تحریم ایران ایر با هدف فشار روانی و تبلیغاتی اعمال شده است/ مجلس از صنعت هوایی قاطعانه حمایت می کند
نماینده شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی درباره تحریم ایران ایر و تأثیر آن بر صنعت هوایی ایران به بیان توضیحاتی پرداخت.
نماینده شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی درباره تحریم ایران ایر و تأثیر آن بر صنعت هوایی ایران به بیان توضیحاتی پرداخت.
به گزارش تین نیوز به نقل از خانه ملت، حبیب قاسمی، نماینده شهرضا و دهاقان و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ درباره تحریم های جدید علیه ایران ایر توسط کشورهای اروپایی و آمریکا و تأثیر آن بر صنعت هوایی جمهوری اسلامی ایران گفت: تحریم ها علیه ایران ایر جدید نیستند و این شرکت در سال های گذشته نیز با چالش های مشابهی روبه رو بوده است. اما باید بگویم که صنعت هوایی جمهوری اسلامی ایران به سطحی از خودکفایی رسیده که این تحریم ها نمی تواند تأثیر جدی بر آن داشته باشد. در سال های اخیر، ما توانسته ایم با تکیه بر توانمندی های داخلی و همکاری با کشورهای همسو، نیازهای صنعت هوایی کشور را به خوبی مدیریت کنیم. بنابراین، این تحریم ها عمدتاً جنبه تبلیغاتی دارند و نمی توانند به طور اساسی صنعت هوایی ما را تحت تأثیر قرار دهند.
قاسمی در پاسخ به این سؤال که آیا این تحریم ها روی توان ایران برای انجام پروازهای بین المللی تأثیری خواهد داشت؟ توضیح داد: ممکن است این تحریم ها برخی محدودیت ها را در پروازهای به مقاصد اروپایی ایجاد کنند، اما این مسئله نیز چندان جدید نیست. ما به خوبی آماده ایم تا از مسیرهای جایگزین و همکاری با کشورهای دیگر استفاده کنیم.
این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: ایران ایر و دیگر شرکت های هواپیمایی داخلی قادر به حفظ و حتی توسعه پروازهای بین المللی هستند، زیرا ما سال هاست که تجربه مدیریت تحریم ها را داریم و این بار نیز برنامه های ویژه ای برای مقابله با این شرایط در دست داریم.
نماینده مجلس دوازدهم در توضیح اینکه در مورد نوسازی ناوگان هوایی چه اقداماتی صورت گرفته و آیا این تحریم ها روی آن تأثیرگذار خواهد بود؟ افزود: خوشبختانه در زمینه نوسازی ناوگان هوایی کشور اقدامات مهمی صورت گرفته است. ما در حال حاضر به پیشرفت های قابل توجهی در تولید قطعات و حتی ساخت هواپیماهای کوچک و متوسط دست یافته ایم.
قاسمی ادامه داد: علاوه بر این، با همکاری کشورهای دیگر مثل چین و روسیه، توانسته ایم نیازهای خود را در زمینه تأمین قطعات و تعمیرات به خوبی تأمین کنیم. به همین دلیل، این تحریم ها تأثیر چندانی بر نوسازی ناوگان ما نخواهد داشت و روند توسعه و به روزرسانی ناوگان همچنان ادامه خواهد داشت.
وی درباره اینکه آیا فکر می کنید تحریم ها در بخش حمل و نقل هوایی داخلی مشکلی ایجاد کنند؟ گفت: خیر، در حمل و نقل هوایی داخلی ما به خودکفایی رسیده ایم. کشور ما دارای شبکه گسترده ای از فرودگاه ها و خطوط هوایی است که به طور کامل تحت مدیریت داخلی قرار دارند. تولید و تعمیرات هواپیماهای کوچک و متوسط در داخل کشور انجام می شود و این بخش از صنعت به خوبی می تواند نیازهای مسافران داخلی را پاسخ دهد. بنابراین، حتی اگر تحریم ها در بخش بین المللی محدودیت هایی ایجاد کنند، بخش داخلی به هیچ وجه تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.
قاسمی درباره اینکه آیا مجلس شورای اسلامی برنامه خاصی برای حمایت از صنعت هوایی در نظر گرفته است؟ گفت: بله، مجلس شورای اسلامی در برنامه های خود حمایت جدی از صنعت هوایی را در دستور کار دارد. ما با تخصیص بودجه های ویژه برای توسعه صنعت هوافضا و همچنین تسهیل همکاری با شرکت های دانش بنیان داخلی، به دنبال افزایش توانمندی های داخلی هستیم. به اعتقاد ما، تکیه بر توان داخلی تنها راه مقابله با تحریم هاست و در این زمینه تاکنون موفق بوده ایم. امروز ایران در بسیاری از حوزه های صنعتی و فنی به خودکفایی رسیده و صنعت هوایی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به این سوال که با توجه به این توضیحات، می توان گفت که تحریم های جدید تأثیر قابل توجهی نخواهند داشت؟ افزود: این تحریم ها بیش از آنکه تأثیر عملی داشته باشند، با هدف ایجاد فشار روانی و تبلیغاتی اعمال شده اند. جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر منابع داخلی، علم و فناوری بومی و همچنین همکاری با شرکای استراتژیک خود، توانسته است تمامی نیازهای خود را در زمینه صنعت هوایی تأمین کند. بنابراین، این تحریم ها تأثیر قابل توجهی بر روند پیشرفت ما نخواهد داشت و ما به مسیر خود ادامه خواهیم داد.