک ایران و بررسی نقش هوش مصنوعی در این حوزه برگزار شد.