◄ مطالبات آژانسهای هواپیمایی از ایرلاینها چه شد؟
به گفته رئیس انجمن آژانسهای گردشگری تا ۹۰ درصد مطالبات آژانسهای مسافرتی و خدمات گردشگری از شرکتهای هواپیمایی را وصول شده است.
رئیس انجمن آژانسهای گردشگری با اشاره به مطالبات ۴۰۰ میلیارد تومانی آژانسهای مسافرتی و خدمات گردشگری از شرکتهای هواپیمایی تصریح کرد: توانستیم تا ۹۰ درصد مطالبات را وصول کنیم و باقی مانده مطالبات نیز عمدتاً به شرکتهای هواپیمایی خارجی مانند ایرلاین اوکراینی یا لوفت هانزا مرتبط بوده که پس ندادند؛ علاوه بر این بسیاری از مردم هم از دریافت مطالبات خود بعد از ۳ سال صرف نظر کرده اند.
چه کسی ضرر و زیان وارده به مسافر را باید پرداخت کند؟
به گزارش تین نیوز، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری درباره اهمیت مطالبات مردم از ایرلاینها افزود: آژانسها در این خصوص متضرر نمیشوند بلکه همه ضرر متوجه مسافر است مثلاً مسافری داشتیم که قرار بوده صبح با پرواز به اصفهان برود و عصر برگردد و بلیت هر دو طرف مسیر را خریداری کرده است. اما وقتی به فرودگاه رفته، پس از چند ساعت معطلی، اعلام شده که پرواز رفت کنسل شده است بعد هم پرواز برگشت انجام شده است؛ آژانس هم کل هزینه بلیتهای رفت و برگشت را به ایرلاین پرداخت کرده و کاری از دستش برنمی آید. چه کسی ضرر و زیان وارده به این مسافر را باید پرداخت کند؟
وی گفت: برخی پروازها بیش از ۴ ساعت تأخیر دارند ولی آیا ایرلاینها هزینه این خسارات را میدهند؟ نمیشود که ایرلاینها یک طرفه و بابت کنسلی پرواز، خسارت بگیرند ولی بابت تأخیرهایی که دارند به مسافر خسارت ندهند.
رفیعی با بیان اینکه به طور متوسط تا نیمی از پروازهای ما تأخیر دارند اظهار کرد: در دیگر کشورها اگر پروازی تأخیر داشته باشد و ایرلاین مربوطه نتواند برای مسافر پرواز جایگزین قرار دهد، ایرلاین موظف به برگرداندن مسافر به هتل تا زمان پرواز بعدی است یا اینکه خسارت به مسافر بدهد؛ اما در کشور ما حقوق مسافر اصلاً دیده نمیشود؛ تا حالا نشنیده ام که به یک نفر بابت تأخیر در پرواز خسارتی داده شده باشد.
وی تاکید کرد: باید این مطالبات مردم از ایرلاینها طبق قوانین موجود بازپس داده شود یا اگر چنانچه به مقررات جدیدی نیاز است، وضع شوند؛ مثلاً اگر مسافری از پرواز خود صرف نظر کند، طبق مقررات موجود و بسته به مدت زمان باقی مانده تا پیش از آغاز پرواز، خسارت بدهد اما اگر همین پرواز تأخیر داشته باشد یا کنسل شود، آیا نباید همان ایرلاین هم به مسافر خسارت بدهد؟
فروش چارتری یا تک فروشی بلیت؟!!
وی درباره فروش چارتری بلیت هواپیما بیان کرد: فروش چارتری در دنیا مرسوم است و چارترکننده همزمان هتل و اقامت و دیگر نیازهای مسافر را هم تأمین میکند ولی چارترکننده حق تک فروشی بلیت را ندارد اما در ایران چارترکننده ها اقدام به تک فروشی بلیت میکنند.
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری ادامه داد: ایرلاینها از قبل بلیت چند ماه خود را به چارترکننده میفروشند که این اقدام غیر قانونی است؛ اینها حق مردم است که ایرلاینها آن را به چارترکننده میدهند چون ناوگان هوایی ما آنقدر گسترده نیست که میزان عرضه و تقاضای بلیت پرواز با هم برابر باشد.
وی تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد پروازهای داخلی ما به صورت چارتری فروش رفته است و ایرلاین هم پول آن را از چارترکننده دریافت کرده است؛ از سوی دیگر چارترکننده هم به هر قیمتی که بخواهد آن را میفروشد. این در حالی است که این کار، فروش چارتری نیست بلکه تک فروشی بلیت پروازهای برنامهای است.
رفیعی با تأکید بر اینکه ایرلاینها حق ندارند پروازهای برنامهای را به صورت چارتری بفروشند گفت: وقتی این اتفاق رخ میدهد، حتماً منافعی میان ایرلاین و چارترکننده وجود دارد. اگر هم مدعی هستی که امورات روزمره ایرلاین بدون پیش فروش چند ماهه چارتری صندلیهای پروازی نمیگذرد، باید ایرلاین را تعطیل کنند نه اینکه آن را از جب مردم تأمین کنند.
وی خاطرنشان کرد: در ایام High season (پیک سفر) که مسافر زیاد است ایرلاین تک فروشی کند ولی در ایام Low Season که مسافر کم است، ایرلاین میتواند چارتری بلیت بفروشد و چارترکننده هم پکیج سفر همراه با بلیت چارتری عرضه کند؛ اما در غیر این صورت، اجحاف در حق مردم است.