◄ امنترین صندلی هواپیما کجاست؟
2017 اولین سال بدون حادثه در حملونقل هوایی پس از 72 سال بود. اتفاقی که باعث خوشحالی کارشناسان هوایی شد. هواپیماهای مدرن با فناوریهای جدید و رعایت اصول ایمنی باعث شده تا حملونقل هوایی امنترین و سریعترین روش حملونقل باشد.
2017 اولین سال بدون حادثه در حملونقل هوایی پس از 72 سال بود. اتفاقی که باعث خوشحالی کارشناسان هوایی شد. هواپیماهای مدرن با فناوریهای جدید و رعایت اصول ایمنی باعث شده تا حملونقل هوایی امنترین و سریعترین روش حملونقل باشد.
اما ممکن است برای مسافران کنجکاو همچنان این سؤال مطرح باشد که امنترین صندلی هواپیما کدام است؟ درست است که احتمال خطر بسیار پایین آمده، اما درصورتیکه خطری متوجه هواپیما باشد امنترین صندلی هواپیما در چه قسمتی قرار دارد؟
در این مطلب میخواهیم امنترین صندلی هواپیما را به شما معرفی کنیم که طبق آمار در تصادفات و سوانح هوایی کمتر در معرض خطر خواهد بود.
فنّاوریهای جدید و تجهیزات مدرن امنیت پرواز را بالابردهاند و آمار سوانح هوایی به طرز چشمگیری کاهش پیداکرده است. بهطور مثال، در سال 2016 آمار تلفات سوانح هوایی در ایالاتمتحده صفر بود! یعنی هیچکس در طول یک سال در سوانح هوایی فوت نکرده است. سال 2017، امنترین سال سفر هوایی لقب گرفت و کارشناسان تخمین میزنند که احتمال اینکه یک مسافر در پرواز کشته شود یک در چند میلیون است؛ اما کسانی که هنوز نگران پرواز با هواپیما هستند شاید مشتاق باشند بدانند که امنترین صندلی هواپیما کدام صندلی است. به گفته الیسون دوکت، سخنگوی اداره هوانوردی فدرال این صندلی به نوع تصادف هواپیما بستگی دارد: «هر تصادف هوایی در نوع خود منحصربهفرد است. در سوانح هوایی ممکن است هواپیما ناگهان سقوط کند، در آب فرود بیاید یا به مانعی برخورد کند. در این صورت هیچ صندلیای امن نیست. ما آمار مربوط به صندلیها را جمعآوری نمیکنیم و هنوز تحقیقی در رابطه با امنترین صندلی هواپیما انجام ندادهایم.» اما سه منبع خوب برای این موضوع وجود دارد. این سه تحقیق در فواصل زمانی متفاوتی انجامشدهاند، اما در عین ناباوری هر سه تحقیق به نتایج کاملاً مشابه ای دست پیداکردهاند.
در ادامه این سه تحقیق و یافتههای آنها را مرور میکنیم: شناسایی ایمنترین و بیخطرترین صندلی هواپیما.
تحقیق اول: تجزیهوتحلیل آمار سوانح توسط مجله پاپولار مکانیک
در سال 2007، مجله پاپولار مکانیک (Popular Mechanic) پروژهای را برای یافتن پاسخ این سؤال آغاز کرد. افراد این پروژه دادههای ستاد ملی ایمنی حملونقل ایالاتمتحده (NTSB) را در مورد هر تصادف هواپیمای مسافربری از سال 1971 که منجر به مرگ شده را بررسی و تجزیهوتحلیل کردند. با توجه به آمار کشتهشدهها و محل نشستن قربانیان این سوانح، در آخر چارت صندلیهای هواپیما براساس بیشترین امنیت استخراج شد. طبق این آمار، احتمال زنده ماندن افرادی که روی صندلیهای عقب هواپیما نشسته بودند 69% بود، درحالیکه این آمار برای صندلیهای نزدیک به بال هواپیما 56% بود. حدود 15 درصد صندلیهای هواپیما نیز در قسمت جلوی هواپیما قرار دارند که آمار زنده ماندن مسافران این صندلیها 49% برآورد شد.
تحقیق دوم: تحلیل دادهها توسط مجله تایم صندلی هواپیما
تحلیل دوم در سال 2015 و توسط مجله تایم (Time) انجام شد. در این تحقیق کارشناسان دادهای اداره فدرال آمریکا (FAA) در 35 سال گذشته را جمعآوری کردند و آنها را مورد تجزیهوتحلیل قراردادند… و به نتایج مشابه ای دست پیدا کردند! این گروه جامعه آماری خود را به 17 سانحه هوایی عمده از سال 1985 تاکنون محدود کردند که آمار دقیق قربانیان و تلفات و نوع صندلی آنها مشخص بود. تایم نیز متوجه شد که صندلیهایی که در یکسوم عقب هواپیما قرارگرفته بودند کمترین میزان مرگومیر را داشتهاند (32 درصد). درحالیکه صندلیهای نزدیک دو بال هواپیما 39% و صندلیها جلو 38% احتمال خطر جانی به همراه داشتهاند. صندلیهایی که کنار راهرو در یکسوم میانی هواپیما قرار داشتند با میزان تلفات 44% کمترین امنیت را داشتند. محققان مجله تایم خاطرنشان کردهاند که البته شرایط خاص هر سانحه هوایی در این آمار میتواند دخیل باشد، اما در مقیاس کلی میتوان اینطور نتیجه گرفت که «صندلیهای عقب، امنترین صندلیهای هواپیما» هستند.
تحقیق سوم: سقوط عمدی یک هواپیما!
در سال 2012 دانشمندان دست به تحقیق عجیبی زدند. این دانشمندان برای پیدا کردن پاسخی مشخصتر به این سؤال، عمده باعث سقوط یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 در بیابان مکزیک شدند! البته نگران نباشید، این هواپیما سرنشینی نداشت و افراد داخل هواپیما قبل از سقوط با چتر نجات به بیرون پریده بودند.
در این هواپیما در صندلیهای مختلف ماکت انسان گذاشتهشده بود تا میزان آسیب و خطر مرگ را در هر قسمت بررسی کنند. این تحقیق عجیب یافتههای عجیبتری را نیز نشان داد: درصورتیکه هواپیما سقوط کند و دچار سانحه هوایی شود، مسافرانی که در قسمت فرست کلاس و در جلوی هواپیما مینشینند بیشتر در معرض خطر جراحات و مرگ قرار دارند. پشت بال و عقب هواپیما امنترین صندلی هواپیما را در خود جایداده استوکسانی که در این قسمت نشسته باشند بالاترین میزان نجات یافتن را خواهند داشت. قسمت جلوی هواپیما در هنگام سقوط و برخورد با موانع (معمولاً) اولین جایی است که دچار سانحه میشود، بنابراین بیشترین میزان تلفات نیز مربوط به مسافرانی است که در این قسمت نشسته باشند.
نتایج تحقیق امنترین صندلی هواپیما
این آمار صرفاً جهت پاسخگویی به ذهنهای کنجکاو است و همانطور که گفتیم امروزه امنیت پرواز بیشتر از همیشه است. وانگهی، میزان خطر و امنترین صندلی هواپیما تا حد زیادی به نوع سانحه هوایی نیز بستگی دارد. درهرصورت در هر سانحه و حادثهای با بهکارگیری راهکارهایی میتوانیم شانس زنده ماندن خود را به میزان قابلتوجهی بالا ببریم. توجه به نکات ایمنی و آموزشهای مهمانداران، بستن کمربند ایمنی، توجه بهردیف صندلی و فاصله آن تا درب خروجی و حفظ خونسردی در سختترین شرایط ازجمله راهکارهایی هستند که احتمال نجات پیدا کردن در یک سانحه را افزایش میدهند.
دانشمندان در جریان آزمایشی از محل ایمنترین صندلیهای هواپیما اطلاع کاملتری به دست آوردند.
پنج سال پیش در سال 2012 میلادی گروهی از دانشمندان پس از انجام آزمایشها و تحقیقات گسترده بر روی ایمنترین صندلیهای هواپیما دریافتند مسافرانی که در قسمت جلویی اتاقک اصلی این پرنده غولپیکر خواهند نشست بیشتر از دیگران در سنوات هوایی که در جلو هواپیما رخ میدهند دچار آسیب میشوند و یا جان خود را از دست خواهند داد.
بیخطرترین صندلی هواپیما
آنها با بررسی ساختار و شکل هواپیماهای غولپیکر دریافتند که آناتومی هواپیما بهگونهای است که از مسافران و سرنشینان اگر در بخشهای انتهایی و در پست بالهای هواپیما بنشینند احتمال آسیبدیدگی آنها بهمراتب کمتر و شانس زنده ماندنشان در سوانح بیش از دیگران خواهد بود، زیرا قسمت جلویی هواپیما و در اصطلاح دماغه آن در بروز حوادث احتمالی بیشترین فشار و آسیب را تحمل میکند.
تحلیلگران برای یافتن ایمنترین محل برای استقرار در هواپیما در سال 2012 یک بوئینگ 737 را که در بیابانهای مکزیک دچار سانحه شده بود را مورد تحلیل قراردادند و دریافتند صندلیهای A7 که نزدیک به دماغه بودند به بیش از 150 متر دورتر از محل حادثه پرتابشدهاند و درنتیجه جنان چه فردی بر روی این صندلیها مستقرشده باشد بهطورقطع جانش را ازدستداده است.
اما پس از بررسیهای گسترده و تحلیلهای کارشناسی این گروه دریافتند با توجه به اینکه بیشترین سوانح هوایی در قسمت دماغه هواپیما رخ میدهد قسمت انتهایی این پرنده غولپیکر ایمنترین بخش آن خواهد بود و از سویی دیگر به دربهای خروج اضطراری نیز دسترسی آسانتر و سریعتری وجود دارد.
البته ذکر این نکته مهم است که تنها در صورتی قسمت انتهای هواپیما ازلحاظ ایمنی به دیگر بخشهای برتری دارد که سانحه هوایی از بخش جلویی و دماغه رخ دهند در غیر این صورت تقریباً میزان آسیبدیدگی سرنشینان در هنگام این حوادث با نحو دیگری یکسان خواهد بود.