شمارش معکوس برای آغاز سفرهای تابستانی جادهای
تین نیوز|با اتمام ماه مبارک رمضان در نیمه تیرماه، سفرهای تابستانی جادهای آغاز میشود و اوج میگیرد؛ سفرهایی که با وقوع سانحه واژگونی اتوبوس سربازان در نی ریز، آن هم در روزهای نخست تابستان، شوک و هشدار خاصی میدهد. این در حالی است که سازمان راهداری و حملونقل جاده ای، پلیس راهور و نهادهای دست اندرکار جادهای به تدریج از آمادگی خود برای اجرای طرح راهداری تابستانه و استقبال از سفرها خبر میدهند. با این همه، کاهش محدود تلفات جادهای در سال گذشته و تلفات بالای رانندگی در نوروز امسال، حساسیتهای ویژهای را درخصوص نظارت، کیفیت و
آمادهسازی جادهها ایجاد کرده است.
از ایمنی تا نگهداری
ایمنی راهها و نگهداری آن، مهمترین پیش شرطهای سفرها خصوصا مسافرتهای پرشمار تابستانی است که نیازمند بودجه هنگفتی است. در حال حاضر، مجموع اعتبارات استانی راهداری، ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد ریال است در حالی که تنها نگهداری راهها به ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. در همین رابطه از جمله وعدههایی که کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری برای کاهش تخلفات و تصادفات مطرح کرده، نصب ۱۰۰ دوربین کنترل سرعت در جادهها تا پایان تابستان است که تعداد آن را به ۸۵۰ دستگاه خواهد رساند. تا پایان سال ۹۴، تعداد دوربینهای نظارت تصویری در سطح کشور به ۶۵۴ مورد و
دوربینهای کنترل سرعت ثابت به ۴۴۹ مورد رسیده است. نصب سامانه پایش تردد ناوگان عمومی برای اتوبوسها و کامیونها برای ارزیابی رفتار رانندگان از نظر میزان سرعت، رانندگی مجاز و... از اقدامات مهم دیگر است.
مثلث راهداری، پلیس و اورژانس
وجود ۶۹۶ راهدارخانه، ۱۳۲۵ پایگاه اورژانس و ۲۳۶ پاسگاه پلیس راه فعال در جادههای کشور براساس آمار سال ۹۴ راهداری، علیرغم تمام زحمات شان در طرحهای راهداری زمستانه و راهداری تابستانه، باز هم تکافوی مشکلات احتمالی در اوج سفرهای تابستانی را خصوصا در جادههای پر تردد و پرحادثه نمیکند. امکانات، هماهنگی، سرعت و دقت این سه ضلع مثلث جاده ای، نقش موثری در ارتقای ایمنی جادهها در ایام پیک سفرهای تابستان بعد از ماه مبارک رمضان ایفا میکند.
پرحادثهها و پر ترددها
براساس آمار پزشکی قانونی، در سال ۹۴، فارس با ۱۳۷۴ نفر، خراسان رضوی با ۱۲۹۶ نفر، تهران با ۱۲۱۳ نفر، اصفهان با ۱۱۰۴ نفر، کرمان با ۱۰۰۹ نفر، پنج رتبه نخست استانهای پرحادثه کشور را از نظر میزان تلفات جادهای به خود اختصاص دادهاند. مجموع تلفات انسانی این جادهها، حدود ۶۰۰۰ نفر است که با احتساب حدود ۱۶۵۰۰ نفر کشتههای جادهای در سال، این پنج استان، بیش از یک سوم (حدود ۳۵ درصد) تلفات را شامل میشوند. در این زمینه، در سال گذشته، ۶۴۸ نقطه پرحادثه در جادههای کشور رفع شده و ۸۵۶ کیلومتر حفاظ نصب شده اما هنوز کمبودهای زیادی برای تابستان احساس میشود.
نکته دیگر، ارتقای ایمنی راه در جادههای پرتردد است. بررسی آمار گردشگری جادهای در تابستان نشان میدهد شهرها و جادههای پرتردد این فصل، غیراز مشهد و تهران که همواره پربازدید هستند، جادههای شمال مانند مازندران، گیلان و گلستان و نیز جادههای اصفهان، آذربایجان، فارس و برخی جادههای جنوبی و غربی هستند. بنابراین اگر بر روی شناسایی و اصلاح نقاط حادثه خیز، خط کشی، روشنایی، ترمیم گاردریل، نصب حفاظ، ترمیم شانه، شیب کنار جاده، خصوصا در جادههای پرتردد، نظارت بیشتری صورت گیرد، پر ترددها، پرحادثه نخواهند بود.
سهم خودروهای شخصی و عمومی
براساس طرح آمارگیری سال ۹۴ سازمان راهداری، حدود ۹۸۱ میلیون نفر یعنی رقمی نزدیک به یک میلیارد مسافر با وسایل نقلیه عمومی و شخصی جابهجا شدهاند که بخش زیادی از این ترددهای مسافران بعد از ماه مبارک رمضان صورت میگیرد. در این رابطه سهم حملونقل جادهای در ناوگان حملونقل عمومی، حدود ۹۰ درصد است و حملونقل ریلی و هوایی حدود ۱۰ درصد جابهجاییها را به خود اختصاص میدهند ضمن اینکه حدودا ۶۵ درصد جابهجاییهای برون شهری با خودروی شخصی و ۳۵ درصد با حملونقل عمومی صورت میگیرد. از همینرو بیشتر سوانح جاده ای، به خودروهای
شخصی بازمی گردد. همچنین تعداد شرکتهای فعال مسافری در کشور ۲۰۷۱ مورد، تعداد رانندگان عمومی بین شهری بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر، تعداد پایانههای مسافری عمومی فعال در کشور ۲۹۳ مورد و متوسط عمر اتوبوسهای بین شهری، حدود ۱۰ است. با توجه به رشد فزاینده سفرهای بین شهری در تابستان، افزایش نظارت بر پایانهها، شرکتهای مسافربری و ضریب ایمنی اتوبوسها علاوه بر خودروهای شخصی از مهمترین اقدامات سازمان راهداری و پلیس راهور است.
مجتمعهای بین راهی
نقش مجمتعهای بین راهی برای استراحت مسافران و رانندگان، تأمین نیازهای سفرهای بین شهری، گردشگری و نیز کاهش خستگی و خواب آلودگی و در نتیجه کاهش تصادفات، بسیار موثر است. تا پایان سال ۹۴، مجموعا ۶۰۳ مجتمع خدماتی - رفاهی و تیرپارک فعال در سطح کشور احداث شده است. به گفته بابک طالبی، مدیرکل دفتر سرمایهگذاری و نظارت بر بهرهبرداری سازمان راهداری، اگرچه تمایل شرکتهای سرمایهگذاری زنجیرهای برای ساخت مجتمعهای رفاهی کم است اما به صورت منفرد، زیاد است؛ به گونهای که حدود ۶۰ تا ۶۱ مجتمع در سال ۹۴ به بهرهبرداری رسیده و ۳۶۳ مجتمع نیز در حال ساخت است.
از این رو مجموعا حدود ۱۰۰۰ مجتمع طی یکی دو سال آینده، آماده میشود. در این زمینه، تفاهم بیشتر سازمانهای راهداری و میراث فرهنگی برای تسهیل ارائه مجوز به سرمایهگذاران و نظارت بر کیفیت خدمات مجتمعهای بین راهی، لازم است.
با این همه باید منتظر آمارها، تمهیدات و برنامههای ویژه سفرهای تابستانی امسال، از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در ایام پایانی ماه مبارک رمضان ماند. شمارش معکوس برای لذت بردن از مسافرتهای تابستانی با برنامهریزی و نظارت دقیق برای کاهش حادثهها در اوج ترددها و افزایش کمیت و کیفیت خدمات جادهای، آغاز شده است.
لینک خبر در زیر:
http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/6516/