بازدید سایت : ۶۹۳۳۳
معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

بهبود شاخص لجستیک ایران در بانک جهانی

بهبود شاخص لجستیک ایران در بانک جهانی
تین نیوز |

هفته‌نامه حمل ونقل| معاون وزیر راه و شهرسازی از برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تسهیل حضور شرکت‌های باری هواپیمایی در ایران خبر داد و گفت: برای رشد LPI باید زمینه ورود بارها و کالاهای ارزشمند را از طریق سیستم حمل‌ونقل هوایی فراهم کنیم، بنابراین ما این امکان را به شرکت‌های هواپیمایی باری خارجی می‌دهیم که در زمینهٔ بار در ایران فعالیت داشته باشند.

امیرامینی گفت: ما در حال بازیابی جایگاه ایران در حمل‌ونقل بین‌المللی هستیم و حاصل مجموعه این رفتارها رتبه لجستیک ایران را از ۱۲۲ در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۹۶ در سال ۲۰۱۶ ارتقا داده است.

 

ارتقای شاخص عملکرد لجستیکی ایران اتفاقی نبوده است

وی بابیان اینکه ارتقای شاخص عملکرد لجستیکی ایران اتفاقی نبوده است، توضیح داد: برای آن مطالعه انجام‌شده است و نهایتاً اکشن پلنی تهیه که بر‌اساس آن گفته‌شده است که سازمان‌های مربوط به مجموعه وزارت راه و شهرسازی از قبیل راهداری، بنادر و فرودگاه‌ها و حتی گمرک چه تکالیفی را باید انجام دهند که رتبه لجستیک ایران افزایشی یاید.

معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه هدف‌گذاری ما بعد از ۶ سال و در پایان برنامه ششم رسیدن به رتبه ۷۵ است، گفت: طی یک برنامه درازمدت تصمیم داریم باهدف بازپس‌گیری جایگاه ایران در حمل‌ونقل بین‌الملل رتبه‌ (LPI) ‌ایران را افزایش دهیم و در همین راستا چند کار سخت‌افزاری ازجمله توسعه آب‌های لجستیک کشور، توسعه لجستیک پارک‌ها و بنادر خشک، توسعه بنادر متصل به آب‌های اقیانوسی با تأکید بر افزایش ظرفیت کانتینری این بنادر را داریم.

تلاش برای افزایش سهم ایران در لجستیک بار هوایی

امینی همچنین از رشد ۲۰ درصدی درجابه‌جایی کانتینری در بنادر خبر داد و گفت: ظرفیت جابه‌جایی بار از طریق کانتینر در بحث (LPI) بسیار مهم است. همچنین تأمین و تجهیز ایستگاه‌های ریلی جهت تخلیه و بارگیری کانتینرها. ضمن اینکه لازم است به شرکت‌های هواپیمایی خارجی در داخل کشور اجازه فعالیت دهیم و آنها را به حضور در ایران تشویق کنیم.

وی از برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تسهیل حضور شرکت‌های باری هواپیمایی در ایران خبر داد و گفت: برای رشدLPI باید زمینه ورود بارها و کالاهای ارزشمند را از طریق سیستم حمل‌ونقل هوایی فراهم کنیم، بنابراین ما این امکان را به شرکت‌های هواپیمایی خارجی باری می‌دهیم که بیایند و در زمینهٔ بار در ایران فعالیت داشته باشند.

 

ثبت ۵ فرودگاه در تراسیکا به‌عنوان کریدور بین‌المللی

امینی همچنین خبر داد که ایران توانسته است در تراسیکا ۵ فرودگاه را وارد کریدور کند و این ۵ فرودگاه درحال حاضر صاحب جایگاهی بین‌المللی شده‌اند و تعریف بین‌المللی دارند و اتحادیه اروپا هم پذیرفته است. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره چگونگی انجام کار مطالعاتی برای افزایش شاخص لجستیک ایران، گفت: یکی از نقاط ضعف آشکار سیستم حمل‌ونقل ایران خصوصاً در بخش ترانزیت موضوع شاخص عملکرد لجستیک بود که به‌ (LPI) معروف است و از سال ۲۰۰۷ بانک جهانی به امتیازدهی به کشورها در حوزه  (LPI) شروع کرد.

وی بابیان اینکه (LPI) ۶ مؤلفه برای ارزیابی دارد، نخستین شاخص را موضوع کارایی فرایند سیستم ترخیص کالا اعلام کرد و گفت: مهم است که وقتی کالایی وارد بندر یا مرز می‌شود کار آیی فرایند ترخیص کالا چقدر باشد و این شاخص به‌عنوان اولین نکته در (LPI) است.

زیربناها و کیفیت زیرساخت‌های تجاری حمل‌ونقل و سهولت ارسال محموله‌های تجاری از طریق سیستم‌های حمل‌ونقلی دو شاخص مهم دیگر و همچنین شایستگی و کیفیت خدمات لجستیک در مبدأ، مقصد و بین راه و همچنین امکان ردیابی و تحویل به‌موقع کالا به‌عنوان شاخص پنجم و ششم مطرح است. امینی گفت: مجموع این شاخص‌ها را بانک جهانی از وارد کننده و صاحب کالا می‌پرسد و نهایتاً به‌عنوان رتبه کشور بر‌اساس نظرسنجی به‌عنوان مشخصهLPI کشوری وارد می‌کند.

وی با توضیح اینکه در سال  ۲۰۰۷ شاخص LPI ایران ۷۸ بوده است و در سال ۲۰۱۰ به رتبه ۱۰۳ رسیدیم که نشان‌دهنده رشد سایر کشورها و افت مجدد ایران بوده است، گفت: دلیل اصلی هم این بود که یا پرسشنامه‌ها با یک هدف خاص منتشر می‌شده است یا ما نمی‌توانستیم انتظارات ترانزیت کننده را برطرف کنیم که منجر به عدم ارتقای جایگاه ایران شده است. به گفتهٔ امینی در سال ۲۰۱۲ به رتبه ۱۱۲ رسیدیم و در سال ۲۰۱۴ به‌دلیل تحریم‌ها و عدم همکاری بخش داخلی با بانک جهانی فاقد رتبه هستیم و هیچ اطلاعاتی از ایران ثبت‌نشده است.

وی توضیح می‌دهد: از سال ۹۳ این بحث به‌صورت جدی در شورای‌عالی ترابری کشور مطرح شد که (LPI) ‌نکته مهمی برای توسعه ترانزیت و پیدا کردن جایگاه مجدد در حمل‌ونقل بین‌المللی است، به همین دلیل در سال ۹۳ شرح خدماتی را در شورا تصویب و اقدام به گرفتن مشاور کردیم. درحال‌حاضر مطالعات مشاور بالغ‌بر شش هزار صفحه مشتمل بر علت‌یابی افت رتبه ایران و ریشه نحوه امتیازدهی در بانک جهانی است.

امینی ادامه داد: برای مثال متوجه شدیم که شرکت حمل‌ونقلی  وجود دارد که یا ریشه آن اسرائیلی است یا اینکه تحت تأثیر صهیونیست‌ها است. این شرکت حتی از ایران عبور نکرده اما امتیازی به زیرساخت‌های ایران می‌دهد که منجر به کاهش رتبه ایران می‌شود همین‌طور متوجه شدیم در برخی موارد انتقال‌دهندهٔ کالا خدمات مناسبی را از کریدورهای ایرانی نگرفته است و در نظرسنجی امتیاز مناسبی به ایران نداده است.

 

لینک خبر

 

 

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.