بازدید سایت : ۸۸۲۸۵

◄ جزییات قرارداد همکاری بوئینگ با ایران‌ایر پس از مذاکرات ژنو

◄ جزییات قرارداد همکاری بوئینگ با ایران‌ایر پس از مذاکرات ژنو
|

تین نیوز| شرکت بوئینگ قراردادی با شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در خصوص فروش قطعات یدکی هواپیما امضا کرده است.

شاهرخ نوش آبادی، مدیر روابط عمومی ایران‌ایر در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5 با اعلام این مطلب گفت: پس از انعقاد توافقنامه ژنو، تفاهم نامه های مشترکی در زمینه ایمنی هوانوردی با شرکت های فعال در این زمینه از جمله بویینگ منعقد شد.

وی افزود: شرکت بوئینگ ضمن موافقت با تفاهم نامه همکاری، برخی مدارک و اسناد فنی را در اختیار شرکت هواپیمایی ایران‌ایر قرار داده است.

بر اساس این توافق نامه، در سه ماهه دوم سال جاری شرکت بوئینگ مطابق با پیشنهادهایی که به مشتریان خود در زمینه‌هایی نظیر تعویض هواپیما، جایگزینی قطعات و یا بازرسی هواپیما می‌دهد اقدام به تأمین قطعات یدکی هواپیما، دفترچه‌های راهنما و اطلاعات برای شرکت هوایی ایران‌ایر خواهد کرد. در واقع بوئینگ، کالا و خدمات مرتبط با ایمنی پرواز را به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر ارائه می‌دهد.

بوئینگ به علاوه اعلام کرده رایزنی‌هایی هم با شرکت هواپیمایی «ایران ایر تور» در خصوص فروش احتمالی قطعات و خدمات مشابه داشته است.

در ماه آوریل، دولت آمریکا مجوزی صادر کرد که طبق آن بوئینگ برای یک دوره محدود می‌تواند قطعات یدکی به ایران ارائه کند. بوئینگ هنوز اجازه فروش هواپیماهای جدید به ایران را ندارد.

گفتنی است این اولین بار از زمان وضع تحریم‌های آمریکا در سال 1979 (برابر با 1357 شمسی) است که این شرکت آمریکایی وارد مبادلات تجاری با یک شرکت طرف ایرانی می‌شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • گربه نره پاسخ

    تا آنجا که من می دانم اکثر هواپیماهای بوئینگ در ایران ایر از رده خارج شد ه است یه ۳ الی ۴ فروند دیگر هم هست که به دلیل قدیمی بودن و استهلاک بالا معمولا خرج کردن برای آنها توجیه اقتصادی ندارد چراکه هزینه های هنگفتی دارند. بهتر است مدیران هما از این فضای موجود در جهت خرید قطعات و هواپیماهای ایرباس و فوکر ۱۰۰حتی دست دوم بهره ببرند.

  • انوش نامی پاسخ

    اصل این خبر را ما دیروز در سایتها خوانده بودیم لزومی نداشت که این آقای سخنگو آن را دوباره برای ما روخوانی کنند!!! هر چند افکار عمومی به دلیل مشکلات چندان توقعی از وضعیت هواپیماهای ایران ایر ندارد اما از مدیران سایر بخشهای این شرکت که حتما هزینه های زیادی را به این شرکت و بیت المال تحمیل می کنند توقع پاسخگویی درست دارند. من به عنوان یک مخاطب این سئوال را از ایشان دارم آیا تا کنون قطعه ای برای هواپیما وارد کشور شده است یا خیر؟ الف - بله ب - خیر تستی کردم که خدایی نکرده ایشان مجددا توضیحات بالا را ارائه ندهند چراکه در پائین متن کامل آنرا دارم " شرکت بوئینگ آمریکا به شرکت هواپیمایی «هما» قطعات یدکی می‌فروشد. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، شرکت بوئینگ اعلام کرد که براساس قراردادی بازرگانی، کالا و خدمات «مرتبط با امنیت پرواز» به شرکت هما خواهد فروخت. پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال ۱۳۵۸ که تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را درپی داشت، این نخستین بار است که بوئینگ اجازه یافته است به ایران قطعات یدکی بفروشد. در پی توافقات هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه آوریل گذشته به بوئینگ اجازه داد برای مدتی محدود، کالاها و خدمات مربوط به امنیت پرواز به ایران بفروشد. بوئینگ اعلام کرده است که قطعات هواپیما، کتابچه‌های راهنما، نقشه‌های ناوبری و اطلاعات لازم دیگر را به «ایران ایر» خواهد داد و با شرکت «ایران ایر تور» زیرمجموعه «ایران ایر» نیز درباره فروش احتمالی کالا و خدمات مذاکره کرده است. "

  • آشوری پاسخ

    خوراک تبلیغاتی مدیران دولتی برای رسانه های منتقد دولت لغو تحریم ۳۵ ساله هواپیمایی با یک کاتالوگ! در حالی طی هفته‌های اخیر برخی از رسانه‌های دولتی و همسو با دولت از لغو تحریم صنایعی چون هوایی، کشتیرانی، بیمه و نفت خبر داده‌اند که مسئولان این حوزه‌ها قویا این موضوع را تکذیب کرده‌اند، بدین ترتیب به نظرمی‌رسد بین دستگاه رسانه‌ای دولت و مدیران دولتی جنگی با موضع تأیید و تکذیب دستاوردهای حاصله ازتوافق ژنو جنگی در گرفته است که آخرین مورد آن لغو تحریم ۳۵ ساله حمل و نقل هوایی است که تیتر یک دو روزنامه اصلی دولت شده بود. در حالی طی هفته‌های اخیر برخی از رسانه‌های دولتی و همسو با دولت از لغو تحریم صنایعی چون هوایی، کشتیرانی، بیمه و نفت خبر داده‌اند که مسئولان این حوزه‌ها قویا این موضوع را تکذیب کرده‌اند، بدین ترتیب به نظرمی‌رسد بین دستگاه رسانه‌ای دولت و مدیران دولتی جنگی با موضع تأیید و تکذیب دستاوردهای حاصله ازتوافق ژنو جنگی در گرفته است که آخرین مورد آن لغو تحریم ۳۵ ساله حمل و نقل هوایی است که تیتر یک دو روزنامه اصلی دولت شده بود. به گزارش «جوان»، طی هفته‌های اخیررسانه‌های همسو و نزدیک به دولت با انتشار مطالبی با عناوین «شکست تحریم ۳۵ساله صنعت هوانوردی»، «شکست تحریم امریکا علیه کشتیرانی»، «تحریم بیمه لغو شد» و یا «کاهش تحریم‌های نفتی» سعی کردند ضمن مثبت ارزیابی کردن مذاکرات ایران با ۵ + ۱، بارقه‌ای از امید را در دل برخی از مخاطبان خود ایجاد کنند. امید‌های فوق در شرایطی ایجاد شد که بلافاصله پس از انتشار زنجیره‌ای این اخبار، مدیران دولتی و مستقیم مذکوراخبار برجسته‌سازی شده در رسانه‌های همسو و متعلق به دولت را تکذیب کردند و مدعی شدند که هیچ تحریمی تاکنون شکسته نشده است، با این حال بر خلاف اخلاق حرفه‌ای رسانه، این رسانه‌ها یا اظهار نظر مدیران دولتی را مبنی براینکه تحریمی شکسته نشده است، انعکاس ندادند یا اینکه این خبر‌ها را بسیار کوچک‌سازی کردند. در بین خبرهای منتشر شده با موضوعیت لغو تحریم‌ها از سوی برخی رسانه‌ها، خبر لغو تحریم صنعت هوانوردی حساسیت‌های قابل ملاحظه‌ای را درسطح جامعه به همراه داشت چراکه مقوله تحریم صنعت هوایی ایران مربوط به امروز یا دیروز نیست بلکه نزدیک به چهار دهه است که این صنعت برخلاف کنوانسیون‌های حقوق بشری مورد تحریم است. امید واهی نا امیدی در پی دارد در این باره یک عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جوان، با انتقاد ازناهماهنگی شدید درسیستم اطلاع رسانی دولت اظهارداشت: رسانه‌های دولتی درحالی از لغو تحریم کهنه و ۳۵ ساله صنعت هوانوردی خبر می‌دهند که طی تماس‌های کمیسیون عمران با مدیرعامل ایران‌ایر وی این موضوع را تکذیب کرده و مدعی شده که تنها یک کاتولیگ از شرکت بوئینگ دریافت کرده‌ایم. علیرضا خسروی افزود: به نظر می‌رسد بین رسانه‌های دولتی و مدیران دولتی جنگی با موضوعیت تأیید و تکذیب دستاوردهای ناشی از توافق ژنو در گرفته است. وی با بیان اینکه ایجاد امید در جامعه باید بر حسب رویدادهای حقیقی باشد و نه غیر واقعی افزود: اگر امروز مدعی شویم که تحریم‌ها در صنعت هوایی برداشته شده مردم فردا آثار لغو تحریم‌ها را از ما طلب می‌کنند و اگر نتوانیم خدمات را افزایش دهیم آنجاست که چندین برابر امید ایجاد شده ناامیدی در جامعه پدیدارمی شود. وی گفت: جامعه فعال در حوزه هوانوردی چندین دهه است که با وجود تحریم‌ها این حوزه را با چنگ و دندان نگاه داشته‌اند از این رو نباید به طرف‌های غربی پالس بفرستیم که ما در جامعه توقع حذف تحریم را ایجاد کردیم چراکه دراین صورت هزینه توافقات برای ما افزایش می‌یابد. وی با بیان اینکه باگذشت بیش از چهار دهه از تحریم صنعت هوایی هنوز در آسمان‌های کشور هواپیما تردد می‌کند، افزود: در هرکشوری اگر چنین تحریم کهنه‌ای اعمال می‌شد صنعت هوایی‌اش به طور کل از بین می‌رفت اما هم اکنون دهها فروند هواپیما و همچنین دهها فرودگاه در کشور فعال است بدین ترتیب نباید خود را به طرف مذاکره کننده وابسته نشان دهیم. مدیرکل روابط عمومی شرکت ایران ایر نیز با رد خبر امضای قرار داد با شرکت بوئینگ گفت: این شرکت فقط تعدادی مدارک و کتب فنی مربوط به ایمنی پرواز در اختیار گذاشته است. شاهرخ نوش آبادی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: مذاکراتی با شرکت بوئینگ انجام شده اما قراردادی امضا نشده است. این در حالی است که برخی از مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کردند تحریم بنزین هواپیماها و قطعات آن همچنان پابرجاست و تغییر محسوسی مشاهده نشده است وبرخی خبرگزاری‌های خارجی و رسانه‌های داخلی در اقدامی هماهنگ(!) از امضای توافق شرکت بویینگ با ایران ایر برای تأمین قطعات یدکی هواپیما خبر داده بودند. در ادامه بد نیست به انعکاس چند نمونه از واکنش‌های مسئولان درخصوص ادعای مطرح شده در رسانه‌های اصلاح طلب مبنی بر شکست تحریم‌ها بپردازیم. تحریم کشتیرانی برداشته نشده است مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی چندی پیش در گفت‌وگو با ایلنا در واکنش به اخبار منتشر شده دررابطه با لغو تحریم کشتیرانی گفت: شرایط بیمه‌های کشتی پس از توافقات صورت گرفته در ژنو هیچ تغییری نداشته است و محدودیت‌ها کمافی‌السابق ادامه دارد. محمد حسین داجمر، اظهار داشت: به دلیل عدم اطمینان از شرایط و مدت کوتاه قراردادها رغبتی از سوی کشورهای خارجی وجود ندارد وشرایط بیمه‌های کشتی پس از توافقات صورت گرفته تغییری نداشته است. تحریمی از نفت برداشته نشد مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران نیز چندی پیش در پاسخ به برخی شبهه‌ها در خصوص کاهش تحریمها به عنوان عامل افزایش صادرات نفت خام گفت: طی ماه‌های گذشته و به دنبال پیشرفت مذاکرات ایران با گروه ١ + ٥، هیچ تحریمی از صنعت نفت ایران برداشته نشد و تنها از تصویب تحریم‌های جدید ممانعت به عمل آمده است. سید محسن قمصری گفت: این تصور که تحریم‌های اقتصادی ایران کاهش یافته است، واقعیت ندارد و مذاکرات ژنو طی ماه‌های گذشته نیز به ثبات شرایط و جلوگیری از اعمال تحریم‌های بیشتر منجر شد. قمصری با اشاره به توافقات ژنو برای کاهش تحریم‌ها تصریح کرد: تحریم‌ها در کنگره امریکا یا اروپا به تصویب می‌رسد و بنابراین برداشتن هرگونه تحریم، نیاز به تصویب این کنگره‌ها دارد. تحریم‌ بیمه برداشته نشد همچنین معاون بیمه مرکزی با تأکید براینکه تحریم‌های بیمه‌ای بعد از توافق نامه ژنو برداشته نشد، از سیل تقاضای بیمه‌های خارجی برای ورود به ایران خبر داد و گفت: قرار نیست شرکت‌های بیمه خارجی در ایران بیمه نامه صادر کنند. مینا صدیق نوحی، اظهار داشت: بندی که مربوط به لغو تحریم بیمه حمل نفت ایران بود قابلیت اجرا داشت ولی به دلیل اینکه مدت تعلیق تنها شش ماه است بیمه گذاران خارجی گفتند ما نمی‌توانیم پوشش بیمه‌ای برای شش ماه صادر کنیم. وی ادامه داد: از آنجایی که بیمه گذاران خارجی گفتند بعد از شش ماه و پایان مهلت توافق نامه امکان ارائه خدمات وجود ندارد از پوشش‌های بیمه‌ای به ایران فعلاً صرف‌نظر کردند و پوشش بیمه‌ای به نفت و گاز ایران را فعلاً ارائه نمی‌کنند. در این بین باید به گردانندگان رسانه‌های دولتی و نزدیک به دولت متذکر شد که آنچه در ژنو روی می‌دهد، یک توافق است که عملیاتی شدن آن به فرایند ویژه‌ای نیازمند است، از این رو به‌رغم ایجادیک فضای نسبتاً مطمئن در حوزه بین‌الملل هنوز مشکلات بانکی، بیمه‌ای، کشتیرانی، نفت و بسیاری دیگر از چالش‌های ناشی از تحریم‌ها حل نشده است. بدین ترتیب دستگاه رسانه‌ای دولت بهتر است به جای ایجاد امیدهای واهی در خصوص دستاوردهای ژنو که نتایج آن می‌تواند در حوزه اقتصاد مخرب باشد، به بیان حقایق بپردازند زیرا درپس هر امید واهی ناامیدی شدیدی در جامعه شکل می‌گیرد که می‌تواند محبوبیت و مقبولیت دولت را به شدت با افت مواجه کند.

  • افشاگر پاسخ

    ایشون یک بار تکذیب کردند و الان هم از مطالبشون که عنوان کردند معلوم نشد بالاخره بوئینگ قطعه داد یا نه؟ لطفا بگویند مشکل ایران ایر با چه چیزی حل می شود و کی؟

  • برادر زن گربه نره پاسخ

    مرد حسابی اگه اطلاعات جامع و کافی نداری و یا اگر منع قانونی داری از بیان حقیقت خوب حرف نزن شما چند ساله که سخنگویی و حرفی نمی زنی مگه کسی زیر سئوال برده شما را یا ایران ایر را … چرا نتایج کار و تلاش تیم مذاکره کننده هسته ای را با این گفتار نپخته خود زیر سئوال می بری بالاخره با بوئینگ قرارداد بستید یا نه؟ جوابش یک کلمه است چرا یک جا می گویی نه و جای دیگه می گویی بله؟