بازدید سایت : ۴۴۹۷۹

سهم ایرلاین‌های داخلی و خارجی از بازار ایران

سهم ایرلاین‌های داخلی و خارجی از بازار ایران
تین‌نیوز| آمار رسمی عملکرد جابه‌جایی مسافر بین‌المللی تا سال ۹۲ نشان می‌دهد حدود ۲۷ شرکت هواپیمایی خارجی فعال در ایران، در آن سال بیش از ۳ میلیون مسافر بین‌المللی و حدود ۱۳ شرکت هواپیمایی ایرانی، بیش از ۶ میلیون مسافر در پروازهای خارجی جابه‌جا کرده‌اند.
 
بررسی آمار این جابه‌جایی در ۱۰ سال پیش از سال ۹۲ نشان می‌دهد میزان مسافر جابه‌جا شده از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی به طور تقریبی به همین شکل بوده به طوری که در ۱۰ سال منتهی به سال ۹۳ شرکت‌های هواپیمایی خارجی ۳۲تا ۴۲ درصد کل مسافران بین‌المللی ایران و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، ۵۸ تا ۶۸ درصد از این مسافران را حمل کرده‌اند. این نشان می‌دهد به‌طور متوسط جابه‌جایی مسافران به وسیله شرکت‌های هواپیمایی ایرانی حدود دو سوم نسبت به یک سوم مسافری است که جابه‌جایی آنها از سوی شرکت‌های هواپیمایی خارجی انجام شده یعنی حدود دو سوم بازار حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی ایران در اختیار شرکت‌های هواپیمایی ایرانی است در حالی که شرکت‌های هواپیمایی خارجی فقط حدود یک سوم بازار را در اختیار گرفته‌اند.

البته باید یادآوری کرد که انجام پروازهای بین‌المللی بر مبنای مفاد موافقتنامه‌های دوجانبه حمل‌ونقل هوایی منعقدشده میان جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها برقرار می‌شود و باید این پروازها به طور مناسب میان شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و شرکت‌های هواپیمایی خارجی در هر مسیر هوایی تقسیم شود.

اگرچه برخی معتقدند باید از فعالیت شرکت‌های هواپیمایی خارجی در کشور جلوگیری کرد اما نکته مهم این است که اگر سازمان هواپیمایی کشوری از ورود پرواز شرکت‌های هواپیمایی خارجی جلوگیری کند نه‌تنها تخلف از مفاد موافقتنامه‌های قانونی انجام شده بلکه موجب می‌شود سازمان هواپیمایی سایر کشورها نیز از پرواز شرکت‌های هواپیمایی ایران به آن کشورها جلوگیری کنند که این اقدام، عملی متقابل بر مبنای موافقتنامه‌ها تلقی می‌شود. بنابراین حذف پرواز شرکت‌های هواپیمایی خارجی به لحاظ قانونی امکانپذیر نیست.

علیرضا منظری - نماینده پیشین ایران در ایکائو
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.