بازدید سایت : ۲۹۴۷۷

◄ لوکوموتیوهای موجود پاسخگوی تقاضای حمل و نقل ریلی نیست

به اعتقاد برخی کارشناسان حمل و نقل ریلی، لکوموتیو های موجود در بخش ریلی چه سرد و چه گرم کافی نیست و نمی تواند پاسخگوی تقاضای حمل و نقل ریلی باشد.

لوکوموتیوهای موجود پاسخگوی تقاضای حمل و نقل ریلی نیست
تین نیوز

به اعتقاد برخی کارشناسان حمل و نقل ریلی،  لکوموتیو های موجود  در بخش ریلی چه سرد و چه گرم کافی نیست و نمی تواند پاسخگوی تقاضای حمل و نقل ریلی باشد.

به گزارش تین نیوز، یکی از کارشناسان ریلی در این زمینه اظهار کرد: اکثریت لوکوموتیو های موجود  GT26 ( از نوع CW - تولید اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی و CW-2 - تولید اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی) ساخت جی ام آمریکا است که در دوره خودش بهترین نوع لوکوموتیو بوده است.

علی اکبر عادلی به تین نیوز  گفت: اما باید در نظر داشت که حداقل ۵۰ سال از طراحی این لوکوموتیو ها گذشته است.

این کارشناس افزود: در طول این مدت قدرت و گشتاور موتور لوکوموتیو ها افزایش چشم گیری داشته و فن آوری ایمن سازی لوکوموتیو ها هم با تغییرات اساسی مواجه بوده است.

عادلی تاکید کرد: حمل و نقل ریلی مدرن امروز نیازمند نیروی کشش بالا است تا در هر سفر تعداد واگن های باری بیشتری را جا به جا کند.

به گفته وی، توان موتور ۳۰۰۰ اسب لوکوموتیو های مورد اشاره در زمان خودش، مناسب بوده است اما لوکوموتیوهای موجود با گذر از عمر قانونی و اقتصادی خود و با تعمیرات اساسی مکرر نه تنها پاسخگوی تقاضای حمل و نقل ریلی امروز نیست بلکه از نظر ایمنی و نیروی کشس هم قابلیت های لازم را ندارند.

این کارشناس ادامه داد: نقاط زیادی از خطوط شبکه ریلی کشور ما شیب دار هستند و به نسبت تعداد واگن و وزن کالا و برای عبور از شیب ها باید در هر سفر تعداد لوکوموتیو را افزایش داد که این روش خود موجب کمبود ناوگان خواهد شد.

عادلی در تین نیوز نوشت: بی تردید برای تقویت نیروی کشش ریلی، نیاز به فن آوری جدید لوکوموتیو داریم. برای مثال ما نمی توانیم با این لوکوموتیو ها و با بستن ۲۰ واگن با حمل و نقل ریلی کشور های همسایه رقابت کنیم.

وی گفت: تعمیرات اساسی ۳۲۵ دستگاه لکوموتیو سرد و أماده سازی آنها و اسقاط ۱۵۰ دستگاه دیگر مورد تایید است، اما با این وجود باید پذیرفت که راه آهن ایران از نظر کمبود لوکوموتیو در تنگنای سختی قرار گرفته است.

عادلی افزود: ضروری است با حمایت، برنامه ریزی و مدیریت صحیح، ظرفیت تولید کارخانه لوکوموتیوسازی مپنا را متناسب با تقاضای جامعه حمل و نقل ریلی افزایش داد.

او عنوان کرد؛ حمل و نقل ریلی کشور بیش از ۳۰ سال است که می خواهد ۳۰ درصد بار و ۱۰ درصد مسافر را از جاده به ریل منتقل کند و بعلاوه در حمل و نقل ترانزیت هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فرداد فرهودی

    باسلام
    فرمایش جناب عادلی و دیگر کارشناسان در کمبود لکوموتیو کاملا صحیح است اما سوال اینست راه کار چیست؟
    آیا فکر نمی کنید که در سالهای گذشته یعنی 30 سال گذشته سنگ بناهای کجی را دنبال کرده ایم؟
    آیا فکر نمی کنید که در سالهای گذشته که مشکلات تحریمی کمتری را نسبت به این روزها داشته ایم درست عمل نکرده ایم؟
    آیا به نظر شما ظهور یک لکوموتیو سازی در زیر مجموعه یک گروه غیر تخصصی ریلی یعنی گروه مپنا درست بوده است؟شاید اگر انتخاب ما در آن برهه از زمان جای دیگی بود مثلا همین واگن سازی پارس با توجه به تخصص و قدمت می توانست حالا ما را به بزرگترین و پیشرفته ترین لکوموتیو ساز و واگن ساز منطقه بدل کند؟
    اما یک انتخاب اشتباه چقدر به ما ضربه زد.
    همه مدعی هستند که آن زمان واگن پارس دولتی بود و ما دنبال یخش خصوصی بودیم اما واقعیت اینست که گروه مپنا هم بخش خصوصی نیست و عملا خصولتی است و انصاباتش کاملا سیاسی است و اینگونه می شود که بعد از گذشت بیست سال هنوز در ساخت لکوموتیو خودکفا نیست.
    یادمان باشد بیست سال پیش چینی ها اولین پروژه قطار پر سرعت خود را شروع کردند و حالا صفر تا صد این خطوط را خود می سازند و خود مهندسی می کنند از خط تا ناوگان.
    پس مشکل کجا است؟
    فکر نمی کنید در ارائه برنامه های توسعه ای همیشه اعداد غیر قابل اتکا اعلام کرده ایم و اعدادی که خوشایند مجلس باشد را بیان می کنیم بدون داشتن برنامه مدون برای رسیدن به این اعداد؟
    خیلی راحت هم مقصر را نفرات می دانیم
    عقب ماندگی ریل بسیار قدیمی است و مربوط به عملکرد اشتباه مدیران ارشد ریلی در 30 سال گذشته است و جالب اینجا است که خود همین مدیران در حال حاضر به عملکرد 30 سال پیش معترض هستند خب خودتان انجام داده اید به چی اعتراض می کنید؟
    آیا برای خرید لکوموتیو در دهه های گذشته این مواردی که آقای عادلی فرموده اند مثل شیب و فراز و ... را مد نظر قرار نداده اند ؟
    ما به غیر از لکو موتیو های GMوGEکه از نظر ایشان قدیمی هستند که هستند مدل های آلستوم و زیمنس را هم داریم که حاصل کار مدیران معاصر است آیا به اینها انتقادی ندارند ؟
    که اتفاقا همین ها از همه بیشتر زمین گیر هستند
    انتقاد کلی خیلی درست نیست انتقاد صحیح و موردی و جامع درست است و ارئه راهکار هم باید باشد.
    در کل وضعیت موجود نتیجه 30 سال بی تدبیری در حوزه مدیریت ارشد ریلی کشور است.