◄ روابط عمومی تسهیلگر و همسویی اعضای جامعه در منافع ملی
در جهان مدرن امروز و شیوه های زندگی اجتماعی درآمیخته با آن، جریان اطلاعات از ضروری ترین نیازهای جامعه انسانی محسوب می شود.
امروزه اطلاعات به عنوان مواد اولیه و خوراک آگاهی افراد جامعه و زمینه ساز گرفتن انواع تصمیم های خرد و کلان آن هاست. به هر میزان که اطلاعات سریع تر و گسترده تر منتشر و تبادل شود بر روند دستیابی و گرفتن تصمیم های بهتر و کم هزینه تر اثر مثبت می گذارد.
اگر این تبادل در بستری از ارتباطات دوسویه انجام شود می تواند موجب تعادل و تعامل اجتماعی شود و رشد و شکوفایی و ایجاد فرصت های برابر را به همراه داشته باشد.
دراین بین روابط عمومی ها به عنوان کارگزاران ارتباطات اجتماعی و روابط انسانی نقش تاثیرگذاری در ایجاد فرایند دو سویه جریان اطلاعات و در نتیجه تعادل اجتماعی دارند.
روابط عمومی می تواند از طریق تولید محتواها و جریان به وسیله ارتباطات با ایجاد تعامل و تفاهم در جامعه و کمک به جامعه پذیری و تکامل تعالی فرهنگی موجب تسری ارزش های همسو با هنجارها و انتظارات اجتماعی و درک درست از واقعیت ها و نقاط ضعف و قوت جامعه شود و به این ترتیب با تعدیل توقعات و انتظارات فردی و گروهی متناسب با امکانات اجتماعی موجود باعث ایجاد رضایت در افراد جامعه شده و به برقراری نظم و آرامش اجتماع کمک شایان توجهی کند.
با این نگرش، این که خاستگاه روابط عمومی در یک سازمان باشد (روابط عمومی داخلی) و یا در بیرون از سازمان و در قالب یک مجموعه مستقل خدمت دهنده به سازمان ها، خیلی مورد بحث نیست بلکه مهم این است که ماهیت روابط عمومی مسئول و اخلاق محور خود به خود اما آگاهانه، آن را به سوی نقش آفرینی در عرصه مسئولیت های اجتماعی و نگاهی نقادانه و خلاقانه به خرد و کلان جامعه می کشاند.
به این ترتیب ماهیت انسانی دانش روابط عمومی چه در سطح خُرد جامعه و در ارتباط و تعامل با افراد، چه در سطح سازمان ها که خود به عنوان نهادهای اجتماعی دارای کارکردهای مختلفی هستند و چه در سطح کلانتر آن و در تعامل با نظام اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می تواند در قالب یک ساختار و منش عمل کند و در جریان تاثیرگذاری و تاثیر پذیری از آن ها هم چون پیکره ای واحد بخشی از نظام ارتباطی جامعه را شکل دهد و یا متحول سازد.
اگر وجوه مختلف روابط اجتماعی یک کشور چه در تعامل با اجزا و نهادهای داخلی و چه در تعامل با کشورها و نهادهای بین المللی را بررسی کنیم می بینیم که یکی از مهم ترین ارزش ها و مفاهیم آن ها منافع ملی است که تلاش میکند در بده بستان های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره آن را سرلوحه خود قرار دهد.
با این وصف اگر روابط عمومی ها بتوانند با جریان سازی، در تمامی سطوح اجتماعی از خرد تا کلان درک مشترکی را از منافع ملی ایجاد کنند و آن ها را به باوری مشترک از این مفهوم برساند، منافع ملی با تعریف درستی در جامعه به منصه ظهور می رسد و همگان منافع شخصی خود را در تحقق منافع ملی خواهند یافت و گره ای محکم میان منافع فردی و منافع ملی زده می شود و به این ترتیب در روندی تسهیل گرانه با حل مسائل و کاهش تعارضات اجتماعی، خودبه خود رفتار، سکنات و فعالیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فرد فرد مردم جامعه همسو و هم راستا با منافع ملی میشود و جامعه به سوی تعالی و توسعه پیش خواهد رفت.
*مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران