یک اتفاق عجیب؛ برخورد اتوبوس مسافران با ایرباس هواپیمایی ماهان ایر! + تصاویر
تین نیوز | یک دستگاه اتوبوس روز جمعه با ایرباس 310 هواپیمایی ماهان برخورد کرد.
روز جمعه هواپیمای ایرباس 310 هواپیمایی ماهان در فرودگاه امام خمینی (ره) دچار حادثه شد و نتوانست پرواز کند.
در این حادثه اتوبوس حامل مسافران که گفته شده به علت خواب آلودگی راننده کنترل خود را از دست داده بود به هواپیما برخورد کرده و باعث آسیب دیدگی به بدنه آن شده است.
این هواپیما دارای علامت ثبتی EP-MNX بوده و در سال 1990 ساخته شده است.
پیش تر نیز هواپیماهای فوکر 100 ایران ایر ، ایرباس آتا و ناوگان چند شرکت هواپیمایی دیگر نیز به علت خطای پرسنل زمینی دچار آسیب شده بودند. باتوجه به اینکه ناوگان هواپیمایی،سرمایه های کشور هستند و جایگزین کردن آن ها مستلزم هزینه های بسیار سنگین است، لزوم نگهداری هرچه بهتر از آنها بیش از پیش احساس می شود.
با سلام با توجه به مشکلات طاقت فرسا برای تدارک هواپیما به لحاظ تحریم چرا باید عدم کنترل ایمنی در بخش هوایی فرودگاه و عدم نظارت دقیق و برخورد جدی با خطاکاران و عدم وجود آموزش صحیح و مستمر و ایجاد نظم موجبات خسارت به هواپیما را بوجود آورد این موضوعات که مربوط به تحریم نیست بلکه ناشی از عدم وجود مدیریت تخصصی و آگاهانه وبا نفوذ در صنعت هوانوردی می باشد و باید برای آن چاره ای اندیشید تا مجددا شاهد آن نباشیم. افزایش عبور و مرور هواپیماها در بخش هوایی فرودگاه موجب رفت و آمد روز افزون وسایل نقلیه زمینی به منظور خدمات رسانی به آنها شده است که عبور و مرور این وسایل نقلیه و بهره برداری از آنها همواره می تواند برای افراد و هواپیماها و سایر وسایل نقلیه زمینی در صورت عدم رعایت مقررات مخاطره آمیز باشد و ایمنی را آسیب پذیر نماید. به منظور اجتناب از سوانح و حوادثهمکاری جدی تمامی فعالان در بخش هوایی فرودگاه ها الزامی است. مدیریت(بهره بردار) فرودگاه به طور کلی مسئولیت عبور و مرور و بهره برداری از وسایل نقلیه زمینی در بخش هوایی فرودگاه را عهده دار است و در نتیجه بهره بردار فرودگاه در جهت برقراری ایمنی هوایی در مورد اجرای مقررات هوانوردی کشوری مسئول می باشد. به منظور ورود تمامی وسایل نقلیه زمینی و بهره برداری ایمن از آنها در بخش هوایی فرودگاه ها باید ضوابط و استانداردها و رویه ها و سیاست هایی که از جانب سازمان هوانوردی کشوری در چارچوب مفاد قوانین و مقررات تدوین و ابلاغ گردیده، اعمال شود. آنها باید دربرگیرنده موضوعات ورود وسیله نقلیه زمینی به بخش هوایی، گواهینامه بهره بردار، مقررات نحوه بهره برداری از وسیله نقلیه، مشخصات استاندارد وسیله نقلیه و تجهیزات مرتبط، تعیین علایم و نشانه های راهنما و نحوه بررسی تصادف و رسیدگی به تخلفات بهره برداران باشند. وجود ضوابط و رویه ها برای ورود ایمن و منظم وسایل نقلیه زمینی به منطقه جابجایی فرودگاه و بهره برداری در بخش هوایی برای فرودگاه های دارای گواهی الزامی است و همچنین آموزش های اولیه و حین خدمت در مورد ضوابط و رویه ها برای ورود و بهره برداری به / در بخش هوایی فرودگاه جهت کارکنان و رانندگان از ضروریات تلقی می گردد. عدم وجود آیین نامه مصوب بهره برداری وسایل نقلیه زمینی در بخش هوایی فرودگاه ها و اقدام بر مبنای دستورالعمل های یک شرکت نتوانسته پیشگیرانه باشد و در نتیجه سازمان هواپیمایی کشوری باید فرآیند تصویب آیین نامه اجرایی را انجام و بر نظارت های خود بیافزاید تا مدیران فرودگاه ها در انجام مسئولیت خود در زمینه ایمنی هوایی کوشا باشند.