بازدید سایت : ۳۵۰۴۷
به صورت ویدئوکنفرانسی انجام شد؛

◄ راه اندازی بنادر بوموسی و سیریک؛ گامی راهبردی در ارتقا شاخص بنادر محلی

بهره برداری و عملیات اجرایی 10 طرح سرمایه گذاری دولتی و خصوصی حوزه دریایی و بندری استان هرمزگان با اعتباری بالغ بر 183 هزارو 133 میلیارد ریال امروز یکشنبه ۱۳ خردادماه که به دستور وزیر راه و شهرسازی به صورت ویدئوکنفرانسی آغاز شد.

راه اندازی بنادر بوموسی و سیریک؛ گامی راهبردی در ارتقا شاخص بنادر محلی
تین نیوز

بنادر بوموسی، سیریک و پنج فروند اسکله شناور از جمله طرح های شاخص دریایی و بندری بود که امروز یک شنبه 13 خرداد همزمان با افتتاح هم زمان ۲۷طرح بندری و دریایی با دستور «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی و علی اکبر صفایی مدیرعامل و اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، با بیش از 27هزارو 245میلیارد ریال اعتبار افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این مراسم ضمن تشریح جزییات این هفت طرح به اقدامات صورت گرفته در بندر ابوموسی اشاره کرد و بیان داشت: این بندر چندمنظوره با هدف ارتقا شاخص های بنادر محلی و تقویت زیرساخت های مردمی حوزه اقتصادی با 13هزار میلیارد ریال اعتبار  با 13هزار میلیارد ریال اعتبار در ضلع غربی جزیره بوموسی احداث شده است.

"حسین عباس نژاد" با بیان اینکه با مساحت 11 هکتار پسکرانه و 15 هکتار حوضچه و 6 پست اسکله با قابلیت پهلوگیری شناورهای حمل کالای عمومی به ظرفیت 2هزار تن احداث شده است، عمق آبخور تقریبی 6.5 مترنسبت به تراز CD شامل کاربری تجاری، مسافری و شیلاتی را از دیگر مشخصات فنی و کاربردی این بندر عنوان کرد.

وی با اشاره به آغاز اجرای طرح های بخش دریایی بندر ابوموسی از سال 1398 با تامین اعتبار از محل اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری، گفت: بندر ابوموسی به عنوان یک طرح پیشران در حوزه اقتصادی است که قابلیت پشتیبانی حمل بار و مسافر دارد و می ‎تواند در آینده مبدا صادرات محموله های شیلاتی به کشورهای حوزه خلیج فارس باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از اقدامات انجام شده برای بهره برداری از این بندر در دولت سیزدهم به احداث ساختمان مرجع دریایی، احداث ترمینال مسافری، احداث مسیر تردد مسافرین از ترمینال تا اسکله مسافری، احداث دیوار پیرامونی بندر در بخش دریایی طرح های بخش خشکی شامل به تعمیرات اساسی اسکله های 1تا 4، احداث بخشی از موج شکن فرعی، احداث دایک و استحصال پسکرانه انجام مطالعات طرح جامع بوموسی و جابجایی دریابانی اشاره کرد.  

عباس نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست های کلان دولت سیزدهم مبنی بر توسعه دریامحور، ظرفیت سازی و ایجاد زیرساخت ها در جزایر کشور، سازمان بنادر و دریانوردی، اقدامات قابل توجهی در راستای توسعه اقتصادی، ایجاد فرصت های جدید شغلی و افزایش ظرفیت های عملیاتی در این جزیره را مورد توجه قرار داده است.

وی همچنین از مزیت های احداث و بهره برداری بندر ابوموسی به فراهم شدن امکان جذب شناورهای بزرگتر، حمایت از فعالان بخش خصوصی در زمینه تامین شناورهای تفریحی، جذب گردشگر، ارتقا سطح ایمنی ترددهای دریایی، زمینه سازی اشتغال مولد و ارزش افزوده برای جزیره نشینان، گسترش قطب های توسعه دریایی پیشران، ایجاد فرصت های شغلی جدید، توسعه اقتصادی جزیره، افزایش ظرفیت عملیاتی و توسعه زیرساخت های حمل و نقل دریایی اشاره کرد.

بندرچند منظوره سیریک؛ گامی راهبردی در ارتقا شاخص بنادر محلی

بندر چند منظوره سیریک با اعتباری بالغ بر شش هزار و 990 میلیارد ریال افتتاح و به بهره برداری رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در خصوص جزییات این بندر چندمنظوره نیز گفت: بندر چند منظوره سیریک با هدف ارتقا شاخص بنادر محلی و تقویت زیرساخت های مردمی حوزه اقتصادی با 51.5 هکتار اراضی پسکرانه و ۳۶ هکتار حوضچه احداث شده است.

عباس نژاد از اقدامات انجام شده در این بندرگاه در دولت سیزدهم نیز به استقرار اداره بندر و دریانوردی سیریک، گمرک و برج کنترل در محوطه بندری، برق رسانی و احداث شبکه اطفای حریق، نصب تجهیزات مخابراتی و فیبر نوری، احداث اسکله چند منظوره بندر سیریک و نصب پنج فروند رمپ شناور جهت پهلوگیری شناورها، اختصاص یک فروند یدک کش به منظور انجام ایمن ورود و خروج شناورها، اختصاص یک فروند شناور نجات دریایی در این بندر با توجه به وجود ظرفیت ها و مراکز گردشگری دریایی موجود در منطقه اشاره کرد.

به گفته وی؛ گروه کالاهایی که امکان پذیرش در بندر سیریک را خواهند داشت شامل شن و ماسه، مواد معدنی، کانتینر یخچالی، خودرو، دام زنده، کالای عمومی، کالای ملوانی و صیادی است.

بهره برداری از پنج فروند اسکله گردشگری در هرمزگان

"پنج فروند اسکله پهلودهی شناورهای گردشگری شامل سه فروند شناور در  بنادر کنگ و مقام و لنگه در غرب استان، دو  فروند نیز در مبادی گردشگری جزیره قشم(دوربنی و دهخدا) و یک فروند رمپ و دو پست اسکله مخصوص سوخت گیری در بندر جاسک نیز در راستای ارتقاء شاخص های مردمی سازی اقتصاد و گردشگری دریایی با 780 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید".  

«بندر کنگ و بندر مقام از قدیمی ترین  بنادر کشور بوده که جاذبه های گردشگری و مسافری دریایی زیادی را به خود اختصاص داده است، بندرلنگه نیز جزو بنادر مهم استان هرمزگان محسوب می شود که علاوه بر امر تخلیه و بارگیری کالا چشم انداز های طبیعی زیبایی را دارا می باشد. بنادر دهخدا و دوربنی در جزیره قشم نیز دارای جاذبه های گردشگری از قبیل جنگل های حرا و مناطق دیدنی است؛ همچنین با توجه به سیاست دولت مبنی بر توسعه سواحل مکران، شهرستان جاسک به عنوان یک بندر مهم در شرق هرمزگان نقش محوری در این توسعه دارد و بر این اساس حوزه بنادر و دریانوردی در این شهرستان مورد توجه ویژه قرار گرفته است».

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در تشریح بهره برداری از پنج فروند اسکله گردشگری نیز گفت: عملیات اجرایی ساخت و نصب اسکله های شناور و رمپ ها در بنادر کنگ، مقام لنگه، دوربنی ، دهخدا و جاسک در دولت سیزدهم کلید خورد و پیش از این در سال حداکثر اجرای سه فروند اسکله شناور در بنادر صورت می گرفت که در دولت سیزدهم این عدد به حدود 14 فروند اسکله  و رمپ شناور در سال جاری رسید.

عباس نژاد ادامه داد: با اهتمام دولت سیزدهم به ارتقا زیرساخت های بندری، دریایی و مسافری  با یک نگاه متوازن و استفاده از همه ظرفیت ها در راستای توسعه شاخص مردمی سازی اقتصاد ساخت و نصب پنج فروند اسکله شناور، یک فروند رمپ و دو پست اسکله مخصوص سوختگیری توسط سازمان بنادر و دریانوردی ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی برای ایمنی مسافرت های دریایی، نیاز به جهش جدید در بحث نوسازی شناور های مسافربری دارد که از محل وجوه اداره شده با تشکیل یک کمیته هماهنگی های لازم انجام شده است.

«آماده سازی زیرساخت های دریایی مجتمع بندری مکران در منطقه کوه مبارک، مرکز خدمات دریایی و بندری، ساختمان ICT   و طرح کنترل تردد بندر شهید رجایی از دیگر طرح هایی بود که همزمان با سه طرح یاد شده به بهره برداری رسید».

بهره برداری از زیرساخت های دریایی «کنترل مکران»

«کار بهره برداری از زیرساخت های دریایی مجتمع بندری مکران در منطقه کوه مبارک پس از دریافت مصوبه ایجاد بندر بزرگ در دومین نشست شورای توسعه سواحل مکران تفاهم نامه بین وزارت راه و شهر سازی و وزارت نفت مبنی بر واگذاری یک هزار و 100 هکتار از اراضی دولتی تحت بهره برداری شرکت ملی نفت ایران واقع در منطقه کوه مبارک به سازمان بنادر و دریانوردی امضا شد».

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این باره گفت: طرح بهره برداری از زیرساخت های دریایی مجتمع بندری مکران در منطقه کوه مبارک با سه هزار و 745 میلیارد ریال و با رویکرد ارتقا شاخص بنادر محلی و تقویت زیرساخت های مردمی حوزه اقتصادی در منطقه کوه مبارک شهرستان جاسک استان هرمزگان به بهره برداری رسید.

عباس نژاد از اقدامات انجام شده برای طرح زیرساخت های دریایی مجتمع بندری مکران در منطقه کوه مبارک نیز به راه اندازی مرکز کنترل ترافیک دریایی کوه مبارک(مکران کنترل) به منظور انجام فرآیندهای حاکمیتی (یدک کشی و راهنمایی،کنترل و بازرسی ایمنی کشتی ها، مقابله با آلودگی نفتی، امداد و نجات دریایی، هشدارهای ایمنی دریایی، تخصیص دو فروند یدک کش 6 هزار اسب، استقرار یدک کش در بندر جاسک، استقرار ۱۰ نفر کارشناس دریایی و استقرار ناجی در  بندرجاسک اشاره کرد.

وی محرومیت زدایی سواحل مکران، توسعه معیشت ساحل نشینان، توسعه و بهره برداری از ظرفیت های اقتصاد دریامحور در منطقه، ایجاد قطب های توسعه دریایی در سواحل و پسکرانه ها، بهره گیری از ظرفیت دریا، تحقق اقتصاد مقاومتی، توجه به ظرفیت های ویژه در مناطق ساحلی و توسعه منطقه و ایجاد اشتغال پایدار را از مزیت های این طرح عنوان کرد.

مرکز خدمات بندر شهید رجایی؛ ارتقا شاخص یکپارچگی خدمات دریایی و بندری

ساختمان خدمات بندر شهید رجایی، به عنوان پنجره واحد سازمان، محل استقرار واحدهای اداری مربوط به صادرات، واردات و ترانزیت اداره کل بنادر و دریانوردی استان و دفاتر بیمه و بانک ها است که با توجه به این موضوع و قدمت ساختمان قدیمی ارائه خدمات به ارباب رجوع توسط واحدهای اداری مقدور نبود و در نتیجه طرح اولیه آن در سال 1398 تهیه و در سال 1399 عملیات اجرایی آن آغاز شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این خصوص گفت: مساحت ساختمان خدمات دریایی و بندری بندر شهید رجایی که  با 600 میلیارد ریال اعتبار امروز به بهره برداری رسید از مقدار 4070 متر مربع به 5260 مترمربع افزایش یافته است.

عباس نژاد در خصوص ساختمان مرکز داده بندر شهید رجایی نیز  بیان کرد: این ساختمان با ۲ هزار و ۳۰ متر زیربنا در یک طبقه شامل ۳۲۰ مترمربع فضای اصلی مرکز داده با حفاظت شیلد الکترومغناطیس، ۳۴۵ مترمربع فضای جنبی و خدماتی مرکز داده، یک هزار و ۳۵ متر مربع فضای اداری، ۲۵۰ متر مربع ساختمان تاسیسات مرکز داده و ۳۳۰ متر مربع محوطه داخلی ساخته شده است.

به گفته وی؛ برای این ساختمان همچنین فعالیت های متنوعی از جمله اتاق کنترل، اتاق سرور، ژنراتورها، تاسیسات خنک سازی، انبار سخت افزار، اتاق UPS و Battery backu، اتاق نگهداری از وسایل اطفای حریق و اتاق مدیریت شبکه در نظر گرفته شده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در خصوص طرح کنترل تردد بندر شهید رجایی نیز گفت: این طرح با 130 میلیارد ریال اعتبار با هدف ارتقا شاخص هوشمندسازی بنادر و سطح امنیت در مهرماه سال 1402 به منظور مدیریت در رفت و آمد مبادی ورودی و خروجی(نفرات، خودروهای سبک و سنگین) مجتمع بندری شهید رجایی راه اندازی شد.

آغاز عملیات اجرایی 155 هزار و 888 میلیارد ریال طرح در بندر شهید رجایی

هم چنین امروز همزمان با شش طرح بهره برداری، عملیات اجرایی طرح های توسعه زیرساخت های دریایی و بندری در اراضی 2هزار و 400 هکتاری بندر شهید رجایی شامل(احداث پل دسترسی به اراضی 2400 هکتاری توسط سازمان بنادر و دریانوردی

احداث فاز اول تاسیسات زیربنایی با ایجاد 140 هکتار زیرساخت در اراضی پشتیبانی  توسط سازمان بنادر و دریانوردی) به ارزش 42 هزار و 480 میلیارد ریال با پیگیری و همت دولت سیزدهم آغاز شد.

عملیات اجرایی این طرح در راستای استفاده از موقعیت برتر این بندر به عنوان دروازة صادرات و واردات ایران، با توجه به رشد صنعتی منطقة هرمزگان و افزایش نیاز بازارهای داخلی و به منظور استفاده از زیرساخت ها و محیط سرمایه گذاری توانمند و ایجاد  هاب لجستیک تجاری کشور توسط سازمان بنادرو دریانوردی کلید خورد.

احداث پایانه مکانیزه غلات بندر شهید رجایی؛ ارتقا شاخص توسعه سرمایه گذاری

با توجه به اهتمام ویژه دولت سیزدهم در حمل و نقل چند وجهی و توسعه ترانزیت، قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی به میزان  13 هزار و 408 میلیارد ریال در بندر شهید رجایی منعقد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از مزیت های پایانه مکانیزه غلات بندر شهید رجایی به تبدیل پسماند دانه های روغنی وارداتی به خوراک دام و طیور، تسریع در تخلیه کشتی های حامل غلات، افزایش ظرفیت پذیرش پهلودهی کشتی ها، کاهش بهای تمام شده واردات کالاهای اساسی و افزایش ظرفیت انبارش کالاهای فله و امکان ذخیره سازی غلات با ظرفیت درجا 250 هزار تن اشاره کرد.

ایجاد پایانه مکانیزه مواد فله معدنی؛ اهتمام دولت سیزدهم در افزایش حمل ونقل ریلی بندر شهید رجایی

عملیات اجرایی احداث پایانه مکانیزه غلات و ایجاد یک پایانه مکانیزه مواد فله معدنی بندر شهید رجایی نیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی همزمان آغاز شد.

عباس نژاد ارزش آغاز عملیات اجرایی سه طرح سرمایه گذاری بخش خصوصی یاد شده را نیز 155 هزار و 888 میلیارد ریال اعلام کرد.

وی افزود: با توجه به اهتمام ویژه دولت سیزدهم در حمل و نقل چند وجهی و افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر و در راستای افزایش سهم مواد معدنی در حمل و نقل ریلی بندر شهید رجایی و توسعه بخش معدن، ایجاد زیرساخت های لازم در حوزه لجستیک، تسهیل و کاهش هزینه های فعالیت معدنی در کشور، قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث پایانه مکانیزه غلات به مبلغ 100 میلیارد ریال در بندر شهید رجایی منعقد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.