◄ دو الزام کاهش سوانح هوایی
آمار خطوط هوایی نشان میدهد که در سال 2017 هیچ حادثه منجر به فوت در پروازهای جت خطوط هوایی جهان نشده است، ازاینرو کارشناسان هوایی، سال گذشته را ایمنترین سال در تاریخ هواپیمایی مسافری خواندند.
خلبان تورج دهقانی زنگنه* آمار خطوط هوایی نشان میدهد که در سال 2017 هیچ حادثه منجر به فوت در پروازهای جت خطوط هوایی جهان نشده است، ازاینرو کارشناسان هوایی، سال گذشته را ایمنترین سال در تاریخ هواپیمایی مسافری خواندند. بنابر مطالعات شبکه ایمنی هوایی، احتمال وقوع حادثه برای هواپیماهای بزرگ خطوط هوایی ششصدم در هر یکمیلیون پرواز و یا به عبارتی یک حادثه در هر 16 میلیون پرواز اســت.
بر این اساس، گزارش شبکه ایمنی هوایی، در سال 2017 هیچ حادثه منجر به فوت در پروازهای جت خطوط هوایی جهان نشده است اگرچه ده حادثه برای خطوط هوایی باری و هواپیماهای توربوپراپ در سال گذشته رخ داد که در مجموع 79 مجروح و کشته داشت ولی این آمار نیز نسبت به سال 2016 بسیار کاهش داشته است . اما سانحه تأسفبار هواپیمای توربوپراپ ATR شرکت آسمان با 66 مسافر و خدمه در تاریخ 29 بهمنماه 1396 و در هجدهمین روز از دومین ماه ســال 2018 میلادی صنعت حملونقل هوایی کشور و جمعی از هموطنان عزیزمان را داغدار کرد و شوک عجیبی را به همه داشت لذا لازم میدانم مراتب تأسف عمیق خود و همکارانم در صنعت حملونقل هوایی را از این سانحه ابراز کرده و با خانوادههای عزادار ابراز همدردی کنم.
بدترین حادثه سال گذشته مربوط به یک فروند هواپیمای باربری ترکیه بود که به دلیل مه شدید در نزدیکی فرودگاه سقوط کرد؛ در این سانحه 35 نفر روی زمین و 4 نفر از خدمه پرواز کشته شدند. بر اساس آمار شبکه ایمنی هوایی روند کشتهشدگان سوانح هوایی در طول دو دهه گذشته روند نزولی داشــته است. بر این اساس در سال 2005 تعداد 1015 نفر در سوانح هوایی جهان کشته شدند که نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری را نشان میدهد.
شبکه ایمنی هوایی اشاره دارد که در سال 2016 بیش از 412 نفر در سوانح هوایی ایالاتمتحده کشته شدند که همگی مربوط به هواپیماهای کوچک غیر مسافری بودند. این گزارش میافزاید که بدترین سانحه جتهای مسافری در سال 2015 در مصر رخ داد که طی آن 100 نفر کشته شدند . با مرور این آمارها بهخوبی در مییابیم که سطح ایمنی در پروازهای خطوط هوایی جهان روند صعودی داشــته اســت.
این روند مدیون بهکارگیری تکنولوژیهای نوین در هواپیماهای جدید، بهروزرسانی ناوگان، تصویب مقررات جدید، رعایت اصول ایمنی، بازرسیهای مستمر و آموزشهای فراگیر و بهروز در تمامی سطوح خطوط هوایی است، گرچه این شاخصها در ایران نیز رعایت میشود ولی شرکتهای هواپیمایی به جهت بهروزرسانی ناوگان و برخورداری از تکنولوژیهای نوین آن، نیازمند حمایت و توجه دولت هســتند .
آنچه شرکتهای هواپیمایی انتظار دارنـد، ارائه راهکارهای حمایتی برای خرید هواپیماهای جدیدتر و حذف خرده قوانینی اســت که تاریخمصرف آنها به اتمام رسیده ولی هیچکس شهامت حذف آنها را ندارد.
*رئیس هیئتمدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران
این یادداشت در فصلنامه داخلی انجمن شرکتهای هواپیمایی منتشر شده است.