◄ تشریح حقوق قانونی مسافران هوایی
یکی دیگر از روشهایی که مسافران میتوانند از آن استفاده کنند، سامانه ثبت شکایت مسافران در سایت سازمان هواپیمایی کشوری است. در این روش، مسافران میتوانند از شرکت هواپیمایی در خصوص تأخیر پروازی، ابطال پرواز، تغییر کلاس پروازی، پذیرش نشدن مسافر، آسیبدیدگی چمدان و... از فرودگاه و آژانس هواپیمایی درباره فروش بلیت نامعتبر، تحویل بلیت ناخوانا و تحویل ندادن بلیت شکایت کنند.
علیرضا بحیرایی*: ناوگان فرسوده حملونقل هوایی باعث شده شاهد تأخیرهای پروازی یبسیاری باشیم. در اینباره، به بحث حقوق مسافر بسیار توجه میشود که متأسفانه یکی از مهمترین مشکلات ناآگاهی مردم به حقوق قانونی خود است.
با نگاهی به گذشته تصویب قانون خسارت ناشی از تأخیر پروازها، باید عنوان کنم که در معاهده گوادلوپ عنوان شد که شرکتهای هواپیمایی باید به دلیل تأخیر پروازها خسارت مسافران را جبران کنند، اما سرانجام کشورهای انگلیس، فرانسه، آمریکا که صاحب صنعت حملونقل هوایی بودند و سهم بزرگی در جابهجایی مسافران داشتند، با این قانون مخالفت کردند و آن را امضاء نکردند و در نهایت این موضوع به سرانجام نرسید. در سال ۱۳۵۵ خورشیدی مجلس شورای ملی ایران برای تأخیر پروازها بدون در نظر گرفتن معاهده گوادلوپ تصویب کرد که شرکتهای هواپیمایی باید به دلیل تأخیر پروازی به مسافران خسارت دهند.
در آن زمان، فقط دو شرکت هواپیمایی در صنعت حملونقل هوایی ایران فعال بودند. طبق قانون مصوب که در سال ۱۳۵۵ در مجلس شورای ملی به تصویب رسید، اگر تأخیر در پرواز باعث شود شخصی به سمینار، معالجه، جلسه و... خود نرسد و خسارت به فرد وارد شود، شرکت هواپیمایی مذکور باید جبران خسارت کند. مسافر نیز میتواند از طریق دادگاه قضائی این موضوع را پیگیری و با ارائه مستندات آن را ثابت کند و پس از حکم دادگاه، شرکت هواپیمایی باید طبق قانون خسارت واردشده به مسافر را جبران کند.
البته اگر تأخیر پرواز به دلیل نقص فنی و شرایط بد آبوهوایی روی دهد، به دلیل اینکه تأخیر به دلیل سلامتی و ایمنی پرواز بوده است، مسافران نمیتوانند طلب خسارت کنند، اما اگر شرایط جوی مقصد پرواز به نحوی باشد که امکان پرواز وجود نداشته باشد و مسافر به دلیل این موضوع برای مثال، به معالجه خود در خارج از کشور نرسد و به همین دلیل ضرر مالی کرده باشد، دادگاه این موضوع را از طریق کارشناسان رسمی دادگستری بررسی و در نهایت تصمیم میگیرد. هرچند در خصوص فرایند دادگاه نمیتوان زمان مشخصی را اعلام کرد.
یکی دیگر از روشهایی که مسافران میتوانند از آن استفاده کنند، سامانه ثبت شکایت مسافران در سایت سازمان هواپیمایی کشوری است. در این روش، مسافران میتوانند از شرکت هواپیمایی در خصوص تأخیر پروازی، ابطال پرواز، تغییر کلاس پروازی، پذیرش نشدن مسافر، آسیبدیدگی چمدان و... از فرودگاه و آژانس هواپیمایی درباره فروش بلیت نامعتبر، تحویل بلیت ناخوانا و تحویل ندادن بلیت شکایت کنند.
*کارشناس دادگستری در صنایع هوایی و هوافضا