کاهش پروازهای مهرآباد؛ ۲۰ سال دیگر
تیننیوز| انتقال بخشی از پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی اگرچه در دستور کار است اما زیرساختهای فرودگاه امام برای انتقال پروازهای داخلی مهرآباد به این فرودگاه هنوز آماده نیست و امکان اجرایی شدن این طرح در ۲۰ سال آینده، با تکمیل زیرساختهای فرودگاه امام خمینی(ره) امکانپذیر است.
برای انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به امام خمینی(ره) نیازمند سیاستگذاریهای جدیدی هستیم و هنوز طرح دقیقی درباره این انتقال تهیه نشده است. در واقع با توجه به فاصله کم فرودگاه مهرآباد از شهر، ابتدا باید مشخص شود کدام پروازها به فرودگاه امام انتقال پیدا میکند.
مهرآباد یک فرودگاه گران است و از آن به عنوان فرودگاه تجاری با اهداف خاص یاد میشود بنابراین نوع خدمات و نرخ پروازها از فرودگاه مهرآباد باید متفاوت باشد. از این فرودگاه باید برای مشتریان خاص، شرکتهای هواپیمایی خاص و اهداف خاص استفاده شود و برای میزان مسافر و بار باید سقف مشخصی درنظر گرفته شود.
نرخ ارائه خدمات، نوع خدمات و نرخ پروازها در فرودگاهی که در ۴۰ کیلومتری شهر است با فرودگاهی که در داخل شهر قرار دارد، متفاوت است. بر همین اساس فرودگاه مهرآباد به عنوان فرودگاهی گران در آینده فقط پذیرای شرکتهای هواپیمایی است که بر اساس اولویتهای خود این فرودگاه را برای نشست و برخاست هواپیماهایشان انتخاب میکنند.
در همه دنیا شهرهای بزرگی که صاحب دو یا چند فرودگاه هستند، همواره یک فرودگاه بار عمده پروازها را به دوش میکشد و فرودگاه دیگر برای اهداف خاص و پروازهای تجاری مورداستفاده قرار میگیرد. بر اساس همین اصل ما نیز میگوییم برخی مقاصد پروازی خاص باید در فرودگاه مهرآباد انجام شود.
البته با توجه به اینکه شرایط فعلی زیرساختهای فرودگاه امام خمینی(ره) برای انتقال بخشی از پروازهای مهرآباد هنوز آماده نیست، اجرای این الگو در کشور ما زمانبر است و هنوز نمیتوان زمان اجرای آن را مشخص کرد.
قائممقام شرکت فرودگاهها *