بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای «آسمان»؛ خلبان محدودیت پزشکی برای پرواز داشت

خلبان‌اول محدودیت پزشکی برای پرواز داشته است و خلبان اصلی مجاز به پرواز همزمان با یک کمک خلبان نبوده است در همین راستا خلبان می‌بایست تا بالای فرودگاه با ارتفاع ۱۷ هزار پا پرواز می‌کرد.

گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای «آسمان»؛ خلبان محدودیت پزشکی برای پرواز داشت
تین نیوز |

سازمان هواپیمایی کشوری گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر در حوالی فرودگاه یاسوج را منتشر کرد.

به گزارش تین‌نیوز، سازمان هواپیمایی کشوری در بخش نتیجه‌گیری این گزارش عنوان کرده که «تیم کارشناسان بررسی سانحه نمی‌تواند نتیجه‌گیری قطعی خود از سانحه را اعلام کند و نتیجه‌‌گیری منوط به بررسی‌های مضاعف و دقیق‌تر کارشناسان سانحه خواهد بود.»

بنا به توضیح سازمان هواپیمایی کشوری، خلبانان این هواپیما «کاهش ارتفاع پرواز به ۱۷ هزار پا را مطابق درخواست مرکز کنترل انجام داده‌اند ولی کاهش مجدد ارتفاع پروازی به ۱۵ و سپس ۱۴ هزار پا خلاف مقررات بوده است.»

آن‌گونه که سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرده «خلبان‌اول محدودیت پزشکی برای پرواز داشته است و خلبان اصلی مجاز به پرواز همزمان با یک کمک‌خلبان نبوده است؛ در همین راستا خلبان می‌بایست تا بالای فرودگاه با ارتفاع ۱۷ هزار پا پرواز می‌کرد.»

به گفته این سازمان، «سیستم هشدار یخ‌زدگی بال‌ها و بدنه هواپیما به خلبان قابل قبول نبوده و باید در آخرین تعمیرات کلی (چک C) در آبان امسال تست می‌شد که این قصور شرکت تعمیراتی قابل چشم‌پوشی نیست.» چرا که «اگر سیستم ضد یخ بال‌ها و بدنه هواپیما فعال می‌شد، امکان کنترل هواپیما محتمل بود.»

این گزارش می‌افزاید: «خلبان دارای محدودیت‌های پروازی بوده است که در صفحات ۸ و ۹، همچنین در بخش آنالیز گزارش در صفحه ۳۱ به آن اشاره شده است ولی این محدودیت توسط واحد برنامه‌ریزی شرکت «آسمان» در نظر گرفته نشده است.» ضمن این که «آرایش فنی 0170-2009; No A این هواپیما به دلیل تحریم شرکت آمریکایی انجام نپذیرفته بوده با این حال شرکت آسمان بر اساس دستورالعمل کارخانه اقدام به انجام یک راه‌حل مقطعی یا AMOC کرده است. این راه‌حل باید به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری می‌رسیده که نرسیده است.»

خلبان از ارتفاع مجاز پایین‌تر آمده است

سازمان هواپیمایی کشوری می‌افزاید: «خلبان پرواز با اذعان به سقف پوشش ابر 15هزار پایی در منطقه، در تماس با برج یاسوج قصد خود را ادامه مسیر تا روی فرودگاه براساس طرح تقرب و پرواز به حالت VMC از سمت چپ باند برای فرود بیان کرده است. پرواز برای کاهش ارتفاع به 17هزار پایی مجاز بوده است اما کرو پرواز ابتدا با تنظیم ارتفاع 15هزار پا روی خلبان خودکار اقدام به آغاز کاهش ارتفاع کرده و سپس ارتفاع 14هزار پا را روی خلبان خودکار تنظیم کرده‌اند و از ارتفاع مجاز‌ و ارتفاع ایمن منطقه، پایین‌تر آمده‌اند.»

سازمان هواپیمایی کشوری افزوده است: «سیستم‌های هواپیما از جمله موتورها و سیستم یخ‌زدایی طبق خواست خلبان‌ها کار می‌کرده و مشکل فنی تا این لحظه دیده نشده است. کرو پروازی در ساعت ۹:۳۱:۱۴ هشدار استال (حالت «واماندگی» و کاهش شدید سرعت هواپیما) دریافت کرده‌اند. سرعت هواپیما در این لحظه ۱۱۷ نات (تقریباً 216 کیلومتر بر ساعت) و گشتاور موتورها روی ۶۷ درصد بوده است. هواپیما سپس هشدار GPWS (سیستم اخطار مجاورت زمین) دریافت کرده است.»

به گفته سازمان هواپیمایی کشوری، خلبان این هواپیما دارنده گواهینامه ATPL به شماره 9900 است. ایشان دارای سابقه پروازی 17400 ساعت پرواز و بیش از 15000 ساعت پرواز با هواپیمای ATR و  همچنین معلم خلبان شرکت آسمان و سازمان بوده در سه ماه گذشته با این هواپیما دو پرواز به فرودگاه یاسوج داشته است.

خلبان، منع پروازی داشت

بر اساس اعلام این سازمان، خلبان این پرواز برابر مقررات پزشکی مندرج در فصل‌های یک و شش از انکس یک و سند 8984 ایکائو و همچنین MED Part  مقررات پزشکی هوایی با محدودیت سن بالای 60 سال و محدودیت OML معتبر پزشکی کالس یک مواجه بوده است.

آن‌گونه که سازمان هوپیمایی کشوری گزارش داده این خلبان در سال 1388 تحت عمل جراحی قلب باز  قرار گرفته و پس از سپری شدن مدت 9 ماه از عمل جراحی ، منع پروازی داشته و بعدازاین مدت برابر مقررات پزشکی هوایی وقت، ارزیابی‌های تخصصی تکمیلی توسط پزشک قلب معتمد سازمان به‌عمل‌آمده و با نظریه کمیسیون پزشکی هوایی وقت سازمان در سال 89 با محدودیت‌ها و پیش‌شرط‌هایی تحت عنوان «اعتبار گواهینامه پزشکی شش ماهه»، «همراه یک خلبان یا کمک‌خلبان بدون محدودیت پزشکی و عملیاتی پرواز کند» و «در هر چک پزشکی هوایی ارزیابی تخصصی قلب و عروق نیز به عمل آید» می‌توانسته پرواز کند.

هواپیما مجوز پرواز داشته است

بر اساس این گزارش دستگاه‌های ارتباطی نصب‌شده روی هواپیما در زمان وقوع سانحه، سالم و عملیاتی بوده است.

بر اساس مستندات سازمان هواپیمایی کشوری، آخرین درخواست شرکت هواپیمایی آسمان برای دریافت گواهینامه صلاحیت پرواز، کلیه اصلاحیه‌های فنی الزام و آرایش‌های فنی اجباری مطابق با قوانین موضوعه سازمان هواپیمایی کشوری انجام‌گرفته و مورد تائید مدیر صلاحیت پرواز شرکت قرار گرفته است و لذا هواپیما موفق به دریافت مجوزهای الزام برای پروازهای خود از سازمان هواپیمایی کشوری شده است.

فرضیه نقص فنی منتفی است

هواپیما تا آخرین لحظه در اختیار خلبانان بوده و مکانیزم های مختلف آن مطابق اقدامات و هدایت گروه پروازی عمل می‌کرده‌اند. سیستم‌های هواپیما نیز اطلاعات صحیح را در اختیار خلبان قرار می‌داده‌اند. لذا نقص فنی هواپیما تاکنون منتفی است. لازم به ذکر است موتورهای هواپیما نیز مطابق با خواست خلبان عمل کرده‌اند.

با توجه به اینکه این گزارش نهایی نیست، سازمان هواپیمایی کشوری هنوز نتیجه‌گیری خود و دلیل قطعی سقوط را اعلام نکرده است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.