هواپیمای فلایت چک، وارد فرودگاه زنجان شد
مدیر فرودگاه زنجان گفت: برای نخستین بار هواپیمای فلایت چک (تست پروازی) به منظور بررسی دستگاه های کمک ناوبری، چراغ های باند پاپی و تقرب 30 جدید نصب شده، وارد این فرودگاه شد.
به گزارش ایرنا، محمد قاسمی افزود: این هواپیمای پیشرفته و خاص، پس از برجام خریداری و وارد کشور شده است.
به گفته وی، قبل از این چک دستگاه ها توسط هواپیماهای پاکستان، قرقیزستان و دیگر کشورها انجام می شد که در حال حاضر توسط هواپیمایی پیشرفته ایرانی و متخصصان ایرانی انجام خواهد شد.
مدیر فرودگاه زنجان گفت: هواپیمای فلایت چک(وارسی پروازی) ظهر جمعه وارد این فرودگاه شد طی روز جاری و چند روز آینده دستگاه های ناوبری VOR - DME، راداری، چراغ های باند پاپی و تقرب 30 جدید فرودگاه را چک خواهد کرد.
وی افزود: چراغهای تقرب باند 30 که برای اولین بار دراین فرودگاه نصب شده و با توجه به اینکه این باند بیشتر مورد استفاده پروازهای ورودی است موجب کاهش ابطال و ارتقای ضریب ایمنی پروازها هنگام نشستن در این باند می شود.
قاسمی تاکید کرد: در بخش دوم نیز این هواپیما چراغ های محدوده 300 متری اضافه شده به باند فرودگاه ومحدوده STOPWAY باند 30 ، در بخش سوم چراغ های پاپی باند 12 این فرودگاه چک می شود که به هواپیما زاویه نشستن می دهد و به تازگی نصب شده است.
مدیر فرودگاه زنجان گفت: این چراغ ها با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران خرید و نصب شده است.
قاسمی خاطرنشان کرد: هواپیمای فلایت چک به صورت متوالی و پشت سرهم نشست و برخاست خواهد کرد و شهروندان زنجانی در جریان باشند که هیچ مشکلی برای هیچ پروازی وجود ندارد.
مدیر فرودگاه زنجان گفت: هواپیمای فلایت چک به صورت استاندارد باید هر 6 ماه دستگاه های ناوبری و چراغ های باند پاپی و تقرب جدید این فرودگاه را چک کند.
قاسمی با بیان اینکه این هواپیما در تهران مستقر است، یادآورشد: این هواپیما همه فرودگاه ها و مسیرهای هوایی و حتی بعضی فرودگاه های نظامی را هم چک می کند.
وی افزود: هواپیمای فلایتچک ایران در پی عبور از تحریم ها، ازخرداد سال گذشته فعالیت خود را آغاز و 45 فرودگاه کشور، 153 دستگاه کمک ناوبری و راه های هوایی را وارسی و چک می کند.
مدیر فرودگاه زنجان گفت: هواپیمای فلایتچک به طور مداوم بین فرودگاههای فعال کشور پرواز می کند تا شرایط آنها را برای ایمنی و مراقبت از پرواز تایید کند، موضوعی که میتواند از نظر اقتصادی، نظامی و امنیتی برای کشور اهمیت داشته باشد.
قاسمی اظهارکرد: پیش از این، ایران یک فروند هواپیمای جت فالکن برای فلایت چک داشت که اسفند 1392 به علت نقص فنی در آب های اطراف جزیره کیش سقوط کرد و تحریم صنعت هوانوردی کشور مانع خرید هواپیمای جایگزین شد.
وی ادامه داد: از این رو، سازمان هواپیمایی کشوری برای کنترل سیستم های پروازی از هواپیمای اجاره ای فلایت چک قزاقستان و دیگر کشورهااستفاده می کرد که افزون بر مشکلات امنیتی هزینههای سرسامآوری را هم به کشور تحمیل میکرد.
مدیر فرودگاه زنجان یاد آورشد: سرانجام در پی گشایش های به وجود آمده به سبب توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، آذر 1394 پس از سقوط فالکن سازمان هواپیمایی در کیش یک فروند هواپیمای «کینگ ایر350» مدل 2013 ساخت شرکت «بیچکرفت» به ایران رسید.
قاسمی خاطرنشان کرد: این هواپیما که تا پیش از این 2 سال در بخش هوانوردی دانمارک فعال بود، خرداد 1395 پروازهای خود را در ایران آغاز کرد.
به گفته وی دستگاه «اف.آی.اس-FIS» (دستگاه ناوبری هوایی در هواپیماهای فلایت چک) از نوع آئرودیتای آلمان (AERODATA) با مدل 2014 است که پیشرفتهترین و قابل اعتمادترین دستگاه روز دنیا به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، فرودگاه زنجان، یکی از فرودگاههای فعال ایران از نوع داخلی است که در مرکز استان زنجان واقع شده است.
این فرودگاه از سال 1390 شروع به فعالیت کرده است که در زمان حاضر پروازهای فرودگاه زنجان به مقصد مشهد انجام می شود.
از خردادماه سال 92، پروژه توسعه باند فرودگاه زنجان آغاز شده است و با توجه به مصوبه دولت مبنی بر تبدیل فرودگاه زنجان به مرز هوایی اردیبهشت 91 نیز نخستین پرواز خارجی به مقصد عربستان برای انجام حج عمره انجام شد.