شمار شاغلان در صنعت خودرو افزایش مییابد
اشتغال در صنعت خودرو افزایش خواهد یافت. به گزارش حملونقل، این پیشبینی در قالب برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است.
بررسیها نشان میدهد امسال صنعت خودروی ایران با افزایش میزان اشتغال روبهرو خواهد بود چرا که طبق برآوردها، مقرر است تا پایان سال تعداد کسانی که در واحدهای خودروسازی مشغول به فعالیت هستند به ۲۰۰ هزار نفر برسد. پیش بینیهای صورت گرفته بر این نکته استوار است این رقم در پایان سال ۱۴۰۴ به ۲۵۰ هزار نفر برسد. بررسیها نشان میدهد در سال ۱۳۹۳در حدود ۱۷۰ هزار نفر در صنعت خودروی ایران مشغول فعالیت بودند.
فاصله سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴، سالهای سختی برای صنعت خودروی ایران بود. در این سالها، به دلیل تشدید تحریمها، تولید خودرو با کاهشی جدی مواجه شد. پس از آنکه پای تحریمها بر گلوی اقتصاد ایران فشرده شد، حجم تولید خودرو در ایران در بازه زمانی بسیار کوتاهی نصف شد و همین امر رشد دو برابری و حتی بیشتر قیمتها را به همراه داشت.
پس از برجام و در پی انعقاد قراردادهای تازه در صنعت خودروسازی ایران، این صنعت با تغییراتی جدی روبهرو شد و حالا پیشبینی میشود در ریل توسعه، این صنعت نه تنها با افزایش تیراژ تولید و بهبود کیفیت، بلکه با افزایش شمار شاغلان در این صنعت نیز روبهرو شود.
در سال ۹۳ سهم اشتغال صنعت خودرو از اشتغال بخش صنعت معادل ۱۲ درصد بوده که براساس پیشبینیها در برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت این میزان باید به ۱۴ درصد در سال ۱۳۹۶ برسد. همچنین هدفگذاری انجام شده در این سند برای این بخش در افق ۱۴۰۴ نیز ۱۵ درصد پیشبینی شده که البته این برنامهریزی براساس اطلاعات واحدهای صنعتی بالای ۱۰ نیرویانسانی است.
اگر صنعت خودرو نبود
بررسیها نشان میدهد صنعت خودرو نقشی قابل توجه در اشتغال زایی در ایران دارد. هر چند میزان تولید خودرو متناسب با تعداد نیروی انسانی شاغل در این صنعت نیست و از این منظر صنعت خودروی ایران فاصلهای قابل توجه با همتایان خود در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دارد اما بررسیها نشان میدهد در همین شرایط نیز این صنعت، نقشی قابل توجه را در اقتصاد ایران به دوش میکشد.
بیکاری یکی از مهمترین دغدغههای اقتصاد ایران تلقی میشود و بسیاری از کارشناسان معتقدند لازم است ایران در سالهای پیش رو بخش مهمی از برنامههای اقتصادی خود را بر کاهش نرخ بیکاری متمرکز نماید. امسال نیز به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است تا اهمیت ایجاد شغل و غلبه بر بیکاری طی سالهای پیش رو را نشان دهد.
با این حال، اگر صنعت خودرو ایران به طور کامل تعطیل شود، احتمالا نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم شغل خود را از دست میدهند. پیش از این مشاور خودرویی وزیر صنعت تعداد کسانی که با توقف کامل تولید خودرو از کار بیکار میشوند را در بخش خودروسازان ۱۲۲ هزار نفر اعلام کرده بود. به گفته مدنی این تعداد در بخش قطعهسازان به ۲۶۵هزار نفر و در بخش کاربریسازان به ۳ هزار نفر میرسد.
این در حالی است که اشتغال مستقیم تولید قطعه و خودرو ۳۹۰ هزار نفر است. او تأکید دارد: جمع شاغلان مستقیم تولید ۷۷۰ هزار نفر است و در عین حال نمایندگان مجاز فروش و خدمات پس از فروش ۵۶ هزار نفر، شاغلان فعال در بخش لجستیکی ۲۳ هزار نفر و شاغلان در بخش خدمات ۶ هزار نفر هستند که جمعیتی افزونبر ۸۵ هزار نفر را شامل میشود.
به این ترتیب تعداد شاغلان مستقیم تولید و خدمات در حدود ۸۵۵ هزار نفر است. بر اساس اعلام انجمن جهانی خودروسازان، به ازای هر شغل مستقیم، ۵ شاغل غیرمستقیم به خدمت این صنعت در میآید. به نظر میرسد با توجه به بالا بودن تعداد شاغلان در مقایسه با تیراژ تولید خودرو، افزایش بهرهوری نیروی انسانی شاغل در این مجموعه همزمان با برنامه افزایش شمار شاغلان در دستور کار قرار گیرد چرا که براوردها نشان از آن دارد که بهرهوری نیروی انسانی نه فقط در صنعت خودرو که در سایر بخشهای اقتصادی در وضعیتی است که افزایش آن برای سیاستگذاران و تصمیم گیران گریزناپذیر مینماید.