ارزیابی امتداد باند پرواز فرودگاه اردبیل با تجزیه و تحلیل عنصر باد
امتدادهای مورد برسسی نسبت به باند33-15، باند پرواز موجود فرودگاه اردبیل 70 تا 80 درجه به سمت راست چرخش نشان می دهند.
در طراحی و احداث فرودگاه ها به ویژه در جهت گیری باند پرواز، عامل باد اهمیت بسزایی دارد. امتداد یا امتدادهای نشست و برخاست در جهت بادهای غالب احداث می شوند؛ به طوری که در آن جهت سرعت بادهای جانبی بر محور باند پرواز از 13 نات یا 15 مایل بر ساعت تجاوز ننموده و 95% از بادها را با احتساب بادهای آرام جذب نماید.
به گزارش تین نیوز، در این پژوهش با استفاده از آمار هفده ساله ایستگاه سینوپتیک اردبیل (2000-1984) در هشت قرائت در روز و در ساعات اصلی و فرعی سینوپ و با بهره گیری از نرم افزار (WR-PLOT) تحت ویندوز، گلبادهای شانزده جهتی ماهانه برای شناخت بادهای غالب منطقه در ساعات اصلی و فرعی سینوپ ترسیم شده است. سپس گلبادهای قطبی شانزده جهتی مختص محاسبات مربوط به ضریب استفاده از امتداد یا امتدادهای نشست و برخاست با استفاده از نرم افزار اتوکد برای هر ماه ترسیم شده است. درصدهای فراوانی وزش باد از جهات شانزده گانه با منظور نمودن 13 نات باد جانبی مجاز عمود بر محور باند پرواز بر روی گلباد درج گردیده و آنگاه با تقسیم بندی گلباد به 360 درجه با فواصل 10 درجه، امتدادهای نشست و برخاست برای ماه های مختلف سال طراحی شده است. از بررسی ها و مطالعات انجام یافته نتیجه می شود که باند 23–5 و 24-6 بیش از 95% بادها را با در نظر گرفتن بادهای جانبی مجاز (13 نات در ساعت) در طول سال جذب می نمایند. امتدادهای فوق الذکر نسبت به باند33-15، باند پرواز موجود فرودگاه اردبیل 70 تا 80 درجه به سمت راست چرخش نشان می دهند.
دریافت فایل