◄ گران شدن قطعات خودرو، تقلب در معاینهفنی را بالا برد
آزمون معاینه فنی در کشور نشانگر آن است که بسیاری از خودروهای گرانتر از پراید در مواردی مانند ترمز، توازن چرخها، آلایندگی و ... از این خودرو بدنام داخلی عقبتر هستند.
جزییات نتایج تستهای معاینهفنی نشان میدهد وانت نیسان، وانت پیکان و پژو آردی بیشترین مردودی و رنو مگان بیشترین نمره قبولی را در تستهای معاینهفنی دارا هستند. چرخهای تیبا و ساینا بیشتر از سایر خودروها تراز نیست و ترمز ٤٠٥ حتی بدتر از پراید است.
بهگزارش تیننیوز به نقل از شهروند، سیدنواب حسینیمنش، مدیرعامل ستاد معاینهفنی خودروهای تهران با اعلام آمار فوق گفت: «گران شدن قطعات خودرو، تقلب در معاینهفنی را زیادتر از گذشته کرده است و رانندگان برای قبولی در معاینهفنی قطعات گرانقیمت را از تعمیرگاهها اجاره میکنند!»
اشکال فنی خودروهای ایرانی سه برابر میانگین جهانی
براساس گزارش انجمن اقتصاد شهری سالانه ٣٤هزارمیلیارد تومان بهدلیل اثرات آلودگی هوا خسارت به اقتصاد ملی وارد میشود، خسارتی که خودروها متهمان اصلی آن هستند و براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، بهطور متوسط ٤,٦ درصد خودرو از صد خودرو بهدلیل ایراد فنی در سهماهه نخست تاریخ تولیدشان به تعمیرگاه مراجعه میکنند؛ این درحالی است که متوسط این عدد در دنیا ١.٥ است.
درواقع خودروهای ایرانی حدود سهبرابر خودروهای خارجی دچار مشکل فنی میشوند. از این گذشته، گزارشهای شهرداری نشان میدهد خودروهای نویی که صاحب کمترین ستاره کیفیت هستند، بیشترین آلایندگی را برای محیطزیست دارند. خودروهایی مانند نیسان وانت، پژو ٤٠٥ و پژو آردی نمره منفی را در تستهای معاینهفنی به دست آوردهاند.
گزارش ستاد معاینهفنی تهران نشان میدهد براساس آمارها در سال ٩٦، یکمیلیون و ٥٥٠هزار و ١٢ دستگاه خودرو به مرکز معاینهفنی تهران مراجعه کردند که از این تعداد ٦٩درصد مربوط به مراجعه اول و ٣١درصد مربوط به مراجعات مجدد بوده است. براساس این آمار حدود ٥٥درصد این خودروها در مراجعه اول موفق به اخذ معاینهفنی شده و ٤٥درصد از خودروها پس از رفع ایراد، معاینهفنی را اخذ کردند.
آلایندهترین خودرو
در میان خودروها میتوان وانت نیسان را آلایندهترین خودروی کشور دانست. آنگونه که آمارها نشان میدهد براساس درصد فراوانی خودروهای مراجعهکننده به مراکز معاینهفنی شهر تهران از بین خودروهای سال ٨٤ به بعد، ٥٠,٣٢درصد وانت نیسانها در تست آلایندگی مردود شدند؛ اما بعد از وانت نیسان میتوان پیکانوانت و پژو آردی را آلایندهترین خودروها دانست.
گزارشهای ستاد معاینهفنی حکایت از این دارد که ٤٧.٢١درصد پیکانوانت و ٤٢.٨درصد پژو آردی در تست آلایندگی مردود شدند؛ اما در خودروهایی که سال ساخت آنها ٨٣ و قبل از آن بوده و عمدتاً کاربراتوری هم هستند، پیکان در صدر فهرست خودروهای آلاینده قرار دارد. بررسیهای انجامشده نشان میدهد ٧٠.٣٣درصد دارندگان خودروی پیکان در تست معاینهفنی رد شدهاند.
ترمزهای پژو ٤٠٥ بدتر از پراید
برخلاف تصور همه وضع ترمزهای پراید چندان هم اسفبار نیست، بهطوریکه بررسیهای انجامشده در ستاد معاینهفنی نشان میدهد تنها ٦,٦٦درصد پرتیراژترین خودروهای داخلی موفق به پاسکردن تست عدم توازن ترمز نشدهاند و خودروهایی همچون نیسان وانت، وانت مزدا، پیکان وانت، پژو آردی، سیلو و پژو٤٠٥ مردودی بیشتری در این تست داشتهاند. جالب است بدانید در آزمون ترمزها ٣٩.٤٧درصد نیسان وانت، ٢٠.٧٩درصد وانت مزدا و ١٥.٤٧درصد پیکان از آزمون سرشکسته بیرون آمدند.
قبولیهای معاینهفنی کدام خودروها هستند؟
براساس ارزیابی ٢١ خودرو با بالاترین درصد فراوانی که این تعداد حدود ٨٥درصد خودروهای مراجعهکننده به مراکز معاینهفنی شهر تهران را شامل میشود، بیشترین نمره قبولی معاینهفنی به مگان تعلق میگیرد.
براساس گزارش ستاد مرکزی معاینهفنی تهران، ٨٨درصد دارندگان مگان موفق به دریافت تأییدیه معاینهفنی شدهاند، بعدازآن سوناتا با ٨٦ درصد، مزدا٣ با ٨٥ درصد، کمری با ٨٣درصد، پژو ٢٠٧ با ٨٣ درصد، رنو ال ٩٠ با ٨١درصد و ماکسیما با ٨١درصد بیشترین قبولی را در مراکز معاینهفنی از آن خودکرده و مردودی کمتری داشتهاند.
خودروهایی که چرخهایشان تراز نیست
جزییات گزارش ستاد معاینهفنی تهران نشان میدهد که تیبا که خریدنش از بازار آزاد برای مشتریان ٣٥ تا ٤٢میلیون تومان آب میخورد، با سهم ١٢,٨درصدی بیشترین مردودی را به لحاظ لغزش جانبی در بین خودروها داشته است. MVM١١٠ و پژو آردی را میتوان دو خودروی دیگری دانست که چرخهایشان دارای ناهمراستایی بالایی در میان ٢١ خودرویی که مورد ارزیابی قرارگرفتهاند، بوده است.
خودروهای تک ایراد را بشناسید
٣١,١٧درصد مراجعهکنندگانی که پژو آردی داشتهاند، خودرویشان تنها یک ایراد داشته و پیکان و MVM ١١٠ در رتبه دوم و سوم از درصد بالا در خودروهای با یک ایراد قرار دارند؛ اما خودروهایی که ایرادشان بیش از دو مورد بوده و حتی در برخی موارد به ١١ مورد هم میرسد، به ترتیب نیسان وانت با سهم ٣٨.٢ درصد، وانت مزدا با ٢٩.٤٣درصد و پیکان با ٢٣.٨٣درصد بودهاند.
بازار داغ اجاره قطعات آلاینده
با تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه و جریمه روزانه 50هزارتومانی، برخی افراد سودجو اقدام به اجارهدادن لوازمیدکی موردنیاز ازجمله لاستیک و کاتالیست برای اخذ معاینهفنی کردهاند.
حسینیمنش خبر تقلب در معاینهفنی خودروها را بهصورت رسمی تأیید کرده و درباره تفاوت قیمتی اجاره و خرید کاتالیست خودروها گفته است: «قیمت کاتالیست برای خودروهای پژو ۲۰۶، سمند و پرشیا حدود ۶۰۰هزارتومان، پژو ۴۰۵ حدود ۵۲۰ هزارتومان و پراید ۴۰۰هزارتومان است که علاوهبر خرید کاتالیست، نصب آن، تعویض سنسور، اجرت و... نیز سبب میشود که حدود یکمیلیون تومان نصب یک کاتالیست جدید هزینه دربردارد که با مراجعه به تعمیرگاههای مشخص و با ۱۰۰هزارتومان، کاتالیست اجاره میکنند!»
لاستیک از دیگر قطعههایی است که بازار اجاره آن برای گرفتن معاینهفنی حسابی داغ است. البته مدیرعامل ستاد معاینهفنی میگوید: «مردم بیشتر در قطعههایی که مربوط به آلایندگی خودرو میشود، سراغ موارد امانی میروند و در مواردی که به ایمنی و امنیت راننده و سرنشینان ربط پیدا میکنند، درصدد رفع ایراد آن برمیآیند.»