◄ کلاس پروازی اکونومی پس از ویروس کرونا چه شکلی خواهد بود؟
ویروس کرونا روی کلاس های پروازی هم تاثیر میگذارد.
واضح است که اوضاع هواپیماها و پروازشان پس از ویروس کرونا متفاوت خواهد بود و درحالی که برخی شرکت های هواپیمایی در راستای حفظ فاصله اجتماعی به فکر حذف صندلی های وسط هستند، یک شرکت طراحی داخلی هواپیما ایده های دیگری برای سازگار ساختن طرح صندلی های کلاس اکونومی با شرایط کنونی یافته است.
طراحان شرکت ایتالیایی آویونتِریِرز Avionteriors، همان شرکتی که صندلی ایستای هواپیما را طراحی کرد، دو طرح جدید برای صندلی ها ارائه داده اند که قرار است فاصله اجتماعی ایمن بین مسافران را «مطابق با الزامات جدید سلامت» و بدون خالی گذاشتن بیشتر فضای هواپیما حفظ کنند.
صندلی های دوطرفه
طرح «جانوس» که نام آن از یکی از خدایگان روم باستان گرفته شده است مانند این خدا «دو صورت» دارد و از موادی ساخته شده است که قابلیت «شستشوی آسان» و «بهداشت ایمن» را دارند.
جانوس ردیفی از سه صندلی است که صندلی مسافر وسط آن به جهت مخالف صندلی های کنار راهرو و کنار پنجره قرار می گیرد تا «از جداسازی و فاصله حداکثری مسافرانی که کنار هم می نشینند اطمینان حاصل گردد».
یک محافظ سه طرفه «از جنس مواد شفاف» نیز برای هر صندلی تعبیه شده است تا از «انتشار ذرات تنفس» بین مسافران مجاور جلوگیری شود.
مشخص نیست آیا این طرح برای همه فضای کابین هواپیما قابل استفاده باشد یا خیر، ولی اشاره شده است که به دلیل الزامات قانونی نمی توان آن را برای ردیف روبروی خروج اضطراری در نظر گرفت زیرا بر اساس این الزامات باید جلوی این ردیف دست کم 18 سانتی متر فضای اضافی برای تخلیه هواپیما وجود داشته باشد.
راه حلی برای پرواز در شرایط کرونا؟
اگرچه برای نصب طرح «جانوس» باید چیدمان صندلی های هواپیما را به هم ریخت و دوباره سوار کرد، ولی دومین طرح شرکت آویونتِریِرز برای جلوگیری از انتشار کرونا یعنی گلاسیف (شیشیمِن) را می توان روی بیشتر چیدمان های پیشین و استاندارد صندلی در هواپیماها نصب نمود.
البته توجه داشته باشید که این طرح با خطوط مشی کنونی برای برقراری فاصله اجتماعی همسو نیست؛ چراکه این خطوط مشی ما را ملزم می کنند در صورت امکان با دیگر افراد فاصله تقریبی 2 متر را حفظ کنیم.
این محافظ به گونه ای ساخته شده است که بین مسافران مجاور یک مانع ایمن ایجاد کند و «فضای ایزوله ای را دور هر مسافر بسازد» تا «احتمال آلوده شدن به ویروس کاهش یابد».
شرکت آویِونتِریِرز می گوید نگرش شرکت های هواپیمایی به هر دو طرح مثبت بوده است و این شرکت اکنون در حال ساخت نمونه های اولیه «جانوس» و «گلاسیف» (شیشیمِن) و نیز بررسی گام های مهندسی این طرح هاست.
پس از آنکه تمام مراحل طراحی تکمیل شدند باید مورد تأیید مسئولین مقررات هوایی قرار بگیرند.
البته شرکت باور دارد که طرح هایش را 8 الی 11 ماه پس از دریافت تأییدیه به طور انبوه توزیع خواهد نمود.
بااینکه هیچ تضمینی نیست که حتماً این دو طرح را روی هواپیماها ببینیم، ولی واقعاً روحیه دهنده است که شرکت ها برای رویارویی و سازگاری با شرایط کنونی سیروسفرها به فکر طرح های نو و خلاقانه ای افتاده اند.