بهرهبرداری از ۱۰ پروژه فرودگاهی در ۵ فرودگاه کشور
از اهم اقدامات انجام شده در بخش صنعت حملونقل هوایی در دولتهای یازدهم و دوازدهم شامل احداث، توسعه و بازسازی ۹ فرودگاه داخلی و بین المللی به ظرفیت ۳/۵ میلیون نفر، بهره برداری از ۱۰ پروژه فرودگاهی در ۵ فرودگاه کشور و افزایش ظرفیت اپرون به مساحت ۵۶۷ هزار متر مربع است.
از اهم اقدامات انجام شده در بخش صنعت حملونقل هوایی در دولتهای یازدهم و دوازدهم شامل احداث، توسعه و بازسازی ۹ فرودگاه داخلی و بین المللی به ظرفیت ۳/۵ میلیون نفر، بهره برداری از ۱۰ پروژه فرودگاهی در ۵ فرودگاه کشور و افزایش ظرفیت اپرون به مساحت ۵۶۷ هزار متر مربع است.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در مورد اهم اقدامات انجام شده در بخش صنعت حملونقل هوایی در دولتهای یازدهم و دوازدهم میتوان به موارد متعددی اشاره داشت که در ذیل به آن اشاره میشود:
این پروژهها شامل بهره برداری از «ترمینال فرودگاهی سلام» شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان، احداث، توسعه و بازسازی ۹ فرودگاه داخلی و بین المللی به ظرفیت ۳/۵ میلیون نفر و مساحت ۴۲.۴۳۰ متر مربع، افزایش ظرفیت اپرون به میزان ۱۳ استند و مساحت ۵۶۷ هزار متر مربع، توسعه، نوسازی و بهسازی سطوح عوامل میدان پروازی فرودگاهها به میزان ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار متر مربع هستند.
همچنین بهرهبرداری از ۱۰ پروژه فرودگاهی در ۵ فرودگاه کشور شامل توسعـه و بهسازی ترمینال های داخلی و بین المللـی ، سطوح پردازی،محوطه سازی، احداث ساختمـان چنـد منظوره (تشریفات، حفاظت و...) جمعا" به میزان ۵۷۷/۸۰۰ مترمربع و اعتباری بالغ بر ۳۴۱ میلیارد تومان در ۲۹ آبان ۱۳۹۹ بصورت ویدئو کنفرانسی باحضور ریاست جمهوری تا پایان دولت دوازدهم در طرح های توسعه فرودگاهی، افزایش ۱۰میلیون مسافر به ظرفیت فرودگاهی و افزایش ظرفیت فرودگاهی کشور به ۷۰ میلیون مسافر از دیگر موارد انجام شده است.
پروژههای انجام شده بخش هوایی در دولتهای یازدهم و دوازدهم (شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران) |
|||
---|---|---|---|
ردیف |
عناوین پروژه |
مبلغ پروژه (میلیاردریال) |
اثربخشی |
۱ |
انعقاد قرارداد خرید، نصب و راه اندازی ۱۹ دستگاه دیزل ژنراتور |
۹۲ |
تامین ایمنی پرواز |
۲ |
انعقاد قرارداد خرید ۲۵۰تن رنگ ترافیکی و ۲۰.۰۰۰ لیتر تینر |
.۱۶.۶ |
|
۳ |
انعقاد قرارداد خرید پست برق کامپکت مرکز کنترل فضای کشور |
۰.۹ |
|
۴ |
انعقاد قرارداد خرید، نصب و راه اندازی دو دستگاه پکیج اهواز |
۲.۹ |
ارتقای خدمات به مسافرین |
۵ |
انعقاد قرارداد خرید، نصب و راه اندازی تابلوهای برق، ترانس و بریکر |
۳۳ |
تامین ایمنی پرواز |
۶ |
خرید یک دستگاه جاروب فرودگاهی |
۱۵ |
|
۷ |
خرید ۱۲۰۰ دستگاه چرخ دستی فرودگاهی |
۹.۵ |
ارتقای خدمات به مسافرین |
۸ |
خرید، نصب و راه اندازی چیلر ۲۴۰ تن و برج ۳۵۰ تن فرودگاه مهرآباد |
۳.۵ |
|
۹ |
خرید دو سیستم پرسیژن اپروچ فرودگاههای گرگان و یزد |
۱۳ |
تامین ایمنی پرواز |
۱۰ |
خرید، نصب و راه اندازی ۴ سیستم روشنایی باند |
۱۹۹ |
|
۱۱ |
خرید سیستم روشنایی سطوح پروازی خرم آباد |
۲۳.۷ |
|
۱۲ |
خرید، نصب و راه اندازی سیستم سرمایش دیتاسنتر |
۱.۴ |
ارتقای خدمات به مسافرین |
۱۳ |
خرید ۱۵۰۰ صندلی ۳ نفره فرودگاهی |
۱۱.۳ |
|
۱۴ |
خرید تجهیزات عمومی یدکی روشنایی سطوح پروازی |
۱۹ |
تامین ایمنی پرواز |
۱۵ |
خریدکابل فشار متوسط و روشنایی باند |
۳۹ |
|
۱۶ |
خرید انواع کابل بوشهر و آبادان |
۱۹ |
|
۱۷ |
خرید، نصب وراه اندازی ۶ سیستم روشنایی سطوح پروازی از برج مراقبت (میمیک) |
۱.۸ |
|
۱۸ |
ارایه خدمات اجرای عملیات خط کشی، علامت گذاری و تکمیل نقشههای سطوح میدان پروازی فرودگاههای کشور |
۱.۲ |
|
۱۹ |
خرید ۱۵۰تن رنگ ترافیکی و ۱۵ تن تینر |
۸.۵ |
|
۲۰ |
خرید، نصب و راه اندازی علایم سطوح پروازی |
۷.۳ |
|
۲۱ |
خرید دو عدد دستگاه تست اصطکاک |
۶.۸ |
|
۲۲ |
محو آثار لاستیک از سطوح پروازی |
۱۵ |
|
۲۳ |
خرید، نصب و راه اندازی ۴۷۵ دستگاه کنتور هوشمند برق |
۹.۸ |
مدیریت مصرف انرژی |
۲۴ |
خرید انواع کابل فشار متوسط، فشار ضعیف و روشنایی باند |
۷۸ |
تامین ایمنی پرواز |
۲۵ |
خرید ۳ دستگاه جاروب فرودگاهی |
۴۴ |
|
۲۶ |
انعقاد قرارداد خرید و نصب و راه اندازی ۱ دستگاه چیلر جذبی |
۵.۴ |
ارتقای خدمات به مسافرین |
۲۷ |
خرید، نصب و راه اندازی ۸ دستگاه هواساز، ۱۰ دستگاه چیلر تراکمی و ۳ دستگاه پکیج یونیت |
۴۴.۵ |
|
۲۸ |
انعقاد قرارداد خرید، نصب و راه اندازی ۱۶ دستگاه مولد برق اضطراری در فرودگاههای کشور |
۶۵.۹ |
تامین ایمنی پرواز |
۲۹ |
انعقاد قرارداد خرید، نصب و راه اندازی تابلوهای فشار متوسط و ضعیف فرودگاههای کشور |
۳۷ |
|
۳۰ |
عملیات نصب و راه اندازی تجهیزات کمک ناوبری بصری فرودگاه گرگان |
۹ |
|
۳۱ |
انعقاد قرارداد خرید، نصب و راه اندازی ترانسفورماتورهای توزیع در فرودگاههای کشور |
۲۵.۸ |
|
۳۲ |
عملیات نصب و راه اندازی تجهیزات کمک ناوبری بصری فرودگاه اهواز |
۱۵ |
تامین ایمنی پرواز |
۳۳ |
عملیات نصب و راه اندازی چراغهای PALS CAT I باند ۳۱ فرودگاه یزد |
۱۵ |
|
۳۴ |
عملیات نصب و راه اندازی تجهیزات کمک ناوبری بصری فرودگاه خرم آباد |
۱۵ |
|
۳۵ |
تکمیل بهسازی و استاندارد سازی تجهیزات کمک ناوبری بصری فرودگاه ایرانشهر |
۹ |
|
۳۶ |
انعقاد قرارداد خرید دو دستگاه تست اصطکاک |
۸.۴ |
|
۳۷ |
انعقاد قرارداد اجرای خط کشی سطوح پروازی و رنگ ترافیکی |
۲۱.۲ |
|
۳۸ |
انعقاد قرارداد خرید انواع کابل فشار متوسط و ضعیف و روشنایی باند |
۱۳۳.۹ |
|
۳۹ |
انعقاد قرارداد قرارداد خرید هندهولهای روشنایی سطوح پروازی |
۱۴.۲ |
|
۴۰ |
نوسازی و اصلاح رینگ برق رسانی فشار متوسط پست های روشنایی باند و سایت های کمک ناوبری فرودگاه زاهدان |
۱۵ |
|
۴۱ |
انعقاد قرارداد خرید، نصب و راه اندازی ۷ دستگاه چیلر،۷ دستگاه هواساز و ۹ دستگاه پکیج فرودگاههای کشور |
۴۵.۵ |
ارتقای خدمات به مسافرین |
۴۲ |
خرید ۳ دستگاه جاروب فرودگاهی |
۴۴.۱ |
تامین ایمنی پرواز |
۴۳ |
انعقاد قرارداد خرید، نصب و راه اندازی ۱۲ دستگاه پل تلسکوپی انتقال بار و مسافر |
۳۵۰ |
ارتقای خدمات به مسافرین |
۴۴ |
عملیات نصب و راه اندازی چراغهای روشنایی باند جیرفت |
۱۳.۲ |
تامین ایمنی پرواز |
۴۵ |
عملیات بهسازی و نوسازی تجهیزات کمک ناوبری بصری باند ۳۱ چپ فرودگاه بوشهر |
۵۶ |
|
۴۶ |
کلیه عملیات نصب و راه اندازی چراغ های PALS CAT I باند ۲۷ فرودگاه رشت |
۴۵ |
|
۴۷ |
عملیات نصب و راه اندازی تجهیزات کمک ناوبری بصری باند ۳۵ راست فرودگاه زاهدان |
۴۹.۶ |
|
۴۸ |
کلیه عملیات نصب و راه اندازی چراغ های PALS CAT I باند ۳۱ فرودگاه یزد |
۹ |
|
۴۹ |
نصب و راه اندازی ۲ دستگاه پل تلسکوپی انتقال بار و مسافر بندرعباس |
۶۰ |
|
۵۰ |
بهسازی و نوسازی تجهیزات کمک ناوبری بصری فرودگاه ارومیه |
۱۵۰ |
|
۵۱ |
انعقاد قرارداد خرید ۵۰۰ متر تسمه نقاله خطی - پالتی |
۴۰ |
ارتقای خدمات به مسافرین |
۵۲ |
انعقاد قرارداد خرید ۱۰۰۰ ست صندلی سه نفره با میز فرودگاهی |
۳.۱ |
|
۵۳ |
انعقاد قرارداد خرید،نصب و راه اندازی چیلر، هواساز و پکیج |
۳۸۰ |
|
۵۴ |
انعقاد قرارداد خرید ۸ دستگاه تراکتور صنعتی |
۶۴ |
تامین ایمنی پرواز |
۵۵ |
انعقاد قرارداد خرید ۳۶ قلم قطعات یدکی روشنایی سطوح پروازی |
۳۷۹۳۳.۶۵ یورو |
|
۵۶ |
انعقاد قرارداد خرید سیستم پرتابل روشنایی سطوح پروازی |
۱۲.۹ |
|
۵۷ |
خرید، نصب و راه اندازی انواع تابلو برق فشار متوسط و ضعیف (۸۵ دستگاه) |
۸۵.۳ |
|
۵۸ |
خرید، نصب و راه اندازی انواع تابلو برق فشار متوسط و ضعیف (۸۶ دستگاه) |
۱۰۵ |
عملکرد شاخص های مهم و کلیدی بخش هوایی طی دولت تدبیر و امید (۱۳۹۹-۱۳۹۲)
ردیف |
نام شاخص |
واحد |
۱۳۹۲ |
۱۳۹۳ |
۱۳۹۴ |
۱۳۹۵ |
۱۳۹۶ |
۱۳۹۷ |
۱۳۹۸ |
۹ ماهه ۱۳۹۹ |
۱ |
جابجایی مسافر در پروازهای داخلی |
میلیون نفر |
۱۶.۶ |
۱۷.۵ |
۱۸.۳ |
۲۲.۰ |
۲۳.۷ |
۱۹.۹ |
۱۸.۵ |
۸.۹ |
۲ |
جابجایی مسافر در پروازهای بین المللی |
میلیون نفر |
۹.۱ |
۱۰.۷ |
۱۰.۶ |
۱۰.۹ |
۱۲.۰ |
۹.۷ |
۸.۵ |
۰.۶ |
۳ |
تعداد کل ناوگان هوایی (فعال و غیرفعال) |
فروند |
۲۵۴ |
۲۴۸ |
۲۶۸ |
۲۸۸ |
۳۰۹ |
۳۱۲ |
۳۱۷ |
۳۲۳ |
۴ |
تعداد ناوگان هوایی فعال |
فروند |
۱۴۷ |
۱۴۸ |
۱۶۶ |
۱۸۲ |
۱۶۵ |
۱۴۶ |
۱۴۸ |
۱۵۸ |
۵ |
سهم حمل و نقل هوایی از جابجایی مسافر عمومی داخلی |
درصد |
۴ |
۵ |
۶ |
۷ |
۸ |
۶ |
۶ |
۶ |
عملکرد شاخصهای مهم و کلیدی بخش هوایی طی دولت نهم و دهم (۱۳۹۱-۱۳۸۴)
ردیف |
نام شاخص |
واحد |
۱۳۸۴ |
۱۳۸۵ |
۱۳۸۶ |
۱۳۸۷ |
۱۳۸۸ |
۱۳۸۹ |
۱۳۹۰ |
۱۳۹۱ |
۱ |
جابجایی مسافر در پروازهای داخلی |
میلیون نفر |
۱۰.۵ |
۱۲.۴ |
۱۲.۴ |
۱۲.۸ |
۱۴.۴ |
۱۶.۱ |
۱۶.۵ |
۱۶.۷ |
۲ |
جابجایی مسافر در پروازهای بین المللی |
میلیون نفر |
۵.۱ |
۵.۷ |
۷.۱ |
۷.۳ |
۷.۴ |
۷.۹ |
۸.۸ |
۸.۲ |
۳ |
تعداد کل ناوگان هوایی (فعال و غیرفعال) |
فروند |
۱۲۱ |
۱۳۲ |
۱۳۰ |
۱۷۶ |
۱۳۰ |
۱۵۵ |
۲۰۶ |
۲۱۹ |
۴ |
تعداد ناوگان هوایی فعال |
فروند |
۷۸ |
۷۶ |
۸۴ |
۱۳۲ |
۱۴۴ |
۱۲۹ |
۱۴۲ |
۱۳۲ |
۵ |
سهم حمل و نقل هوایی از جابجایی مسافر عمومی داخلی |
درصد |
۲ |
۳ |
۲ |
۲ |
۳ |
۳ |
۳ |
۴ |
تحلیل روند و مقایسه شاخصهای بخش هوایی در دولت یازدهم و دوازدهم در مقایسه با دولتهای نهم و دهم :
کشورهای عضو ایکائو برای ارائه خدمات سهل، ایمن و آسوده همواره با اصلاح قوانین و مقررات مورد عمل خود زمینه ارائه خدمات مزبور را فراهم کرده و کلیه کشورهای عضو موظف به اجرای آن هستند. اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۰ با تصویب مقررات جدید، استنادارهای ایمنی جدید را مورد اجرا قرار داد و با اجرای آن، پرواز اغلب ایرلاین های ایرانی نظیر ایران ایر و آسمان به این کشورها محدود شد. در سال های ۱۳۹۲-۱۳۹۱ اعمال و تشدید تحریم های بین المللی علیه کشور باعث زمینگیر شدن ناوگان فرسوده کشور به دلیل نبود قطعات یدکی و تجهیزات و در اختیار ندادن خدمات فرودگاهی و سوخت به شرکتهای ایرانی در کشورهای اروپایی شد. از سال ۱۳۹۳ پیشنیازهای لازم در اجرای بند (ب) ماده (۱۶۱) قانون برنامه پنجم توسعه شروع گردید و درنهایت منتج به صدور و ابلاغ دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت به تصویب شورایعالی هواپیمایی رسید. در سال ۱۳۹۴ با توافقنامه برجام و ورود ایرلاینهای منطقه و خارجی به کشور، توافق خرید هواپیما از ایرباس، توافق خرید هواپیما از ایتیآر و ...، افزایش حضور شرکتهای اروپایی در ایران ، رونق پست هوایی را به دنبال داشت . در سال ۱۳۹۵ به دلیل رخدادهای پیرامون سفارت عربستان سعودی و قطع روابط با ایران، امکان بهرهبرداری از این ظرفیت برای ایرلاینهای داخلی محدود گردید. در سال های ۱۳۹۶-۱۳۹۵ با لغو ویزای برخی از کشورها نظیر صربستان و گرجستان ، مسافران توریستی به این کشورها افزایش و زمینه حضور شرکتهای هواپیمایی ایرانی در این کشورها فراهم گردید. عواقب منفی ناشی از تنشهای اقتصادی و تنگاهای ارزی سال ۱۳۹۷ شاخصهای کلیدی عملکرد در حوزه حمل و نقل هوایی را تحت تاثیر قرار داد و پس از آن در سال ۱۳۹۸ شتاب این آثار در حال کاهش بود که به دلیل فراگیری ویروس کرونا و محدودیتهای آن و کاستن از علاقهمندی مردم به سفر، شیب تندتری به خود گرفته و کمشدن بیشازپیش نماگرهای عملکردی را رقم زده است.
جابهجایی مسافر در پروازهای داخلی
جابجایی مسافر در پروازهای داخلی در سال اول دولت نهم (سال۸۴) برابر با ۱۰.۵ میلیون نفر و در پایان سال دولت یازدهم با نرخ رشد متوسط ۷ درصد به ۱۶.۷ میلیون نفر در سال رسید. در دولت تدبیر و امید علیرغم مشکلات ناشی از تحریم و ویروس کوید ۱۹ در سال گذشته با نرخ متوسط ۲ درصد رشد در سال ۹۸ ، ۱۸.۵ میلیون مسافر رسید و این در حالی است که درسال های ۹۵ و ۹۶ به ترتیب ۲۲ و ۲۳.۷ میلیون مسافر در پروازهای داخلی جابجا شده است.
جابهجایی مسافر در پروازهای بین المللی
در ابتدای دولت نهم تعداد مسافر در پروازهای بین المللی ۵.۱ میلیون نفر بوده و با نرخ رشد متوسط ۷ درصد در سال پایانی دولت دهم این عدد به ۸.۲ میلیون نفر می رسد. در دولت تدبیر و امید با توجه تحریم های غیر قانونی و ظالمانه با نرخ رشد متوسط یک درصد در سال ۱۳۹۸ به ۸.۵ میلیون نفر می رسد و این در حالیست که در سال های ۹۵و۹۶ بترتیب ۱۰.۹ و ۱۲ میلیون نفر مسافر در پروازهای بین المللی وجود داشته است. در سال ۱۳۹۸ مشکلات ناشی از انتقال ارز شرکتهای هواپیمایی در سالهای اخیر در حال رفع شدن بود که شیوع ویروس کرونا و محدودیتهای وضع شده و سپس ممنوعیتهای حمل مسافر هوایی بین کشورها، میزان جابهجایی مسافر در پروازهای بینالمللی را در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ حدود ۸۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷ کاهش داد و در نتیجه عملکرد کل سال را متاثر نموده و باعث کاهش این شاخص در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ شده است. شایان ذکر است در این مدت و با تهدید به جریمه شرکتهای خارجی و فشارهای وارده از سوی دولت آمریکا، ۷ شرکت هواپیمایی خارجی پروازهایشان را به/از کشور قطع نمودهاند و به طوری که در سال گذشته حدود ۷۰ درصد پروازهای بینالمللی توسط ناوگان داخلی انجام شده که با توجه به دو طرفه بودن توافقنامههای حمل و نقل هوایی بینالمللی مسلم است ادامه این روند پیامدهای نامناسبی را در پی خواهد داشت.
ناوگان حمل و نقل هوایی کشور
در سال ۱۳۸۴ کل ناوگان حمل و نقل هوایی کشور ۱۲۱ فروند بوده که تعداد ۷۸ فروند آن ناوگان فعال بوده است و با متوسط رشد حدود ۱۰ درصد ، در سال ۱۳۹۱ تعداد کل ناوگان حمل و نقل هوایی کشور به ۲۱۹ فروند می رسد که تعداد ۱۳۲ فروند از آنها فعال می باشد. در دولت تدبیر و امید کل ناوگان حمل و نقل هوایی کشور با متوسط رشد ۶ درصدی به ۳۲۳ فروند می رسد که که تعداد ناوگان حمل نقل فعال هوایی کشور در سالجاری به ۱۵۸ فروند می رسد. با این وجود با توجه محدودیتهای تحریم های بی سابقه کشورهای غربی و وابستگی صنعت حمل نقل هوایی به تعاملات بینالمللی و تاثیرپذیری بنیادین آن از سیاستهای اتخاذ شده توسط کشورهای تاثیرگذار و دارای فناوری در حوزههای مختلف هوانوردی و دنبالهروی بیشتر دیگر کشورها از این رویهها و تابآوری مجموعه هوانوردی کشور با توجه به محدودیت های مزبور قابل تحسین است. نکته قابل توجه اینست که میزان سوخت مصرفی ایرلاینهای ایرانی به ازای هر مسافر در ۱۰۰ کیلومتر ۴.۰۸ لیتر است که متوسط جهانی به ازای هر مسافر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۷۸ لیتر و میزان مصرف سوخت ایرانی ۱.۴۶ برابر متوسط جهانی است. با ورود هواپیماهای نو به ناوگان حمل و نقل هوایی کشور در دولت تدبیر و امید اندکی از میزان مصرف کاسته شده است.
چالش های صنعت حمل و نقل هوایی کشور
این چالشها شامل فرسودگی و عمر بالای ناوگان هوایی کشور، عدم سرمایه گذاری کارا در صنعت، کاهش بهره وری و حاشیه نامطمئن سود صنعت، تحریم در حوزه فن آوری سخت افزاری و نرم افزاری، اشباع ظرفیت در فرودگاه های پر ترافیک کشور، جایگاه نامتوازن و نگران کننده با رقبای منطقهای، عدم تدوین برنامه جامع توسعه زیرساخت فرودگاهی، عدم بهره برداری بهینه از ظرفیت های فرودگاه های کم ترافیک کشور، توسعه فرودگاه های منطقه و تغییرات فناوری در هواپیماهای نسل جدید هستند.