◄ آشنایی با سیستم های ترمز هواپیما
وبلاگ تین نیوز، محمدمهدی سرگزی | آشنایی با سیستمهای ترمز هواپیما
نوع اول: ترمزهای دیسکی:
این نوع ترمز ها در ارابه فرود قرار دارند و برای ترمز و ایستادن چرخ های هواپیما پس از لمس و قرار گرفتن چرخ ها برروی زمین در پروسه لندینگ استفاده میشوند. این گونه ترمزها به دو نحو هیدرولیکی و بادی مورد استفاده قرار میگیرند.
در اغلب هواپیماهای مدرن آن ها به وسیله فشار دادن بخش های بالای پدال های rudder فعال میشوند.
در عوض در برخی از هواپیماهای قدیمی بخش پائینی آن بدین منظور مورد استفاده قرار می گرفته است.
همچنین در برخی هواپیماها اهرمی این وظیفه را به عهده دارد. اغلب هواپیماها قادر به استفاده از ترمز دیفرانسیلی می باشند.
نوع دوم: معکوس کننده رانش - Thrust reversers:
در این نوع ترمزگیری پس از فرود و لمس زمین باند توسط چرخ های هواپیما که اصطلاحا" touch گفته می شود خلبان با آوردن عقب تراتل ها و معکوس کردن رانش موتور ها اقدام به ترمز گیری و کاهش سرعت هواپیما می کند که بنابر مصالح ایمنی استفاده از این روش در کنار ساختمان های فرودگاهی و یا هنگامی که خودروهای هندلینگ در کنار هواپیما هستند، ممنوع است.
نوع سوم: Air brakes-ترمزهای هوائی:
این نوع ترمز نیز عموما به هنگام فرود انجام میپذیرد اما گاهی در هنگام پرواز نیز جهت کاهش سرعت هواپیما مورد استفاده قرار میگیرد که شرایط مناسب خود را خواهان است. اما معمولا در هنگام فرود از اهرم اسپیلر که در کنار تراتلها قرار دارد به حالت مسلح یا armed قرار میگیرد و به هنگام برخورد چرخ ها با سطح باند وارد عمل شده و باعث افزایش نیروی drag و کاهش سرعت هواپیما می گردد. در اکثر هواپیماها ترمز های هوائی برروی سطوح بال قرار دارند اما در هواپیماهایی همچون BAE146 در انتهای دم هواپیما قرار دارند.
نوع چهارم: drogue parachutes:
این نوع از ترمزگیری عموما در هواپیماهای نظامی و یا شاتلهای فضایی مورد استفاده قرار می گیرد و اساس آن استفاده از چتر در پشت پرنده و باز کردن آن برای کاهش سرعت می باشد. البته در مواردی از هواپیماهای غیرنظامی همچون tu-134 و tu-144 نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
سلام .
ممنون از زحماتتون ولی مطالب خیلی تکراریه هر سایتی میری همینتارو گذاشتن . خسته شدم.
اگه این مطالبو مفصل تر بخوام چجوری میتونم گیر بیارم ؟؟