بازدید سایت : ۷۹۱۸۴

طرح تفصیلی هگمتانه (حورا) به زودی تصویب می شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: شهر جدید هگمتانه (حورا) با ۲ هزار میلیارد تومان پشتوانه مالی منتظر دریافت مصوبه کمیسیون ماده ۵ است و طرح تفصیلی آن بزودی به تصویب می رسد.

تین نیوز |

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: شهر جدید هگمتانه (حورا) با ۲ هزار میلیارد تومان پشتوانه مالی منتظر دریافت مصوبه کمیسیون ماده ۵ است و طرح تفصیلی آن بزودی به تصویب می رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (همدان)، ایوب اسدالهی مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: هیأت مدیره شهر جدید پرند با ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه، آمادگی خود را برای تأمین زیرساخت ها و ساخت شهر جدید هگمتانه اعلام کرده اند.

 ایوب اسدالهی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که مطرح می شود این است که دولت برای ایجاد زیرساخت در این شهر جدید اعتبار ندارد اما هیأت مدیره شهرهای جدید این امکان را برای همدان مهیا می کند.

وی افزود: طرح جامع شهرهگمتانه تهیه و مصوب شده و طرح تفصیلی آن نیز بازنگری شده و پس از اعمال چند پیشنهاد که در جلسات اخیر به مشاور طرح داده شده، بزودی به تصویب می رسد.

به گفته اسدالهی، قرار است این شهر به قطعات ۲۰۰ متری تفکیک و برای ساخت ساختمان های ۲ طبقه و ویلائی در اختیار متقاضیان قرارداده شود و تعدادی واحد نیز توسط هیأت مدیره برای آن تعداد متقاضیانی که توان ساخت ندارند ساخته می شود.

وی ادامه داد: این شهر صرفاً برای متقاضیان داخل شهر همدان ایجاد می شود و عمده متقاضیان آن مستأجرانی خواهندبود که در همدان زندگی می کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: شهر جدید کاملاً مستقل از همدان و با سرانه های کامل ساخته می شود، حتی برخی سرانه ها که کمبود آن در همدان احساس می شود نیز آنجا به صورت کامل ایجاد خواهدشد.

وی افزود: در این شهر تمام سرانه ها حتی سایت های اداری که برای اداره یک شهر نیاز است، به طور کامل ایجاد و ساخته می شود.

تصمیم ساخت شهر جدید هگمتانه در حالی به مراحل نهائی رسیده که در سال ۹۸ در شورای عالی معماری و شهرسازی و پس از تصویب طرح «مجموعه شهری همدان»، مقرر شد تا افق «مجموعه شهری همدان» که سال ۱۴۱۰ است، تأسیس شهر جدید حورا مسکوت بماند.

البته همان زمان هم مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان اعلام کرد که شهر حورا تا افق ۱۴۱۰در همدان ساخته نمی شود و در صورت تصمیم جدید باید یک بار دیگر مجموعه شهری مطالعه شود. براساس اعلام شورای عالی راه وشهرسازی دلیل لغو ساخت شهر حورا، این بود که همدان سرریز جمعیتی نداشته و براساس مجموعه شهری، توسعه همدان به صورت درون زا و پیوسته انجام می شود.

اما اکنون گفته می شود که همدان سرریز جمعیتی داشته و پس از تصویب طرح نهضت ملی مسکن در کشور و اختصاص سهمیه ۱۰۰ هزار واحدی برای استان، شهر همدان و تعدادی از شهرهای استان برای اختصاص زمین جهت ساخت با مشکل مواجه شده اند. و در شرایطی که اراضی ۶۸۰ هکتاری زمین های پشت شورین برای اجرای بخشی از این طرح مسکوت ماند و دولت نتوانست برای اختصاص زمین در داخل محدوده با مالکان آنها برای توسعه درونی نیز به توافق برسد پرونده شهر جدید هگمتانه (حورا) روی میز آمد.

طبق گفته ها به نظر می رسد هنوز براساس آنچه که شورای عالی در سال ۹۸ مقرر کرده، قبل از ساخت شهر هگمتانه مجموعه شهری همدان مجدداً مطالعه نشده است.

  ۵۶ هزار نفر سرریز جمعیت همدان است

شهر جدید هگمتانه با جمعیتی معادل ۱۲۰ هزار نفر در افق طرح، در ۲۰ کیلومتری همدان و در منطقه موسوم به نهران- کوریجان ساخته خواهدشد.

بنابر مطالعات پیشین در طرح جامع شهر حورا، قراربوده پذیرش سرریز جمعیت همدان از سال ۱۴۰۰ در این شهر آغازشود و با تعیین حداکثر ظرفیت جمعیتی شهر همدان برابر با ۶۲۰ هزار نفر با تراکم ۱۲۷ نفر در هکتار، حدود دو سوم تا سه چهارم سرریز جمعیت در این شهر ساکن شوند.

بر اساس سرشماری سال ۹۵، جمعیت شهرستان همدان ۶۷۶ هزار و ۱۰۵ نفر اعلام شده است، که طبق مصوبه شورای عالی، ۵۶ هزار و ۱۰۵ نفر بیش از ظرفیت اعلام شده از سوی شورای عالی در این مصوبه است. بنابراین به نظر می رسد در صورت تصمیم بر ساخت شهر جدید باید مجموعه شهری مجدداً مطالعه شود.

شهر هگمتانه (حورا) در تاریخ ۴مهر ۱۳۷۲ موافقت شورای عالی شهرسازی و معماری را کسب کرده است. در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۷۵ نیز دستور احداث آن توسط وزیر وقت مسکن و شهرسازی به مدیرعامل وقت شرکت عمران شهرهای جدید ابلاغ شده است.

آن طور که در پژوهش انجام شده سال های گذشته و براساس چشم انداز پدافند غیرعامل این شهر آمده است: هگمتانه شهری امن و پایدار در برابر تهدیدات دشمن، دارای کارکردهای متوازن و توزیع شده در گستره شهر، دارای حداقل وابستگی به خارج از محدوده، دارای نظام مدیریت مطلوب بحران ناشی از جنگ در شهرها و مدیریت شهری توسعه یافته، و همچنین دارای فضاهای امن عمومی کافی برای شهروندان در برابر تهدیدات ساخته خواهد شد.

اما آن طور که گفته می شود مهیانبودن زمینه احداث شهر جدید در آن مقطع و نبود آمادگی از سوی مقامات استان همدان دو دلیل مهم برای اجرا نشدن این طرح بوده است.

شهرهای جدید معمولاً باهدف جلوگیری از گسترش بی رویه شهرهای بزرگ و جذب سرریز جمعیت آنها و جلب مهاجران احتمالی به عنوان موج گیر تأسیس می شوند.

فاصله شهرهای جدید با شهر اصلی بسیار بیشتر از شهرک ها است و معمولاً خارج از نفوذ شهر هستند.

شهرهای جدید در ایران در حال حاضر یکی از سیاست های اصلی وزارت مسکن در کنار بهسازی و احیای بافت قدیم شهرها مخصوصاً شهرهای بزرگ و توسعه بیرونی شهرهای موجود است که محل بحث بسیاری از کارشناسان اقتصادی، جامعه شناسی، معماران و شهرسازان و... است.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.