تلاش برای روشن کردن دستگاه آیلس در فرودگاه بین المللی بجنورد
لغو پروازها به خصوص در فصل زمستان یکی از مشکلات اساسی در فرودگاه بجنورد بوده است که یکی از مهمترین علت های آن موقعیت جغرافیایی این فرودگاه، وجود موانع پروازی و کاهش دید خلبان به خصوص در شرایط نامناسب جوی است.
لغو پروازها به خصوص در فصل زمستان یکی از مشکلات اساسی در فرودگاه بجنورد بوده است که یکی از مهمترین علت های آن موقعیت جغرافیایی این فرودگاه، وجود موانع پروازی و کاهش دید خلبان به خصوص در شرایط نامناسب جوی است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، به همین دلیل در سال های گذشته پیگیری های مختلفی برای حل مشکل لغو پروازها در این فرودگاه انجام شد که یکی از آن ها خرید دستگاه آیلس بود.
با پیگیری های زیاد انجام شده دستگاه آیلس خریداری شده در سال 94 وارد استان و در محل فرودگاه بجنورد بهمنظور کمک در نشست هواپیماها در شرایط نامساعد جوی نصب شد اما از آن زمان تاکنون این دستگاه خاموش بوده و هیچ استفاده از آن نشده است.
ابراهیم قدمگاهی در گفت و گو با ایسنا، گفت: در سال های گذشته دستگاه آیلس تحت فشارهای سیاسی و خارج از اینکه آیا این دستگاه می تواند در این فرودگاه عملیاتی باشد و یا خیر، خریداری و نصب شد.
وی افزود: برای استفاده از آن باید چک های اولیه انجام می شد که این امر طی چندین مرتبه توسط کارشناسان ذی ربط صورت گرفت و مشخص شد که نمی تواند عملیاتی شود.
قدمگاهی ادامه داد: اما هم اکنون در تلاش هستیم تا با اجرای طرح و روش های مختلف این دستگاه را روشن و عملیاتی کنیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات اساسی فرودگاه بجنورد دید کم به علت وجود موانع اطراف و انباشت ابر در ارتفاع پایین است که دید خلبان را کاهش می دهد، اظهارکرد: به همین دلیل به دنبال آن هستیم تا با اجرای برخی از طرح دستگاه مذکور را روشن کنیم تا یک مقدار اطمینان خاطر در خلبان با افزایش دید ایجاد کنیم تا به دل ابر بزند، در غیر این صورت خلبان جرات این را ندارد تا در شرایط بد جوی هوا به دل ابر بزند.
به گفته این مقام مسئول در صورت روشن شدن دستگاه آیلس میزان دید خلبان از پنج به هفت کیلومتر خواهد رسید.
وی تصریح کرد: در این زمینه باید کارهای کارشناسی شده فنی و مراحل پیچیده ای را طی کرد به همین علت امری زمان بر است و از سوی دیگر با توجه به موقعیت اقتصادی کشور در حال پایه گذاری این امر در این فرودگاه هستیم.
مدیر فرودگاه بین المللی بجنورد با بیان اینکه علاوه بر آن برای افزایش دید در فرودگاه بجنورد اقدامات دیگری نیز انجام شده که در آن زمان هزینه های زیادی برای اجرای آن ها پرداخت شده است، گفت: برای خرید دستگاه آیلس سه تا چهار میلیارد تومان هزینه شده است و از سوی دیگر تطویل طول باند فرودگاه با 100 میلیارد تومان هزینه و نصب روشنایی با هزینه حدود 15 میلیارد تومان اموری بوده است که تاکنون هزینه شده است و در مجموع برای اینکه بتوان شرایط دید کور در فرودگاه بجنورد وجود داشته باشد رقمی بیش از 100 میلیارد تومان هزینه شده است.
وی افزود: علاوه بر آن دستگاه آر وی آر نیز با مبلغ 12 میلیارد تومان در این فرودگاه نصب شده است.
قدمگاهی خاطرنشان کرد: فرودگاه بجنورد تمامی زیرساخت های لازم را دارد اما بلااستفاده باقی مانده است و درتلاش هستیم تا استفاده از این زیرساخت ها را به مرحله بالفعل برسانیم.