بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

بی‌توجهی وزارت راه به نقش جاده‌های ترانزیتی در توسعه مبادلات تجاری

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن انتقاد از عملکرد وزارت راه به دلیل بی‌توجهی به توسعه جاده‌های ترانزیتی کشور، گفت: استانداردسازی جاده‌های مرزی نقش بسیاری در توسعه مبادلات تجاری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارد.

بی‌توجهی وزارت راه به نقش جاده‌های ترانزیتی در توسعه مبادلات تجاری
تین نیوز |

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن انتقاد از عملکرد وزارت راه به دلیل بی‌توجهی به توسعه جاده‌های ترانزیتی کشور، گفت: استانداردسازی جاده‌های مرزی نقش بسیاری در توسعه مبادلات تجاری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خانه ملت، فدا حسین مالکی با اشاره به وضعیت نامناسب راه‌های مواصلاتی و ترانزیتی کشور گفت: با توجه به بالا بودن تلفات جاده‌ای ، هفته گذشته سوالی را از وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران مطرح کردم؛ متاسفانه علی رغم وجود 15 استان مرزی در کشور و اهمیت مبادلات تجاری در مرزها، جاده‌های مواصلاتی و ترانزیتی به هیچ عنوان استاندارد‌های لازم را ندارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، استانداردسازی جاده‌های مرزی نقش بسیاری در توسعه مبادلات تجاری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارد، اضافه کرد: طی جلسه فراکسیون مرزنشینان با معاون رئیس‌جمهور به این موضوع تاکید کردیم که البته مورد پذیرش، مسئولان دولتی نیز بود لذا باید هرچه سریع‌تر برای این موضوع تدبیری اندیشیده شود و دستورات لازم برای بهبود وضعیت راه‌ها صادر کنند.

مالکی با اشاره به وضعیت نامناسب جاده‌های استان‌های جنوب شرقی کشور تصریح کرد: سیستان و بلوچستان جز بزرگترین استان‌های کشور بوده اما از راه‌های مواصلاتی مناسبی برخوردار نیست؛ به دلیل بی تدبیری‌های صورت گرفته اخیراً شاهد فوت 12 نفر از هموطنانمان در حادثه جادهای بودیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تاکید بر اینکه محور چابهار به عنوان مهمترین معبر اقتصادی و تجاری در سازمان ملل مصوب شده است، ادامه داد: مقرر شده بود، محور ترانزیتی چابهار، این منطقه آزاد را به افغانستان متصل و کالاهای تجاری از ان محل به سراسر شرق آسیا پخش شود. سیستان و بلوچستان به دلیل داشتن دو منطقه آزاد تجاری ظرفیت بسیار خوبی برای مبادلات تجاری با کشورهای همسایه را دارد اما به دلیل بی توجهی به زیرساخت‌ها منطقه، ظرفیت مناطق آزاد استان سیستان و بلوچستان کاملاً مغفول مانده است.

وی افزود: وزیر راه و شهرسازی فرد پرتلاشی است اما زیر مجموعه‌‌های آن، با وی هماهنگ نیستند. از این رو نمایندگان مجلس به شدت نسبت به عملکرد مجموعه وزارت راه اعتراض دارند چرا که تمامی محورهای مواصلاتی و پایانه های مرزی با مشکلات عدیده‌ای رو برو هستند که پایانه‌های مرزی میرجاوه، میلک و چابهار نمونه‌ای برای اثبات این موضوع است. دفاع آقای اسلامی هم از مجموعه تحت مدیریت خود در جسله کمیسیون عمران برای بنده قابل قبول نبود.

مالکی با تاکید بر اینکه ایران جز کشورهای دارای بیشتری مرزی زمینی است بیان کرد: با توجه به شعار سال، لازم است توسعه راه‌های مواصلاتی و ترانزیتی کشور بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرند چرا که زمینه افزایش صادرات و مبادلات تجاری را فراهم می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه مدیریت عنکبوتی ضربه سنگینی به کشور وارد کرده است، خاطرنشان کرد: راه‌های مواصلاتی استان سیستان بلوچستان طی ده سال گذشته پیشرفت بسیار اندکی داشته و به هیچ عنوان چنین عملکردی از سوی وزارت راه قابل قبول نیست.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.