بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

◄ برگزاری دوره آموزشی تب دِنگی در اداره کل بنادر هرمزگان

دوره آموزشی تب دِنگی ویژه کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برگزار شد.

برگزاری دوره آموزشی تب دِنگی در اداره کل بنادر هرمزگان
تین نیوز

دوره آموزشی تب دِنگی ویژه کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، با توجه به انتشار بیماری های منتقله از پشه آئدس در برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و به خصوص بنادر دوره آموزشی «تب دِنگی» امروز سه شنبه 29 خرداد در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد.

با توجه به مراودات گسترده تجاری و رفت و آمد افراد زیادی از طریق استان هرمزگان به کشورهای همسایه و ورود و خروج بالای اتباع بیگانه در این استان، این مساله هرمزگان را در معرض خطر بالای ورود این پشه و احتمال استقرار آن قرار داده است. 

در این دوره آموزشی نیز جمعی از مدیران و کارکنان بنادر و دریانوردی با نشانه ها و علائم این بیماری و اقدامات کنترلی لازم برای پیشگیری از انتقال بیماری های خطرناک ناشی از پشه آئدس آشنا شدند. 

در این دوره مباحث آموزشی و اقدامات پیشگیرانه از بیماری تب دنگی، عملیات کنترل ناقل برای مبارزه با پشه آئدس مهاجم و مراقبت انسانی در تمامی مبادی ورودی استان شامل فرودگاه ها، اسکله ها و پایانه ها توسط دو نفر از کارشناسان واحد حشره شناسی پزشکی مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس ارائه شد.

پشه آئدس نخستین بار در سال 98 در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان شناسایی و اقدامات برای جلوگیری از گسترش زیست بوم این پشه در کشور از همان زمان آغاز شد.

بر اساس گزارش های نظام مراقبت سندرمیک جاری در کشور از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون بالغ بر۹۰ مورد مثبت تب دانگ تا تاریخ ۲۶ خردادماه تشخیص داده شده است.

تب دانگ یک بیماری ویروسی است که توسط گزش پشه آئدس منتقل می شود. این بیماری در کشورهای عربی خلیج فارس مانند امارات متحده عربی و عمان و در کشورهای پاکستان، هند و عربستان و بسیاری از مناطق گرمسیری جهان وجود دارد.

تب، سردرد شدید، درد مفاصل، استخوان ها و عضلات، درد پشت چشم، بی اشتهایی و استفراغ، درد شدید شکم، خونریزی از بینی و دهان، اختلال در تنفس، علائم شوک به دلیل کم آبی بدن (افت شدید فشارخون)، کاهش سریع پلاکت های خون و افزایش غلظت خون از علایم ابتلا به تب دانگ است.

در شهرستان های استان هرمزگان عمده مراکز جامع سلامت اقدام به نمونه گیری تب دانگ می کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.