بازدید سایت : ۲۹۴۶۶

مردمی سازی ساخت مسکن اولویت دولت باشد

محمد منان رئیسی، عضو کمیسیون عمران مجلس در یک برنامه تلویزیونی با نقد رویه موجود ساخت مسکن در کشور گفت: بنده از ریاست جمهوری محترم استدعا می کنم از به کار بستن سیاست های نادرست و از پیش شکست خورده اجتناب کنند.

مردمی سازی ساخت مسکن اولویت دولت باشد
تین نیوز

محمد منان رئیسی، عضو کمیسیون عمران مجلس در یک برنامه تلویزیونی با نقد رویه موجود ساخت مسکن در کشور گفت: اخیرا متوجه شدیم که جمعی از کارشناسان که بین آنها شهردار کلان شهر، معاون وزیر و ... حضور دارند، نامه ای به رئیس جمهور منتخب نوشتند که در آن خواستار در پیش گرفتن سیاست غلط عمودی سازی شدند و راه های رهایی از وضع موجود در بازار مسکن را توجه به بافت فرسوده، عدم عرضه زمین، کوچک سازی و ... دانستند. بنده از ریاست جمهوری محترم استدعا می کنم از به کار بستن سیاست های نادرست و از پیش شکست خورده اجتناب کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، شب گذشته محمد منان رئیسی، عضو کمیسیون عمران مجلس، در برنامه تلویزیونی «پایش» حاضر شد و با تاکید بر ضرورت پایبندی دولت چهاردهم به وعده های مسکنی دولت های پیشین، مردمی سازی ساخت مسکن و کوتاه کردن دست سوداگران را از اولویت های دولت جدید برای ساماندهی سمت عرضه و تقاضای بازار زمین و مسکن دانست.

انبوه سازی عامل تشدید تقاضای سرمایه ای بازار مسکن

محمد منان رئیسی در توضیح روند تغییر نسبت تقاضای مصرفی و سرمایه ای بازار مسکن گفت: با بررسی نمودارهای مرتبط با سرگذشت بازار مسکن در ۵۰ سال اخیر به نتایج جالبی می رسیم. ۵۰ سال گذشته، در آستانه انقلاب اسلامی، نسبت مسکن از جهت مصرفی بودن به سرمایه ای بودن آن، ۸۰ به ۲۰ است. این درحالی است که امروزه این نسبت بالعکس شده است. یعنی ۸۰ درصد مسکن های تولید شده جنبه سرمایه ای دارند و کسی در آنها مستقر نمی شود. علت این موضوع، الگوی نادرست تولید مسکن است؛ الگوی نادرست یعنی انبوه سازی و الگوهای عمودی که ناکارآمدی آنها بر همگان اثبات شده است.

مردمی سازی ساخت مسکن دست سوداگران را از بازار کوتاه می کند

عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن اشاره به نقش مردمی سازی ساخت مسکن در کاهش سوداگری توضیح داد: طبق آمار رسمی، حد فاصل سال های ۸۵ تا ۹۵ ده میلیون و پانصدهزار واحد مسکونی ساخته شده است که در این مدت فقط دو میلیون و پانصدهزار نفر صاحب خانه شدند. بقیه ی این تعداد می شود سوداگری. همین حالا در شهر تهران هم بین آپارتمان های انبوه سازی شده بسیاری از واحدها خالی از سکنه هستند. طبق برآوردها در تهران ۳۰۰ الی ۵۰۰ هزار واحد خالی داریم. درحالی که اگر زمین را به خود مردم واگذار کنیم و دولت فقط به اعمال ابزارهای تنظیم گری بپردازد، این تعداد به مراتب کاهش خواهد یافت. در این حالت شاهد جهش تولید و کاهش نرخ تورم خواهیم بود. انتظار می رود دولت آینده مرتکب این خطا نشود.

رییس جمهور مراقب پیشنهادهای شکست خورده باشد

وی افزود: اخیرا متوجه شدیم که جمعی از کارشناسان که بین آنها شهردار کلان شهر، معاون وزیر و ... حضور دارند، نامه ای به رئیس جمهور منتخب نوشتند که در آن خواستار در پیش گرفتن سیاست غلط عمودی سازی شدند و راه های رهایی از وضع موجود در بازار مسکن را توجه به بافت فرسوده، عدم عرضه زمین، کوچک سازی و ... دانستند. بنده از ریاست جمهوری محترم استدعا می کنم از به کار بستن سیاست های نادرست و از پیش شکست خورده اجتناب کنند.

لزوم مسکن سازی متناسب با فرهنگ ایرانی

رئیسی با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ ایرانی-اسلامی در ساخت مسکن بیان کرد: با توجه به اینکه فرهنگ کشور ما متشکل از فرهنگ اسلامی و ایرانی است، امکان هم سو شدن با سایر نقاط جهان را در بحث ساخت مسکن نداریم. قرار نیست که هر کاری در کشورهای دیگر انجام می شود را ما نیز تکرار کنیم. ساخت مسکن باید متناسب با زیست بوم و فرهنگ ملی باشد. برای مثال در ایران که ۶۰ درصد بانوان، خانه دار هستند؛ نسخه مسکن باید با نسخه کشوری که اکثر زنان آن نیز شاغل و نیمی از روز بیرون خانه هستند؛ فرق کند. طبیعی است که نمی توان واحد های ۳۰، ۴۰ و یا ۵۰ متری را در ایران با این تعداد از زنان خانه دار، تجویز کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.