◄ فرصت از دست رفته ایرلاینها احیا شود
شرکتهای هواپیمایی خارجی در طول سال به ایرانیها چهار میلیارد دلار بلیت میفروشند و بازاری را که میتوانست در اختیار ایرلاینهای داخلی باشد در اختیار گرفتهاند.
شرکتهای هواپیمایی خارجی در طول سال به ایرانیها چهار میلیارد دلار بلیت میفروشند و بازاری را که میتوانست در اختیار ایرلاینهای داخلی باشد در اختیار گرفتهاند.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، شرکتهای ایرانی که حدود چهاردهه پیش توانسته بودند بخشی از بازار فروش بلیت میان آسیا و اروپا را به دست آورند، در حال حاضر نیز صرفا پروازهایشان را به همین دو قاره محدود کردند.
هرچند با توجه به تحریمهای جدید آمریکا امکان ورود هواپیماهای نو به کشور دشوارتر از هر زمان دیگری شده اما شاید با در نظر گرفتن برخی سیاستهای جدید بتوان از ناوگان فعلی نیز استفاده کرد تا لااقل برای بخشی از مسیرهای پرمسافر ایرانی امکان برقراری پروازهای مستقیم را به وجود آورد.
پروازهایی که انتقال آنها به ایران درصورتیکه تنها بتوانند بخشی از این بازار سالانه چهار میلیارد دلاری را تغییر دهد، قطعا شرایط اقتصادی شرکتهای ایرانی را نسبت به گذشته با تغییرات مثبت جدی مواجه خواهد کرد.
طبق قراردادی که ایرانایر با ایرباس بسته بود، 100 فروند هواپیمای جدید با رقمی حدود 10میلیارد دلار وارد ایران میشد و این به معنای آن است که تنها درصورتیکه این هواپیماها دو و نیم سال در آسمان ایران فعالیت کنند، از محل بازارهای خارجی، تمام مبلغ خریدشان را به دست خواهند آورد.
بخش قابلتوجهی از پروازهای بینالمللی ایران از سوی سه شرکت هواپیمایی ایرانایر، آسمان و ماهان انجام میشود.
با توجه به قراردادهای منعقد شده میان سازمان هواپیمایی کشوری و برخی از دیگر کشورها، ایرلاینهای ایرانی پروازهای منطقهای برابری با ایرلاینهای دیگر حاضر در همسایگی ایران دارند. ازاینرو تقریبا بسیاری از شرکتهای ایرانی در طول هفته برنامههای برای پرواز به کشورهای ترکیه، قطر، امارات، ارمنستان، آذربایجان و عراق را در دستور کار خود قرار دادهاند. همچنین مقاصدی در شرق آسیا مانند تایلند، کره جنوبی، ژاپن و چین نیز در دستور کار شرکتهای ایرانی قرار دارد.
این بازار ازدسترفته در کنار هزینهای که در نگاه کلان به اقتصاد ایرلاینهای ایرانی وارد میکند، برای مسافران نیز هزینهای بیشتر دارد.