آیا شرکت های ایرانی حق انتخاب هواپیما را از دست می دهند؟
معاون سابق سازمان هواپیمایی معتقد است این سازمان مسئولیت تدوین استانداردهای هوانوردی را به عهده دارد که یکی از آن موارد استانداردهای هواپیما است اما در زمینه تعیین تایپ، ایرلاینها تصمیم گیر هستند.
معاون سابق سازمان هواپیمایی معتقد است این سازمان مسئولیت تدوین استانداردهای هوانوردی را به عهده دارد که یکی از آن موارد استانداردهای هواپیما است اما در زمینه تعیین تایپ، ایرلاینها تصمیم گیر هستند.
علی رضا منظری در گفت و گو با ایسنا، با بیان این مطلب تاکید کرد: بنابراین سازمان در این راستا وظیفه اعمال استانداردها و همچنین نظارت بر اجرای استانداردها را دارد و هرگاه شرکتهای هواپیمایی با توجه به راهبردهای معین شرکت اقدام به تامین هواپیما کنند، آن هواپیماها باید دارای استانداردهای مصوب سازمان هواپیمایی کشوری باشد.
وی ادامه داد: در نتیجه تعیین نوع هواپیما به عهده شرکت هواپیمایی است و سایر نهادها دخالتی در تعیین نوع هواپیما نخواهند داشت.
این کارشناس با بیان اینکه هر یک از شرکت های هواپیمایی هم در راهبردهای در نظر گرفته شده با لحاظ کردن فعالیت های خود نسبت به تعیین نوع هواپیما اقدام می کنند اظهار کرد: در واقع در این راهبردها باید نوع کمتری از هواپیما را برای یک شرکت به عنوان بنگاه تجاری را در نظر گیرند تا به لحاظ اقتصادی فعالیت های یک شرکت دچار تعدد نشود و نیازی نباشد هزینه های زیادی را برای تعمیر و نگهداری و بهره برداری هر یک از انواع هواپیما انجام دهند.
منظری خاطر نشان کرد: با این توضیح سازمان هواپیمایی کشوری تنها با برقراری استانداردها می تواند محدودیت ایجاد کند و به لحاظ تعیین و تنوع هواپیما اختیاری ندارد و فقط مدیران شرکت های هواپیمایی وظیفه دارند.
به گزارش ایسنا سازمان هواپیمایی کشوری چند هفته قبل در جلسه ای به بررسی اعمال محدودیت بر تایپ هواپیماهای ایرلاین های ایرانی پرداخت تا تنوع غیرعادی ناوگان برخی شرکت ها کنترل شود. اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت و گو با ایسنا لازم الاجرا بودن این طرح را رد کرد و صحبت های مطرح شده از سوی سازمان را صرفا پیشنهاد دانست که نیاز به بررسی دارد.