◄ نقش 20 درصدی خستگی خلبان، از کل سوانح هوایی مربوط به خطای انسانی
آژانس ایمنی حملونقل هوایی اروپا موسوم به یاسا در حال انجام یک پژوهش درباره عوامل خستگی خلبانان و مهمانداران در اروپا است که بر اساس آن تخمین زده میشود که خستگی خلبان در 15 تا 20٪ از کل تصادفات هوایی مربوط به خطای انسانی نقش دارد.
آژانس ایمنی حملونقل هوایی اروپا موسوم به یاسا در حال انجام یک پژوهش درباره عوامل خستگی خلبانان و مهمانداران در اروپا است که بر اساس آن تخمین زده میشود که خستگی خلبان در 15 تا 20٪ از کل تصادفات هوایی مربوط به خطای انسانی نقش دارد.
به گزارش تین نیوز، این مطالعه جدید که اثر بخشی محدود کردن زمان پرواز (FTL) را مرور میکند، نشان داده که خلبانان و خدمه کابین اروپایی سطح خستگی غیرمعمولی را تجربه میکنند.
این مطالعه جدید در حالی صورت میگیرد که ترافیک هوایی بهسرعت در حال رشد است و از خلبانان بهطور فزایندهای خواسته میشود تا حد مجاز پرواز کنند. علاوه بر این، خستگی در بین خلبانهای اروپا به یک واقعیت روزمره و رو به رشد تبدیلشده است.
تخمین زده میشود که خستگی خلبان در 15 تا 20٪ از کل تصادفات هوایی مربوط به خطای انسانی نقش دارد.
یاسا این مطالعه را بین 24 شرکت هواپیمایی در اروپا انجام داده است. نظرسنجی گسترده اتحادیه اروپا بین 15 هزار و 680 خلبان و خدمه کابین، دو کانون اصلی «خستگی شدید» را در هواپیمایی اروپا نشان داد.
قوانین حاکم بر مدتزمان پرواز، زمان سرویس و استراحت خلبان در پروازهای شبانه دو کانون اصلی هستند.
این مطالعه اکنون نشان داده است که نه تنها پروازهای شبانه بسیار طولانی (10 ساعت یا بیشتر) بلکه تمام پروازهای شبانه، صرفنظر از مدتزمان آنها، منجر به خستگی بیش از حد خدمه میشود. از زمان کنوانسیون شیکاگو در سال 1944، خستگی خدمه بهعنوان یک خطر ایمنی برای عملیات هوایی شناخته شده است.
ممکن است یک فرد خسته 80 درصد از تواناییهای توجه خود و 70 درصد پاسخگو بودن را از دست بدهد. برای فوریت بررسی قوانین محدودیت زمان پرواز در اروپا این خطر جدی گرفته شده است.