◄ وجود وزارتخانههای تخصصی، تا رسیدن به توسعه لازم است
مدیرکل دفترحملونقل درون شهری سازمان شهرداریها نه تنها تجزیه وزارت راه و شهرسازی را اشتباه میداند بلکه معتقد است باید مانند کشورهای همسان پیشرو با الحاق وزارت ارتباطات و سازمان توسعه تجارت و دفتر آمایش سرزمین به وزارت راه و شهرسازی، وزارت جدید لجستیک و آمایش سرزمین یا وزارت حملونقل و آمایش سرزمین ایجاد شود.
مدیرکل دفترحملونقل درون شهری سازمان شهرداریها نه تنها تجزیه وزارت راه و شهرسازی را اشتباه میداند بلکه معتقد است باید مانند کشورهای همسان پیشرو ( طبق فایل پیوست که آخرین وضعیت کشورهای گروه 20 است) با الحاق وزارت ارتباطات و سازمان توسعه تجارت و دفتر آمایش سرزمین به وزارت راه و شهرسازی، وزارت جدید لجستیک و آمایش سرزمین یا وزارت حملونقل و آمایش سرزمین ایجاد شود.
به گزارش تیننیوز، امیر جعفرپور میگوید: بر این اساس باید امور سبک و تصدیگرایانه مسکن و شهرسازی در ابعاد میکرو به استانها و کلان شهرها و مدیریت شهری سپرده شود و ابعاد ماکرو که معادل با آمایش سرزمین است در وزارت جدید تدبیر شود.
این سخنان جعفرپور در حالی مطرح میشود که معاون تدوین ضوابط سازمان برنامه و بودجه میگوید: ضمن قبول نیاز دایمی به بررسی تمام کشورهای مطرح، باید در نظر بگیریم که این کشورها از چه زمانی وزارتخانههای متمرکز داشتهاند!؟
علیرضا توتونچی میافزاید: به طور قطع در شرایطی که نیازهای بسیار زیادی به توسعه زیرساختها هست، متمرکز کردن همه توسعه در یک نهاد غیر قابل تصور است و لذا همان سازمان برنامه برای کل ساخت و ساز کشور کافی بود و اصلا نیازی به اینهمه دستگاه اجرایی نداشتیم!!
این کارشناس حملونقل تاکید میکند: با این وجود نیاز مبرم به مستندسازی و ایجاد سامانههای اطلاعاتی متمرکز را یکی از مهمترین ابزارهای روز برای افزایش سرعت امور و بهرهوری میدانم و در هر حال تا رسیدن به توسعه، وجود وزارتخانههای تخصصی را لازم میدانم.
توتونچی خاطرنشان میکند: حتی شاید تفکیک راهآهن از وزارت راه و ایجاد وزارت مستقل راهآهن هم با وجود عقبماندگی تاسفبار ما در این زمینه، یک ضرورت روز باشد.
یکی دیگر از کارشناسان حملونقل نیز میگوید: شنیدهام که در کشور ژاپن کلیه امور زیربنایی در یک وزارتخانه تجمیع شده است. جدای از این امر متاسفانه ادغام وزارتخانهها در کشور ما بسیار سطحی صورت گرفته و همان دستگاههای سابق جمع جبری شدهاند.
ولیاله گلمیرزایی یادآوری میکند: فلسفه ادغام صحیح تغییرات بنیادین ساختاری در یکپارچهسازی و هوشمندسازی ساختارهای نوین است. شبیه وجود وزارتخانه اقتصاد و بازرگانی در بسیاری از کشورهای پیشرفته نظیر آلمان و آمریکا و...که تجمیع وزارت بازرگانی، اقتصاد ودارایی و صنایع و ... است. زیرا به سیاستهای همسو در صادرات واردات مالیات تولید ارزش افزوده و... نیازمند است و یا وزارت انرژی که ترکیبی از وزارت نیرو و نفت است.
این کارشناس میافزاید: اولا بسیاری از این ادغام برای کاهش تصدیگری و پرداختن به امور حاکمیتی وسیاستگذاری و... و به تبع آن کاهش هزینهها و چابکسازی نهادهای حاکمیتی است. ثانیا برای اصلاح یک نهاد نیازمند اصلاح همزمان هفت عنصر کلیدی هستیم.
وی اصلاح در ارزشها و شاخصهای محوری، اصلاح در راهبردها، اصلاح در ساختارها، اصلاح در سیستمها و فرایندها و دستورالعملها، اصلاح در مهارتها، اصلاح در مسایل مربوط به نیروی انسانی و منابع انسانی و اصلاح در سبک های مدیریتی را اصلاح هفت عنصری ذکر میکند که باید به طور همزمان انجام شود.