◄ یارانه به خانوادهها تخصیص یابد نه ایرلاینها
معاون پیشین هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری افزایش نرخ ارز را فرصتی برای رقابتپذیر شدن ایرلاینها بیان و دلایل آن را تشریح کرد.
معاون اسبق هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری تخصیص یارانه سفرهایی به خانوادهها را راهحلی برای کمک به سفرهای هوایی عنوان کرد.
به گزارش تیننیوز به نقل از مهر، علیرضا منظری اظهار داشت: در شرایط فعلی قیمت بلیتها، اولین گروهی که آسیب میبینند مسافران هستند که دولت موظف است در راستای تحقق عدالت اجتماعی در بخش حمل و نقل هوایی از این دسته از مسافران بهصورت تخصیص یارانه به خانوارهای نیازمند و نه پرداخت یارانه به ایرلاینها، حمایت کند.
منظری ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی تا پیشازاین با قیمت پایین میتوانستند ارز تهیه کنند ضمن اینکه دو کفه ترازوی بازار عرضه و تقاضا همواره به سمت تقاضای زیاد سنگینی میکرد که مجموع این اتفاقات سبب شد تا ایرلاین ها به موضوع بهرهوری شامل کاستن از هزینهها و ارتقای خدمات توجهی نکنند.
معاون اسبق هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری متذکر شد: تغییر ارز یکباره بود اما اگر ایرلاینها بهدرستی مدیریت کنند، امکان ارتقای بهرهوری و تغییر ساختار بخشهای بازرگانی، مدیریت درآمدوهزینههای شرکتها و... وجود دارد.
منظری تصریح کرد: در شرایط فعلی، از تقاضای مسافرتهای هوایی کاسته میشود و بازار عرضه و تقاضای هوانوردی به تعادل میرسد درنتیجه مسافر به سمت شرکتهایی میرود که خدمات بهتر با قیمت کمتر ارائه میدهد بنابراین شرایط برای جراحی ساختار صنعت هوانوردی ایران فراهمشده است.
او درباره علت افزایش قیمت پروازهای داخلی گفت: خرید هواپیمای جدید، اجاره هواپیماها، ۵۰درصد هزینههای جاری هواپیما شامل اورهال کردن و خرید قطعات نیز بهصورت ارزی است که حتی در موارد زیادی در خارج از کشور انجام میشود.
معاون پیشین هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مجموعا بیش از ۷۰درصد هزینههای ایرلاینها بهصورت ارزی است که سبب میشود نوسانات نرخ ارز بر فعالیتهای آنها تاثیر بگذارد.
منظری تاکید کرد: شرکتها هم مجبورند هزینههای خود را به قیمت بلیت پروازهای داخلی منتقل کنند.
ایشان یا توی ایران زندگی نمی کنند یا اینکه توهم دارند. وقتی که روزی یک پرواز ان هم به زور انجام میشه شما حق انتخاب دارید که به سمت ایر لاینها با کیفیت تر بروید؟ دوم اینکه واقعا در مورد هواپیماهای موجود ایران چطور کیفیت را تعریف میکنید؟