علت سانحه هواپیمای مشهد – اصفهان اعلام شد
گزارش اولیه سانحه هواپیمای مشهد – اصفهان منتشر شد که براساس آن نقص فنی در سیستم ترمز این هواپیما باعث بروز این مشکل و مصدوم شدن برخی از مسافران و خدمه پروازی شد.
گزارش اولیه سانحه هواپیمای مشهد – اصفهان منتشر شد که براساس آن نقص فنی در سیستم ترمز این هواپیما باعث بروز این مشکل و مصدوم شدن برخی از مسافران و خدمه پروازی شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، دوازدهم خردادماه امسال شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مسیر مشهد به اصفهان در حین خزش هواپیما قبل از پرواز بر روی تاکسیوی فرودگاه مشهد دچار حادثه شد که این پرواز لغو و برخی از مسافران و خدمه پروازی مصدوم شدند.
در گزارش منتشر شده از سوی دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری آمده است که هواپیمای A300 به علامت ثبتی EP-IBG متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که چند ماهی است در ایستگاه فرودگاه مشهد مستقر و فعالیت داشته است، در روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۱۱ برای پرواز در مسیر مشهد - کویت - مشهد برنامه شده و هواپیما در ساعت ۱۳:۰۰ به وقت محلی
(UTC 08:30) با شماره پرواز ۶۶۹ از فرودگاه مشهد به پرواز درآمده و در ساعت UTC 10:35 در فرودگاه کویت فرود آمده است که خلبان متوجه نشت سیال یکی از سامانههای هیدرولیک (سامانه زرد) هواپیما شده و مراتب به مکانیک سرنشین هواپیما اعلام گردیده و نامبرده تلاش مینماید با دریافت قطعههای یدکی لازم از شرکت هواپیمایی کویتی نسبت به رفع عیب هواپیما اقدام نماید.
در نهایت عیب مرتفع نگردیده، لذا هواپیما در شهر کویت زمینگیر شده است. پس از انجام هماهنگیهای لازم در روز بعد، قطعههای مورد نیاز توسط یک هواپیمای مسافربری A330 شرکت مذکور در مسیر اصفهان - کویت به مکانیک مجاز رسیده و در نهایت هواپیما به سمت مشهد پرواز کرده و در ساعت ۱۹:۵۰ به وقت محلی در فرودگاه مشهد فرود آمده است که پس از فرود، بر روی چرخهای اصلی سمت چپ هواپیما ترکیدگی (Flat Spot) مشاهده گردیده و پرسنل فنی نسبت به تعویض آن اقدام نمودهاند.
دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه این گزارش توضیح میدهد: با توجه به برنامهریزی شرکت برای انجام پرواز ۳۹۱ در مسیر مشهد به اصفهان توسط این هواپیما در ساعت ۰۸:۴۰ صبح روز پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۱۲، چندین بار تاخیر برای پرواز مذکور اعلام گردیده که برخی از مسافرین به هتل انتقال داده شدهاند و برخی دیگر به منزل مراجعت نمودهاند. در نهایت هواپیما در پارکینگ فرودگاه مشهد با ۱۴ خدمه پروازی و ۲۵۱ مسافر برای پرواز اصفهان آماده شده و در ساعت ۲۲:۱۰ دقیقه به وقت محلی با حدود ۱۴ ساعت تأخیر شروع به حرکت کرده است. گزارش شواهد عینی نشان میدهد که هواپیما پس از حرکت متوقف شده و پس از چند دقیقه دوباره حرکت کرده و در ورودی "TWY "Q قبل از باند فرودگاه، ناگهان ترمز هواپیما ناخواسته فعال گردیده و هواپیما متوقف میگردد و خلبان درخواست پیاده کردن مسافران را در TWY نموده است.
در ادامه این گزارش درباره وضعیت مسافران این هواپیما آمده است: با مراجعه عوامل زمینی و پزشکی به داخل هواپیما، مشخص میشود که ۱۵ نفر از سرنشینان که هنوز کمربند ایمنی خود را نبسته بودند، بر اثر برخورد به وسایل داخل کابین مصدوم شده که با حضور عوامل پزشکی، ۷ نفر به صورت سراپایی معاینه شده و ترخیص میشوند ولی ۸ نفر برای مداوای بیشتر به بیمارستان شهر اعزام میگردند. بررسیها نشان میدهد که 3 نفر از مهمانداران از ناحیه دست و پا دچار ترکخوردگی ساده استخوان شدهاند که ضرورت دارد معاینات پزشکی آنان تکمیل شده تا میزان خسارت وارده به آنان مشخص شود. پس از تخلیه مسافران و انتقال هواپیما به پارکینگ، سامانه چرخهای هواپیما توسط پرسنل فنی شرکت هواپیمایی مربوطه بررسی شده ولی عیب خاصی مشاهده نشد و هواپیما ترخیص گردیده ولی به علت مصدومیت خدمه پروازی، پرواز یادشده لغو میگردد.
دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری درباره بررسی رویداد اینگونه توضیح داد: اگر شکستگی استخوان خدمه پروازی مورد تایید متخصصین ارتوپدی قرار گیرد، این رویداد براساس طبقهبندی ایکائو، سانحه هوایی فرض شده و دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان ملزم به بررسی آن مطابق با ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو بوده و ضروری است اطلاعیه لازم به ایکائو و نهاد بررسی سوانح کشور فرانسه به عنوان سازنده هواپیما اعلام شود. برای تحقیق بیشتر درخصوص این رویداد درخواست بازخوانی دستگاههای ثبت و ضبط اطلاعات پروازی انجام و مشخص شد که فایل صوتی دستگاه ضبط صدای کابین خلبان به علت کارکرد آن پاک شده و تلاش برای بازخوانی سامانه FDR هواپیما در دستور کار قرار گرفته تا تحلیل مناسبی برای این رویداد حاصل شود.
در پایان این گزارش یک اقدام ایمنی فوری توصیه شده و آن این است: با توجه به ضرورت توجه به ایمنی پروازها و جلوگیری از مصدومیت سرنشینان هواپیما، توصیه میشود تا سریعا دستورالعملهای اجرایی خدمه کابین شرکتهای هواپیمایی مورد بررسی قرار گرفته تا خدمه پروازی از بستن کمربندهای خود و مسافرین به هنگام حضور در روی صندلیهای هواپیما اطمینان حاصل نمایند. پس از انجام بررسیهای کامل، گزارش تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد گردید.