◄ جزئیات قرارداد تأمین 630 واکن متروی تهران
کنسرسیوم شرکت CRC چین و واگن سازی تهران، سازندگان نهایی ۶۳۰ دستگاه واگن برای مترو تهران شدند. محمدعلی افشانی رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اعلام این خبر افزود: فاینانس این قرارداد از طرف شرکت نورینکوچین تأمین میشود.
کنسرسیوم شرکت CRC چین و واگن سازی تهران، سازندگان نهایی ۶۳۰ دستگاه واگن برای مترو تهران شدند. محمدعلی افشانی رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اعلام این خبر افزود: فاینانس این قرارداد از طرف شرکت نورینکوچین تأمین میشود.
محمدعلی افشانی اظهارکرد: از زمان نهایی شدن فاینانس تا تولید واگنهای مترو حدود ۲۰ ماه زمان میبرد ضمن اینکه قرارداد ما در این پروژه پنجساله است و در پایان این پنج سال آخرین واگن ساخته و تحویل داده خواهد شد.
او ادامه داد: در این قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران، ۵۶ دستگاه آن بهصورت CBU (بهصورت کامل) وارد میشود و ۷۰ واگن در ایران مونتاژ خواهد شد. همچنین بخش PLB (داخلیسازی) نیز به سه بخش تقسیمشده که در بخش اول ۸۴ واگن ساخته میشود که در پایان آن ۳۱ درصد داخلی سازی خواهیم داشت. در بخش دوم نیز ۲۱۰ واگن ساخته میشود که در پایان ساخت این ۲۱۰ واگن به ۳۹ درصد داخلی سازی خواهیم رسید و در بخش سوم نیز مجدداً ۲۱۰ واگن ساخته میشود که ۵۶ درصد داخلی سازی را در پی خواهد داشت.
رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در ادامه به جزئیات دیگر این قرارداد اشاره کرد و گفت: متوسط هزینه FOB(تحویل در بندر شانگهای) بابت هر واگن ۱.۰۷۸ هزار یورو است. همچنین در این قرارداد نیز قراراست بدنه تمام واگنها آلومینیوم باشد درحالیکه قبلاً بدنه کربن استیل در بدنه واگنها استفاده میشد. بهعبارتدیگر بدنه آلومینیومی تکنولوژی روز دنیا است و هر واگن حدود سه تن سبکتر میشود.
او تصریح کرد: همچنین سیستم رانش در قراردادهای قبلی نیمه بوژیبیس بود که در این قرارداد بوژیبیس میشود و سیستمهای استانداردی که دراین قرارداد مورداستفاده قرار میگیرد، استاندارد اروپایی است. از طرفی در این قرارداد نیز ۳۶ میلیون یورو قطعات یدک دریافت کردیم تا به مدت شش سال بتوانیم واگنها را تعمیر و نگهداری کنیم.
افشانی اضافه کرد: در این ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترویی که قرار است خریداری شود ۱۰۵۰ دستگاه برای تهران بوده که در این مناقصه قرارداد ۶۳۰ دستگاه آمادهشده است و مناقصه ۴۲۰ دستگاه دیگر باقیمانده و تا ماههای آینده مشخص خواهد شد. همچنین در حال آمادهسازی اسناد مناقصه ۹۵۰ واگن مترو برای ۸ شهر دیگر هستیم تا در خردادماه سال جاری نیز مناقصه آن برگزار شود.
یکی از مشکلات مترو در تهران و کلانشهرهای دیگر ایران کمبود واگن است که باعث شده در ساعات پیک مسافر، کارایی این سیستم حملونقل کاهش چشمگیری بیابد.
درصورتیکه خطوط جدید مترو در تهران و دیگر شهرها فعال شوند، نیاز کشور به واگنهای مترو دوچندان خواهد شد که با چنین قراردادهایی ایران قادر خواهد بود تا با واردکردن واگن و تکنولوژی ساخت واگن بهصورت همزمان، گامهای مؤثری درراه تأمین نیاز کشور بردارد.