رقابت تنگاتنگ دو غول هواپیماسازی در نمایشگاه هوایی پاریس
دو غول هواپیماسازی دنیا اینبار در یکی از فرودگاههای نظامی اطراف پاریس گرد هم آمدهاند تا آخرین دستاوردهایشان را به رخ هم بکشند؛
به گزارش جهان صنعت به نقل ازدویچهوله، در حالیکه با ورود بازیگران جدید به بازار هوانوردی جهان رقابت تنگاتنگتر شده است، شرکتهای بزرگ هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ قصد دارند در نمایشگاه هوایی امسال پاریس گوی سبقت را از یکدیگر بربایند. نمایشگاه هوایی پاریس یکبار دیگر عرصه رقابت دو غول هواپیماسازی جهان، یعنی ایرباس و بوئینگ است که هرکدام تلاش دارد سفارشات بیشتری از ایرلاینهای جهان ثبت کند. این دو شرکت آمریکایی و اروپایی در تلاشند تا با اعلام انعقاد قراردادهای بزرگ در نمایشگاه امسال، در این رقابت از یکدیگر پیشی بگیرند.
پنجاه و دومین دوره این نمایشگاه که هر دو سال یکبار در منطقه لو بورگه در نزدیکی پاریس برگزار میشود، تا 25 ژوئن ادامه خواهد داشت. انتظار میرود حدود 150 هزار نفر از فعالان صنعت هوانوردی از 2370 شرکت جهان در این نمایشگاه شرکت کنند.
در نمایشگاه قبلی که در سال 2015 برگزار شد، ایرباس توانست 421 فروند هواپیما به ارزش 57 میلیارد دلار (51 میلیارد یورو) ثبت سفارش کند و 331 فروند هواپیما به ارزش 50 میلیارد دلار (6/44 میلیارد یورو) هم به شرکت بوئینگ سفارش داده شد. اما بسیاری انتظار دارند تعداد سفارشات برای خرید هواپیماهای مسافربری جدید امسال پایینتر از دوره قبلی باشد.
میزان فروش شرکتهای ایرباس و بوئینگ پس از موج فروش سالهای قبل به شرکتهای آسیایی و خاورمیانهای، در سالهای اخیر افت کرده است. امسال انتظار میرود هر شرکت حدود 200 سفارش خرید دریافت کند. انتظار میرود امسال حدود 200 هزار بازدیدکننده عادی به این نمایشگاه بیایند که بسیاری از آنها به تماشای نمایش هوایی هواپیماهای نظامی علاقهمند هستند.
با وجود اینکه این نمایشگاه در خاستگاه «ایرباس» برگزار میشود اما به محل یکهتازی بوئینگ با معرفی ورژن جدید 737 شده است؛ بوئینگ با معرفی یکی از پرفروشترین هواپیمای خود، ۷۳۷ فضای نمایشگاه را تحتتاثیر قرار داده است. رویترز در این ارتباط نوشته است: پس از سالها افزایش سفارشات ناشی از افزایش مسافرتهای هوایی و ساخته شدن هواپیماهایی با مصرف سوخت کمتر، با دورهای از کاهش تقاضا تولیدکنندگان جتهای مسافربری درحالیکه بر برنامه زمانبندی فشرده تحویل هواپیماهای خود تمرکز کردهاند، به اهداف جاهطلبانه تولید میاندیشند.
به عنوان نشانهای از انتظار تقاضای کمتر، اکثر شرکتها در نمایشگاه امسال پاریس غرفهها و کارکنان خود را کاهش دادند و فضای کمتری هم برای رسانهها در نظر گرفتند. اما بوئینگ از همان روز افتتاحیه با پردهبرداری از «۷۳۷ مکس ۱۰» باعث ایجاد تحرکات زیادی شد و توجه همه را به خود جلب کرد. این هواپیماساز آمریکایی اعلام کرد برای این ۷۳۷ جدید بیش از ۲۴۰ سفارش دریافت کرده است و لااقل از ۱۰ مشتری هم تعهدنامه خرید گرفته است.
آجای سینگ، رییس خط هوایی کم هزینههندی اسپایسجت، در حالیکه شرکت او قراردادی موقت را برای خرید ۴۰ فروند ۷۳۷ مکس ۱۰ امضا کرده بود گفت: ظرفیت بسیاری از فرودگاهها در حال پر شدن است و برای چنین فرودگاههایی، این یک هواپیمای ایدهآل است. هر چند ایرباس هم فورا با دریافت سفارش شرکت لیزینگ GECAS برای خرید۱۰۰ فروند هواپیمای محبوب A۳۲۰neo و همچنین قرارداد خرید ۱۲ فروند A۳۲۱neo توسط شرکت ایرلیز، پاسخ رقیب را داد.
مدیر فروش ایرباس جان لیهی، چالش ایجادشده با بوئینگ را کوچک شمرد و گفت: بیشتر علاقهمندان خرید مکس ۱۰ مشتریان موجود بوئینگ هستند که سفارشات خود از سایر مدلها را با این مدل عوض میکنند. او ادامه داد: فکر میکنیم ۷۳۷ مکس ۱۰ بیشتر رقیب مکس ۹ است و به همین علت افراد زیادی سفارش خود را تبدیل میکنند. این در حالی است که بوئینگ اعلام کرد ۹۰فروند سفارش موقت کاملا جدید برای مکس ۱۰ دریافت کرده است که ۵۰ فروند آنرا لایون ایر اندونزی سفارش داده است.
بوئینگ انتظار دارد برنده تمام۲۴۰ فروند سفارش و ابراز علاقه به خرید مدل جدید خود که از حداقل ۱۰ شرکت هواپیمایی متفاوت شرکتکننده در نمایشگاه هوایی این هفته به دست آورده، شود که ارزشی معادل بیش از ۳۰ میلیارد دلار خواهد داشت. با در نظر گرفتن سفارشات سایر مدلها و تبدیل قراردادهای قبلی به مکس ۱۰، ارزش کل سفارشاتی که بوئینگ در پایان این روز به دست آورده از ۳۷ میلیارد دلار هم فراتر میرود درحالیکه ایرباس ۱۲ میلیارد دلار به دست خواهد آورد.
رییس اجرایی ارشد دنیس مویلنبرگ در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ در نمایشگاه پاریس میگوید: معتقدیم زمان معرفی مکس ۱۰ بهترین زمان ممکن بود. مکس ۸ و مکس ۹ همچنان قلب تپنده بازار خواهند ماند و مکس ۱۰ هم به اینها اضافه خواهد شد و در کنار هم به کاهش هفت ساله تولید خاتمه داده خواهد شد.