نابودی کشتی یونانی در پی بی توجهی منطقه آزاد کیش/ کمر کشتی یونانی به دو نیم شد!
نفس های پایانی غول خاطره ها در جزیره کیش
یکی از مهمترین نمادهای گردشگری جزایر ایرانی خلیج فارس در آستانه نابودی قرار دارد و آنطور که مسئولان گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش می گویند، امکان احیای آن وجود ندارد. صحبت از کشتی یونانی به گل نشسته در سواحل جزیره کیش است. اکثر افرادی که به این جزیره سفره کرده اند، عکس هایی دارند که کشتی یونانی در پس زمینه آن دیده می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصادسرآمد، هنوز دلیل قطعی به گل نشستن کشتی یونانی در سواحل جزیره کیش مشخص نشده است. این کشتی در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۴۵ به دلایل نامشخص، در ساحل غربی جزیره کیش و نزدیک روستای باغو به گل نشست. از همان زمان بود که این جسم فولادی غول پیکر به عنوان یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری کیش شناخته شد. کشتی یونانی طی چند دهه گذشته یکی از نماد های اصلی جزیره کیش بوده است. عکس های یادگاری گردشگران داخلی و خارجی در کنار این کشتی، بخش جدایی ناپذیر از تجربه سفر به کیش بوده است. طبق برخی گزارش های آماری منتشر شده، بیش از ۹۰ درصد گردشگران کیش از این کشتی دیدن می کنند.
برخی گزارش ها حاکی از آن است که به دلیل تعلل در جلوگیری از نابودی و احیای این کشتی، نه تنها دیگر امیدی برای حفظ آن نیست بلکه برنامه ای نیز در این راستا تعریف نشده است؛ هرچند مدیران گردشگری جزیره کیش در تمام این مدت به توضیحات کلی در مورد آغاز مطالعات مربوط به احیای این کشتی اکتفا می کنند. در همین حال روز گذشته (دوشنبه ۱۹ آذرماه) تصاویری از کشتی یونانی جزیره کیش در شبکه های اجتماعی و خبرگزاری های رسمی کشور منتشر شد که نشان دهنده این است که دیگر امیدی به احیای این نماد گردشگری در یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور و یکی از جزایر مهم ایرانی خلیج فارس نیست. آخرین تصاویر منتشر شده نشان می دهد که کشتی یونانی پس از سال ها زنگ زدگی و فرسودگی از وسط به دو نیم شده است.
برنامه هایی که برای اجرا نشدن
اواخر اردیبهشت ماه سال جاری بود که رسانه ها با انتشار تصاویری از کشتی یونانی اعلام کردند که کمر این کشتی معروف شکسته و یک قدم دیگر به نابودی نزدیک تر شده است. مدتی پیش از این اتفاق مدتی تصمیم های گرفته شده بود که براساس آن قرار بود این کشتی به عنوان یکی از نمادهای اصلی گردشگری کیش، بازسازی و پذیرای گردشگران در عرشه کشتی باشد؛ اما در سایه بی توجهی ها و وعده های عملی نشده برای احیای آن، پیکر به گل نشسته آن نابود شد تا شمارش معکوس برای از بین رفتن این اثر مهم گردشگری آغاز شود.
خردادماه گذشته اما وعده دیگری نیز درباره سرنوشت کشتی یونانی مطرح شد. آن زمان هنوز دولت سیزدهم بر سر کار بود و مهدی ادیبان، معاون گردشگری وقت سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه احداث موزه دریایی در دستور کار قرار گرفته است، گفته بود که این موزه در محدوده کشتی یونانی احداث می شود. آن زمان گفته شد که طبق برنامه ریزی انجام شده، در این موزه دریایی سنت های دیرینه جزیره کیش در رابطه با شناورهای دریایی، اشیا، موسیقی، جنگ های رخ داده در آبراه های دریایی و شخصیت های دریانوردی ایران با محوریت خلیج فارس به دید عموم خواهد رسید.
دیگر امیدی به احیا نیست
سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه کشتی یونانی دهه ها به عنوان نماد گردشگری جزیره شناخته می شد، گفت: بررسی ها و گزارش های دوره ای فنی نشان داده که امکان بهسازی و نگهداری این سازه وجود ندارد و در نهایت، تخریب آن اجتناب ناپذیر بود. علی حسنلو در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: فرسودگی شدید این کشتی در کنار شرایط طوفانی چند روز گذشته سبب تخریب بخش عمده ای از آن شد. وی با اشاره به جریحه دار شدن احساسات بسیاری از مردم و گردشگران از تخریب این کشتی، بیان کرد: با این حال، باید بپذیریم که شرایط محیطی و موقعیت قرارگیری کشتی باعث استهلاک شدید سازه شده بود.
سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش خبر داد: برای حفظ هویت گردشگری منطقه کشتی یونانی، سمپوزیوم مجسمه سازی و نصب المان های هنری در دستور کار قرار گرفته است. وی با بیان اینکه از اهمیت این نقطه از کیش برای گردشگران به خوبی آگاه هستیم، افزود: کشتی یونانی برای کیشوندان و گردشگران تنها یک سازه نبود، بلکه بخشی از خاطرات و تجربه های مردم به شمار می رود؛ از این رو المان هایی با الهام از کشتی یونانی طراحی و پس از ساخت در این منطقه نصب خواهند شد.
حسنلو خاطرنشان کرد: مفاهیمی مانند «گردشگری خلاق» و «نسل سوم گردشگری» مطرح است که به جای تمرکز صرف بر سازه ها یا جاذبه های فیزیکی، بر ایجاد تجربه های معنادار و تعامل خلاقانه با محیط تأکید دارند؛ برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی و خلق آثار هنری با الهام از کشتی یونانی، نه تنها امکان حفظ خاطره این کشتی را فراهم می کند، بلکه می تواند به خلق تجربه ای جدید برای گردشگران منجر شود. وی تاکید کرد که ارزش احساسی و تاریخی کشتی یونانی نادیده گرفته نخواهد شد؛ البته او همچنین با بیان اینکه سمپوزیوم هنر محیطی می تواند کیش را به یکی از پیشگامان گردشگری خلاق در منطقه تبدیل کند، مدعی شد که این رویکرد نشان می دهد که جزیره کیش نه تنها توانایی حفظ جذابیت های گردشگری خود را دارد، بلکه می تواند از دل اتفاقات ناگوار نیز مسیرهای جدیدی برای توسعه پایدار ایجاد کند.
سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه در کنار مردم از روند تخریب و فرسودگی کشتی یونانی متاثر هستیم، گفت: این کشتی بخشی از تاریخ و هویت گردشگری کیش بوده و نمی توان جای خالی آن را نادیده گرفت؛ با این حال، باور داریم که می توان با اقدامات خلاقانه و بازآفرینی این فضا، همچنان جذابیت این نقطه را حفظ کرد.
هدیه دریا برای گردشگری ایران
کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ شمسی (۱۹۴۳ میلادی) توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو ساخته شد. این کشتی ۱۳۶ متری و با وزن ۷،۰۶۱ تن، ابتدا با نام “امپایر ترومپت” فعالیت می کرد. پس از چندین بار تغییر مالکیت، در نهایت به یک مالک یونانی رسید. این کشتی در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۴۵ به دلایل نامشخص، در ساحل غربی جزیره کیش و نزدیک روستای باغو به گل نشست. از آن زمان، به عنوان یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری کیش شناخته شده است. این کشتی بین مالکان انگلیسی و ایرانی مختلفی دست به دست شده بود و آخرین مالک آن یک یونانی بود. نام های کشتی به ترتیب «امپایر ترومپت»، «نچرالیست»، «کوروش پارسی»، «همدان» و در هنگام به گل نشستن «کولا اف» بوده است.
دلیل اصلی به گل نشستن این کشتی ۲۳ ساله هنوز هم در هاله ای از ابهام نامشخص مانده است البته روایاتی برای توجیه حادثه بیان می شود از قبیل مه آلود بودن هوا و محدودیت دید ناخدا که اسکله را گم کرده، عشق ناخدا به دختری در روستای باغو که به عنوان یادبود به عمد کشتی را در روستا به گل نشانده ولی در میان آن ها گرفتن حق بیمه زیاد آن بیش از دلایل دیگر قابل قبول است. کشتی یونانی طی ۵۸ سال یکی از هویت گردشگری جزیره کیش یا به قولی نماد جزیره کیش شده است؛ هرچند در برابر قدمت این جزیره عمر چندانی به حساب نمی آید، اما شهرت جهانی دارد.