◄ نقطه آغازین پیشگیری از سوانح ریلی کجاست؟
پیشگیری از سوانح موضوعی که باید در داخل راه آهن تعریف و پیاده شود.
موضوع تشکیل کمیسیون ملی سوانح حمل و نقلی، در بین کارشناسان حمل و نقل همواره مورد بحث بوده و طرفدارانی هم دارد.
به گزارش تین نیوز، این کارشناسان معتقدند رسیدگی به سوانح حمل و نقلی در سطح ملی می تواند از بی طرفی بیشتر مقام رسیدگی کننده برخوردار بوده و دیدگاه ها و توصیه های آن کمیسیون از قدرت اجرایی بیشتر برخوردار است و امکان اجرایی آنها فراهم شده و امکان همترازی این کمیسیون با سایر مقامات و نهادها هم حفظ می شود.
برخی کارشناسان حمل و نقل، پیشنهاد می دهند، در همین راستا، هیئت ملی ایمنی حمل و نقل در کشور تشکیل شود.
در عین حال سعید قصابیان کارشناس حمل و نقل در مورد تشکیل کمیسیون ملی بررسی سوانح، می گوید: ضرورت رسیدگی به سوانح ریلی توسط مرجعی بیرون از راه آهن، اظهر من الشمس است. امری بدیهی که پشت گوش انداخته شده است اما منظور از کمیسیون ملی بررسی سوانح چیست؟
وی تاکید کرد: مگر کمیسیون سوانح خودرو است که صفت «ملی» به آن داده شود؟ این کمیسیون باید از تعدادی خبره برای رسیدگی به سوانح تشکیل شود و با توجه به اعتبار و جایگاه حقوقی و خبرگی اعضایش، کمیسیون عالی تلقی خواهد شد ولی سوال اصلی این است که این کمیسیون متشکل از چه افرادی و باشد و به چه کسی پاسخگو باشد؟
قصابیان عنوان کرد: اما مقوله «پیشگیری از سوانح» موضوع دیگری است. تدابیر و اقدامات پیشگیرانه باید در داخل راه آهن تعریف و پیاده شود. نظارت بر کفایت این اقدامات و اندازه گیری اثر بخشی این اقدامات می تواند بر عهده آن کمیسیون عالی سوانح (خارج از راه آهن) باشد. در این صورت کمیسیون عالی سوانح نقش یک ادیتور ایمنی را برای راه آهن ایفا خواهد کرد.
او گفت: ضمنا کمیسیون عالی سوانح ریلی قصه خودش را دارد و هیچ سنخیتی با کمیسیون عالی سوانح هوایی و دریایی و جاده ای ندارد. هر کدام متخصص خودشان را دارد.