ثروتآفرینی٬ نیاز به دید منطقهای در فرودگاهها دارد
مدیرکل فرودگاههای هرمزگان اعتقاد دارد برای ورود به بحث ثروتآفرینی٬ در وهله نخست میبایست دید منطقهای و محلی به فرودگاهها داشته باشیم چراکه هر فرودگاه پتانسیل خاص خود را دارد و باید آن را براساس ظرفیتهای منطقه مربوطه توسعه داد.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، محمود امانیبنی گفت: در زمینه ثروتآفرینی باید سه عامل را در نظر بگیریم. اول اینکه ما باید نیروهای انسانیمان را براساس نیاز هر منطقه چیدمان کنیم. اکنون شاید در کل٬ تعداد نیروهای موجود در فرودگاهها کم نباشد ولی در برخی محلها و حوزهها با ازدحام نیرو و در برخی با کمبود نیرو مواجه هستیم که برای تامین این کمبود نیرو، شرکت مجبور است کارکنان را به صورت مامور اعزام کند. این ایجاب میکند که علاوه بر حقوق افراد به آنها حق ماموریت نیز پرداخت شود و به این ترتیب هزینههای بالاتری تقبل شود.
وی افزود: دوم اینکه باید برای نگهداری اموال به موقع هزینه کنیم تا از پرداخت هزینههای گزاف بعدی پیشگیری کنیم و باعث افزایش بهرهوری شویم؛ چراکه مثلا هزینه نکردن به موقع برای بهسازی روکش باندها، نگهداری سطوح پروازی، نگهداری ساختمانها و غیره باعث میشود که مجبور شویم برای بهسازی آنها در شرایط بدتر، هزینههایی حتی تا چند برابر معمول پرداخت کنیم.
امانیبنی سومین عامل مورد نظر برای ثروتآفرینی را چنین بیان کرد: هزینهکردن و سرمایهگذاریها باید براساس انجام نیازسنجیهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و اشراف بر ظرفیت هر فرودگاه انجام شود تا بر اساس آن طبق افق چندساله یا زمان بلند مدت و چشمانداز تعیین شده، به میزان لازم و نه بیشتر یا کمتر اقدام به سرمایهگذاری کنیم. یعنی اگر برای یک فرودگاه امکاناتی بیش از اندازه ایجاد کنیم علاوه بر هزینه بالای ساخت، هزینههای بالای نگهداری را هم به دنبال خواهدداشت و از طرفی هم اگر کمتر از نیاز سرمایهگذاری کنیم بعد از گذشت زمانی کوتاه نیاز به سرمایهگذاری مجدد خواهیم داشت.
وی افزود: بنابراین برنامهریزیها چه در حوزه نیروی انسانی و چه در حوزه تملک دارایی بایستی به خوبی انجام شود که فرودگاهها و در کل شرکت فرودگاهها را در میان مدت و بلند مدت دچار سردرگمی نکند.
مدیرکل فرودگاههای هرمزگان با توجه به اینکه بندرعباس از نظر جغرافیایی، امنیتی و اقتصادی در یک نقطه خاص و استراتژیک قرار گرفته است و یکی از فرودگاههایی است که پتانسیل حمل و نقل ترکیبی را به خاطر وجود بزرگترین بندر کشور یعنی بندر شهید رجائی دارد، گفت: پیشبینی میشود که این فرودگاه در سال ۹۶ میزبان حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر باشد که در برنامههای کوتاه مدت آن بهسازی ترمینالها، بهسازی سطوح پروازی، افزایش اپرون، ایجاد ترمینال بار و غیره را خواهیم داشت و در میان مدت و بلند مدت نیز ساخت ترمینال جدید داخلی، افزایش اپرون و تاکسی وی را برای توسعه همزمان آنها با رشد تقاضا در برنامه خواهیم داشت.
وی با اشاره به آب و هوای این منطقه و عدم امکان ثروتآفرینی از طریق ایجاد اماکن خدماتی، فروشگاهی و تفریحی گفت: بندرعباس به خاطر وجود مسافران خاص که بیشتر با هدف کارهای اداری و تجاری به آن سفر میکنند برنامه جذب سرمایهگذار برای ساخت هتل و پارکینگ طبقاتی را دارد.
امانیبنی افزود: این استان با وجود ۱۳ فرودگاه نیاز به برقراری پروازهای کوچک دارد و برای این کار با شرکتهای هواپیمایی صحبت کردهایم که با قراردادن این فرودگاهها به عنوان بیس هواپیماهای خود باعث اتصال این فرودگاهها به یکدیگر و ایجاد یک شبکه هوایی شوند. این کار علاوه بر پر کردن ظرفیت فرودگاه بندرعباس باعث میشود که فرودگاههای دیگر استان نیز رشد کنند و پاسخگوی تقاضای موجود در منطقه شوند و سهمی در اقتصاد و خدمت داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه این اقدامات خود میتواند در حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی و استفاده حداکثری از ظرفیت و توان داخلی نقش بسیار زیادی داشته باشد، گفت: یکی از نیازهای مهم ما ایجاد یک ترمینال کارگوی بزرگ در فرودگاه بندرعباس است که بتواند با خدمترسانی به شرکتهای هواپیمایی٬ باعث ایجاد حمل و نقل ترکیبی در این فرودگاه و افزایش درآمد شود.