بازدید سایت : ۴۵۷۲۲
پیام بزرگ‌ترین رویداد ریلی ایران به کشورهای خارجی

صنعت ایران را جدی بگیرید

صنعت ایران را جدی بگیرید

تین‌نیوز| وبلاگ رحیم نیکخو-چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌و‌نقل ریلی، تجهیزات و صنایع وابسته با تمام هیاهو و اشتیاقش روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت با بازدید وزیر راه و شهرسازی از غرفه‌های نمایشگاه به پایان رسید تا بزرگ‌ترین رویداد ریلی با اتفاقات نوین و خوب برای صنعت ریلی و البته یک پیام برای شرکت‌های خارجی همراه باشد. این نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته از لحاظ میزان فضای نمایشگاهی و تعداد شرکت‌های حاضر خارجی و ایرانی رشد چشمگیری داشت و به نوعی با اقبال تمام صاحبان صنایع ریلی مواجه شد. وجود چنین نمایشگاهی در ایران یک فرصت مغتنم برای شرکت‌های داخلی است و می‌تواند زمینه‌های ایجاد همکاری‌های مشترک را به وجود آورده و دانش فنی را به ایران منتقل کند.
 
مراسم افتتاحیه این نمایشگاه روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۵ با افتتاح کنفرانس بین‌المللی ریل- نفت و ریل- بندر هم‌زمان بود و محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اولگ بلازروف، رئیس اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) و رئیس راه‌آهن روسیه، ژان پیر لوبینو، مدیرکل اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC)، فرانسوا داون، دبیرکل سازمان OTIF (سازمان بین‌الدول حمل‌و‌نقل بار با راه‌آهن)، عباس آخوندی، وزیر راه‌ و شهرسازی، سفرا و مسئولین بنادر، وزارت نفت و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی از حاضرین و بیژن زنگنه، وزیر نفت و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از غایبان این مراسم بودند.
 
مراسم در رأس ساعت ۹ صبح با تلاوت کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه‌آهن ایران، به عنوان اولین سخنران این مراسم به پشت تریبون رفت.
 
مبادله کالا از جاده ابریشم در ایران قدمت ۳ هزار ساله دارد
مدیرعامل راه‌آهن ایران در مراسم افتتاحیه ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر گفت: ایران از دیرباز محل مبادله کالا در دنیا به‌ویژه از جاده ابریشم بوده است و بیش از ۳ هزار سال قدمت در این عرصه دارد.
وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های راه‌آهن در حوزه مسافری و باری و ترانزیت گفت: ایران در حوزه ترانزیت جایگاه ویژه‌ای دارد و مسیر مناسبی برای انتقال بار از شرق به غرب و شمال به جنوب بوده است. در حال حاضر ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در ایران موجود است و قرار است ۹ هزار کیلومتر نیز خطوط جدید به این عدد افزوده شود که قرارداد ۵ هزار کیلومتر آن نهایی شده است.
 
راه‌آهن در سال ۲۰۲۰ یا ۱۳۹۹ در بخش مسافری از جابه‌جایی ۲۷ میلیون مسافر به ۴۰ میلیون خواهد رسید، در بخش حمل بار نیز عدد ۳۴ میلیون تن به ۹۲ میلیون تن خواهد رسید. همچنین راه‌آهن باید در سال ۱۴۰۴ رشد ۳۰ درصدی بار را تجربه و در بخش مسافری رشد ۱۸ درصدی داشته باشد.
راه‌آهن توانسته ظرف ۲ سال گذشته یعنی در سال‌های ۹۳ و ۹۴ هر سال در بخش ترانزیت رشد ۱۰۰ درصدی داشته باشد و اولویت امروز راه‌آهن ساخت خطوط و رساندن خطوط به کشورهای همسایه است، امروز دیگر حمل بار داخلی برای توسعه راه‌آهن کفایت نمی‌کند.
 
پورسیدآقایی با بیان اینکه اولویت راه‌آهن گسترش خطوط به کشورهای همسایه است گفت: در حال حاضر به کشورهای ترکمنستان، ترکیه و آذربایجان متصل هستیم و برنامه کوتاه‌مدتی برای اتصال به عراق از طریق شلمچه و پاکستان از طریق خاف-هرات را داریم. راه‌آهن همچنین به ۴ بندر کشور به نام‌های بندرعباس، بندر خرمشهر، بندر امام و بندر امیرآباد متصل است.
وی با اشاره به فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی گفت: کریدور قدیمی چین-تهران دو ماه پیش و با همکاری کشورهای مسیر راه‌اندازی و کریدور آستارا-دریای سیاه نیز اخیراً با همکاری قزاقستان و ترکمنستان راه‌اندازی شده است. راه‌آهن توافقی مبنی بر راه‌اندازی مسیر ترانزیتی از طریق روسیه و آذربایجان داشته تا مسیر بندرعباس-مسکو- هلسینکی فعال شود.
 
تأکید وزیر صنعت و معدن به استفاده از فاینانس به‌جای خرید نقدی
محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، به عنوان دومین سخنران این کنفرانس از همکاری خوب بین دو وزارت راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: این فضای جدید در روابط بین‌الملل می‌تواند به توسعه همکاری بین‌المللی میان شرکت‌های ایرانی و خارجی و توجه بیشتر به بازارهای داخلی و منطقه بیانجامد.
وی با اشاره به قرار گرفتن ایران در کریدور بین‌المللی شمال-جنوب و شرق-غرب افزود: نقش راه‌آهن در حمل‌و‌نقل بسیار بارز است و مزایای فراوانی دارد.
 
نعمت‌زاده بر لزوم هم‌افزایی شرکت راه‌آهن و وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت افزایش کارآمدی کارخانه‌های تولیدکننده واگن و قطعات قطار و افزایش توان داخل تأکید کرد و گفت: رویکرد اصلی دولت، اقتصاد مقاومتی است که دارای دو فاکتور درون‌زا به معنی استفاده حداکثری از منابع انسانی، فیزیکی و مالی داخل و همچنین فاکتور برون‌زا به معنی اتصال به زنجیره جهانی اعم از تحقیقات تا تولید و صنعت است که با توجه به حضور شرکت‌های خارجی در کشور فرصت خوبی است تا شرکت‌های داخلی با آنها مذاکره کنند.
وی با تأکید بر اینکه با خرید هرگونه واگن از خارج مخالفیم گفت: باید برای خرید قطعات مورد نیاز تولید واگن به جای خرید نقد از خارج آنها را به صورت فاینانس خریداری کنیم چرا که با گشایش فضای بین‌الملل در پسا برجام مشکلات بانکی و بیمه‌ای حل شده است ضمن اینکه ایران نیز در دنیا به عنوان کشوری که به قراردادها پایند است شناخته می‌شود.
ترانزیت بار از طریق روسیه به ایران ۲۵ درصد افزایش می‌یابد
 
اولگ بلازروف، رئیس اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC) و رئیس راه‌آهن روسیه به عنوان سخنران سوم این مراسم گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی برای توسعه همکاری‌های ریلی بین ایران و روسیه وجود دارد و ما امیدواریم با توسعه همکاری‌های خود در این بخش شاهد رونق حمل‌و‌نقل بار و مسافر در کریدور شمال به جنوب باشیم. در سال گذشته شاهد کاهش حمل محموله‌های ترانزیتی بین روسیه و ایران بودیم اما امسال حمل بار از طریق روسیه به ایران ۲۵ درصد افزایش یافته است.
رئیس راه‌آهن روسیه افزود: همکاری‌های ریلی ایران و روسیه برای نخستین بار از طریق جلفا آغاز شد، اما اکنون ظرفیت‌های خوبی برای توسعه حمل‌و‌نقل ریلی بین دو کشور وجود دارد. ما هم اکنون در حال آغاز خط برقی کردن خط‌آهن اینچه برون هستیم و امیدواریم به‌زودی کار خود را این منطقه آغاز کنیم.
 
اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن همکاری خوبی با ایران دارد
ژان پیر لوبینو، مدیرکل اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها (UIC)، در افتتاح این مراسم گفت: بدون شک توسعه شبکه ریلی در خاورمیانه و حمل‌ونقل چندوجهی رونق اقتصادی بیشتری را برای ایران و کشورهای منطقه فراهم می‌کند. خاورمیانه یکی از مناطق پویا در شبکه راه‌آهن ریلی است و در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر در این منطقه خواهیم بود.
وی افزود: اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های جهان همواره درصدد است برای راه‌اندازی کریدورهای بین‌المللی و افزایش حمل‌و‌نقل بار و مسافر در شبکه ریلی جهان همکاری‌های نزدیکی با کشورهای عضو برقرار کند. خط‌آهن جاده ابریشم همکاری‌های لجستیکی را در بین کشورهای مسیر افزایش خواهد داد و این نشان می‌دهد منطقه خاورمیانه در حوزه شبکه ریلی آینده روشنی دارد.
 
گسترش ارتباطات با کشورهای خارجی اصلی‌ترین هدف وزارت راه و شهرسازی است
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، به عنوان آخرین سخنران این کنفرانس اصلی‌ترین هدف در وزارت راه و شهرسازی را ارتباطات و گسترش ارتباطات برشمرد و گفت: لازم است در مرحله اول این ارتباطات در حوزه تمدنی ایران‌شهر از عراق تا آسیای میانه و شبه‌قاره هند توسعه یابد و تمامی کشورها به بهترین وجه در حوزه‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای گسترش یابد. همچنین باید با در راستای این اهداف ارتباط دریاهای منطقه را از طریق ریل برقرار کرد.
 
وی افزود: برای رقابتی کردن فضا در حوزه ریلی نیاز به توسعه زیرساخت‌ها، نوسازی ناوگان، ارتقای ایمنی و سلامتی کالا و مسافر در کمترین زمان نیاز است. می‌توانیم در بخش حمل بار معادن تا ۲۰۰ درصد رشد را تجربه کنیم و حمل بار معادن با قطار صرفه‌جویی بسیار بالایی در مصرف سوخت خواهد داشت.
وزیر با تأکید بر اینکه سنت قطار عمدتاً به حمل بار برمی‌گردد گفت: باید در بخش مسافر نیز با سرمایه‌گذاری افزایش سرعت و برقی کردن مسیرهای پرتقاضا را در دستور کار قرار داد.
 
وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن سریع‌السیر تهران - قم- اصفهان گفت: افتخار دارم بعد از مدت‌ها شاهد تجهیز کارگاه در این مسیر ریلی باشم و تا ۴ سال آینده به ضرورت عملیاتی این مسیر راه‌اندازی خواهد شد و قطارها با سرعت ۲۵۰ کیلومتر قابلیت سیر در این مسیر خواهند داشت. برقی کردن مسیر تهران - مشهد نیز یکی دیگر از پروژه‌های مهم پرسرعت است و قرارداد این پروژه نیز در حال نهایی شدن است و در این مسیر نیز قطارها می‌توانند با سرعت ۲۰۰ کیلومتر سیر کنند.

مطلب در لینک زیر:

http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/5935

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.